Trening!

Mummitrollspiren

Elsker forumet
Hei flotte juli damer:happy:
Håper alle har en fin lørdag så langt.
Lurer litt på om det er noe form for trening man ikke bør gjør som gravid.
Var på zumba idag å kom til å tenke på det.
Jeg vil jo gjerne kunne trene så langt som det lar seg gjøre å da gjerne mer zumba, aerobic, yoga osv.
Vet svømming er veldig innafor men hva med de treningsformene som krever litt hopp og sprett å rare stillinger:happy:

Uten å være ekspert så har jeg lest at man skal unngå tung styrke og da spesielt med belastning på bekken osv.. Men at feks aerobic o.l skal være bra og selvfølgelig styrke men da ikke med det man max klarer å løfte. Så må man vel bare kjenne etter selv og ikke gjøre noe som kjennes ubehagelig ut :) Også bør man vel roe ned med å trene magemuskler etterhvert.

Så med det i bakhodet så er det vel bare til å kjøre på med det man synes er gøy og orker :dance018

Har hørt en bør unngå kontaktsport, som boksing og andre ting der en kan få slag mot magen. I tillegg er det vel noen ekstremsporter en skal være forsiktig med, men husker ikke hvilke :)

Også skal man ikke få for høy kroppstemperatur, har jeg hørt. Særlig i de første ukene. Så spinning ol er vel ikke så lurt, kanskje?

Jeg trener tre ganger i uka og tar styrketrening (ikke maks) og ellipsmaskin på medium effekt :)

Jeg fortsetter med styrketrening, men skal ikke løpe intervall. For høy puls er ikke bra, så holder meg til moderat løping. Holder øye med pulsen på pulsklokka. Ellers er magemusklene fortsatt ute og kjøre siden i sommer, da jeg mista uke 10+0, så tror mageøvelser uansett er liten vits, da de magemusklene snart uansett deler seg igjen. Mine hadde begynt å dele seg sist og jeg så faktisk veldig gravid ut da. Trening er bare sunt så lenge man ikke overdriver og presser seg for hardt.

Jeg har tenkt å komme i gang med trening. Har ikke trent ordentlig på ca. 1 år, så er spent på hvordan det blir å begynne nå som jeg er gravid. Skal selvfølgelig ta det rolig, å kjenne på kroppens signaler :)

Jeg spiller håndball og trener intervall og styrke ennå.. men jeg er vandt med høy-intensitetstrening og kjenner hvor jeg ligger pulsmessig, så passer på å ikke komme på makspuls. Forrige svangerskap trente jeg til termin, og var på fjellet (ikke de høyeste) til "the bitter end" :p holdt også på med spinning til uke 35, da greide jeg ikke mer mtp halebenet (slet med det 1 år etter fødsel då det ble "bøyd" innover). Pga kynnere greide jeg ikke jogging, men gikk mye tur. Tror man må kjenne sine begrensinger og passe på å drikke mye og trene i teknisk tøy som lufter godt. Det gikk iallefall fint med meg forrige svangerskap. :-)

Jeg trener som normalt fortsatt xsmile2 tenker at trening bare nå går på vedlikehold av kroppen- og ikke å sette nye rekorder på trening!
Etter alt jeg har lest meg opp til- så er trening bra for kroppen under svangerskapet, men oss på kroppstemperaturen i første trimester ;)

Trente sist, men nå orker jeg bare ikke :/ tar litt enkle øvelser hjemme, men når småen legger seg så legger jeg meg også. Står opp noen timer senere for å rydde litt og lege frem klær til i morgen, men that's it :( håper jeg ikke er like trøtt senere!

Back
Topp