Trening?

Frøkenvims

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Julegavene 2019
Noen sprekinger her som har bedre peiling enn meg? Har alltid trent kondisjon (løping/ski), så det har jeg fortsatt med nå.... Men hvordan er det med styrketrening o.l?? Er invitert med på crossfit, men er så usikker på om det er så lurt når man er gravid...

Selv om crossfit muligens ikke er farlig i seg selv, er vel hovedregelen at man ikke bør begynne med noe nytt - i alle fall ikke hvis det innebærer veldig hard trening. Personlig ville jeg i alle fall ventet med helt ny type styrketrening til etter fødsel.

Selv om crossfit muligens ikke er farlig i seg selv, er vel hovedregelen at man ikke bør begynne med noe nytt - i alle fall ikke hvis det innebærer veldig hard trening. Personlig ville jeg i alle fall ventet med helt ny type styrketrening til etter fødsel.
Takk for svar! Har nemlig hørt at styrketrening skal man ikke trene hardere enn man gjorde før graviditet, så da tror jeg at jeg venter med det til høsten, og holder meg til kondisjon!

Takk for svar! Har nemlig hørt at styrketrening skal man ikke trene hardere enn man gjorde før graviditet, så da tror jeg at jeg venter med det til høsten, og holder meg til kondisjon!

Ja er det samme jeg har hørt - ikke trene hard, ny styrke. Men det er lurt å legge inn litt trening av bekkenbunnen/kjerne da, selv om det er nytt :-)

Når det gjelder styrke, lærte jeg under forrige svangerskap at man helst ikke skal løfte for tungt i styrke uansett - må kan holde pusten for å klare løftet, er det litt for tungt.

styrketrening er helt gull når man er gravid, men ikke press grensene dine. Vedlikehold og ting du syns er kjekt :)
Du kan være med på crossfit men ta det med ro og fokuser på teknikk og lettere motstand. Crossfit er jo alt annet enn lett motstand så det kan være du bør gi beskjed at du har egene grunner til å ikke kunne løfte/trekke tungt akkurat nå men at du veldig gjerne vil prøve det ut fordi du syns det ser gøy ut :)

styrketrening er helt gull når man er gravid, men ikke press grensene dine. Vedlikehold og ting du syns er kjekt :)
Du kan være med på crossfit men ta det med ro og fokuser på teknikk og lettere motstand. Crossfit er jo alt annet enn lett motstand så det kan være du bør gi beskjed at du har egene grunner til å ikke kunne løfte/trekke tungt akkurat nå men at du veldig gjerne vil prøve det ut fordi du syns det ser gøy ut :)
Takk for gode innspill! Skal virkelig ta det med meg - håper virkelig jeg får lov å trene så lenge som mulig!

Skulle ønske jeg var like dedikert til trening som du, Frøkenvims. Du er flink! Jeg har trent helt gjennomsnittlig greit tidligere, men nå har jeg null overskudd og er bare sulten :p

Skulle ønske jeg var like dedikert til trening som du, Frøkenvims. Du er flink! Jeg har trent helt gjennomsnittlig greit tidligere, men nå har jeg null overskudd og er bare sulten :p
Jeg tenker at det viktigste er ikke hva og hvor mye, men at man faktisk trener! Denne siste uka har vært ganske tung, så da har det bare blitt to små gåturer, men alt er bedre enn ingenting! :)

Det er jeg enig i, og ved jogging går ta helt fint! Men synes det er vanskelig å trene styrke uten å ta det helt ut ;)
I know the feeling. Har vært ganske serriøs på styrketrening skjønner du. Er ikke så lett å ikke ta seg helt ut. Men jeg har vært flink med vedlikeholdstrening. Men ikke forsøkt noen maks løft :p ;)
Ingenting er bedre for bebis og fødsel at man er i relativt god form :)

I know the feeling. Har vært ganske serriøs på styrketrening skjønner du. Er ikke så lett å ikke ta seg helt ut. Men jeg har vært flink med vedlikeholdstrening. Men ikke forsøkt noen maks løft :p ;)
Ingenting er bedre for bebis og fødsel at man er i relativt god form :)
ENIG!! :)

Slyngetrening er fantastisk når du er gravid. Da får du trent kjernemuskulaturen godt selv uten for stor belasting og uten å være redd ofr at du gjør det for tungt, da alle øvelser kan varieres i belastning. Finnes mange fine tips på youtube til øvelser. De har slynger på de fleste treningssentrene. Her i Trondheim har vi også et treningssenter ledet av fysioterapauter som har spesialisert seg på gravide/småbarnsmødre (det heter FEMME). Der har de mange fine gruppetimer med slynge. Kanskje er det noe tilsvarede der du bor?

Slyngetrening er fantastisk når du er gravid. Da får du trent kjernemuskulaturen godt selv uten for stor belasting og uten å være redd ofr at du gjør det for tungt, da alle øvelser kan varieres i belastning. Finnes mange fine tips på youtube til øvelser. De har slynger på de fleste treningssentrene. Her i Trondheim har vi også et treningssenter ledet av fysioterapauter som har spesialisert seg på gravide/småbarnsmødre (det heter FEMME). Der har de mange fine gruppetimer med slynge. Kanskje er det noe tilsvarede der du bor?
Tusen takk for tips, skal sjekke ut om det finnes noe lignende!! Skal uansett lete fram mine gamle redcord slynger! Tenkte ikke på dem en gang..

Jeg var på tul i går hos en gynekolog som er spesialist i svangerskap og kvinnesykdommer. Jeg hadde spørsmål om hvordan jeg skal legge opp treningen videre da jeg er vant til å trene en del fra før. Han fortalte at det er mye viktigere å trene enn å ikke trene under svangerskapet. Dersom man er vant til å trene var det bare å fortsette som før, men ikke øke i styrketreningen. Det er ikke noe problem å trene, så lenge man tar hensyn til magen og at man ikke får vondt. Dersom man ikke er vant til å trene fra før var det viktig å sette igang nå med lette øvelser. Desto mer aktiv man er under svangerskapet, desto bedre vil kroppen fungere etter fødsel :-) det var den beskjeden jeg fikk hvertfall.

Back
Topp