Trening

BrO

Andre møte med forumet
Er det noen av dere som er idrettsutøvere eller mosjonister på høyt nivå? Selv er jeg idrettsutøver, men på ingen måte toppidrettsutøver. Likevel trener og konkurrerer jeg vanligvis i styrkeløft.

Det jeg lurer på er hvordan dere som trener på høyt nivå trener under graviditeten? Første gang trente jeg greit helt frem til termin, men var nok litt ekstra forsiktig. Nå trener jeg fortsatt som vanlig men har redusert belastningen en del. Er jo så trøtt også at jeg klarer ikke å holde så høy intensitet.

Min erfaring er at leger dessverre kan veldig lite om trening og graviditet, så det var ingen hjelp å hente hos de sist i alle fall :/ nå går jeg til en naprapat som har god kunnskap om det, og synes det hjelper litt på.

Jeg kan ikke kalles mosjonist på lavt nivå engang, det lengste jeg strekker det til vanlig er å gå tur med hunden, av og til sitter på spinningsykkel ei mil, liksom.

Men det heter seg vel at så lenge det ikke er sport som innebører spark eller slag mot magen, kan du stort sett fortsette å trene som vanlig, men avpass belastning og intensitet etter hva du orker. Altså, akkurat som du nå gjør.

Med styrkeløft, mener du da det vi vanlig dødelige ville kast vektløting? Det er jo veldig viktig med god lfteteknikk, det har du nok til vanlig, men tyngdepunktet på kroppen forandrer seg jo etterhvert, og bruker man ikke fort magemusklene ganske hardt? Kjenn på hva som føles greit, og ikke press deg lenger enn du er komfortabel med i alle fall.

Det er da vel ikke så lenge siden jeg leste om ei som jeg mener drev med akkurat slikt der, helt frem til fødselen, men jeg husker ikke detaljene,

Jeg kan ikke kalles mosjonist på lavt nivå engang, det lengste jeg strekker det til vanlig er å gå tur med hunden, av og til sitter på spinningsykkel ei mil, liksom.

Men det heter seg vel at så lenge det ikke er sport som innebører spark eller slag mot magen, kan du stort sett fortsette å trene som vanlig, men avpass belastning og intensitet etter hva du orker. Altså, akkurat som du nå gjør.

Med styrkeløft, mener du da det vi vanlig dødelige ville kast vektløting? Det er jo veldig viktig med god lfteteknikk, det har du nok til vanlig, men tyngdepunktet på kroppen forandrer seg jo etterhvert, og bruker man ikke fort magemusklene ganske hardt? Kjenn på hva som føles greit, og ikke press deg lenger enn du er komfortabel med i alle fall.

Det er da vel ikke så lenge siden jeg leste om ei som jeg mener drev med akkurat slikt der, helt frem til fødselen, men jeg husker ikke detaljene,
Hehe, nei styrkeløft er en egen idrett selv om mange forveksler det med olympisk vektløfting. Vi konkurrerer i knebøy benkpress og markløft. Jeg ville jo aldri konkurrert som gravid, men trener de samme øvelsene. Det er jo sikkert så enkelt som at man lytter til kroppen og trener deretter. Hadde bare ønsket meg en lege med innsikt i gravide idrettsutøvere ;) vet jo mange som til og med konkurrerer når de er gravide. Feks i løping.

benkepress og markløft er vektløfting godt nok for meg, saltså løfte vekter, gjør dere ikke det? Jeg tenker ikke på den der "se vekta på bakken, se på den, ta i, og vips over hodet" greiene

Men... dette kan du bedre enn meg. Kjenn på hva som er ok, snakk med andre du kjenner i miljøet, gjør det som føles greit

Så et program på tlc om en som trente styrkeløft helt frem til termin og begynte å trene igjen rett ettetpå (2 uker eller noe). Gikk greit med henne. Keg spilte volleyball i 2 div sist jeg var gravid, men ga meg når jeg var ca 4 mnd på vei. Da fikk jeg mye stikkinger i magen når jeg hoppet og antok at det var kroppen som ga beskjed om å la være.

Back
Topp