Trening :)

Kris93

Andre møte med forumet
Hei, har noen av dere noen gode treningstips for nygravide? Trening for bein/lår/rumpe/rygg/skuldre? :) :P Har fått beskjed om å ikke trene mage, men er det jeg har trent mest. Vet ikke så mye om de andre tingene :( Håper på noen enkle gode treningstips :P
 
Ingen tips, men all ære til deg som orker å tenke på trening nå. Jeg orker kun å tenke på sofan og sove :/
 
Rask gange i motbakke - god trening for hele kroppen. Ellers; knebøy (med eller uten vekt), push-ups ( med eller uten knær i gulvet), dips, rygghev (feks under et bord).

Personlig er jeg fan av jogging også nå, men jogging er jo en av de tingene man skal holde seg unna hvis man ikke allerede har drevet med det før svangerskapet.

Svømming er forresten også god og skånsom trening for hele kroppen!
 
Svømming ja. Det er bra! Gravidyoga.

Ellers vanlig armhevinger og det der. :)
 
Jeg jogger mest, klarte å jogge til rundt uke 20 sist svangerskap, da ble det ubehagelig. Jordmor sa at jogging var supert så lenge det ikke føltes ubehagelig ut for mor, og du ikke blir overopphet.

Ellers trenger jeg mye armer og rompe nå som gravid
 
hva trente du før du ble gravid?
Fortsett med det du gjorde du.

Er kroppen vandt til å jogge og pushe pulsen opp til 95% kan du fint det nå også. Men er du ikke vant til det bør du holde pulsen på 75-80%.
Kanskje du bør velge annet enn jogging hvis kroppen ikke er tilpasset dette til nå. Svømming, gå tur i fjell, skigåing, spinning, sykling.

Så lenge det føles bra kan du gjøre det. Men hvis kroppen sier i fra at den har vondt av treningen gjør du en annen variant. F.eks bekkenet kan begynne å krangle. Da finner du en annen løsning.

Selv trener jeg spinning og tung styrke. Jeg jogger intervaller på tredemølla. Intervaller er egentlig ikke anbefalt. Men jeg kjenner etter formen. Klarer ikke det samme som før.

Blir du svimmel, så Stopp!!! Ikke bra! Sist graviditet pushet jeg meg selv om jeg ble svimmel. Og så fikk jeg en blødning! Fikk ultralyd og alt var ok, men streng beskjed om å ta det rolig ig lytte til kroppen.

Når magemusklene deler seg kan du ikke trene mage lenger.
Og når magen er i veien må du bytte øvelser.
Styrke og kondisjon er helt topp trening som gravid og gjør svangerskapet lettere.
Prøv å ikke dette av lasset men fortsett og tren og hold formen ved like. Fantastisk at andre også trener her.
Trening av rygg er viktig. Strekk ut brystet og gjør gjerne masse støttelvelser som går på rotatorøvelsrr for skuldre. Du trenger det for god holdning når magen blir tung og du skal bære og amme mye. Så du trenger den styrken du kan få.

Også mye stabiliseringsøvelser, gjerne med ball og redcord kan være bra og forebyggende.

Stå på! Ikke let etter begrensninger! Er kroppen klar for trening, gjør du det! Det er superfit for deg og fosteret!

Men husk å ta det rolig! Dette er ikke tiden for å slå egne rekorder eller slanke seg. Dette er tiden for å få energi, ta vare på god helse, og forebygge.

Lykke til!!
 
Back
Topp