Jeg hadde akkurat tenkt å opprette en tråd om trening
Har også lurt veldig på hva som er anbefalt mtp trening i svangerskapet, og jeg har nå lest veldig mye om det på nettet. Det som går igjen er vel at gravide oppfordres til å trene/være i aktivitet (med mindre man har et risikosvangerskap), enten man har trent tidligere eller ikke, men man skal lytte til kroppen.
I forhold til første trimester kan man visst trene stort sett slik man pleier, men være veldig obs på å unngå overoppheting. Noen anbefaler at kondisjonstrening i alle fall ikke bør havne opp på maxpuls. Noen steder står det at man bør holde seg under 75% av makspuls, mens andre plasser står det 60-90% avhengig av utgangspunktet ditt.
I forhold til styrketrening så bør man visst, i allefall etter hvert, unngå øvelser som skaper press i buken. Leddene vil også pga hormoner bli mer bevegelig og demed ustabile, noe man må være obs på ved styrketrening. Man skal vel trene med en slik belastning at man klarer rundt 10 repetisjoner. Generelt kan man vel også si at graviditeten ikke er tiden for å øke i hverken styrke eller kondisjon, men heller vedlikeholde
Selv har jeg trent mest styrke, og ønsker å fortsette å vedlikeholde det. Var og trente styrke i går, og da gikk jeg ned noen kilo på store øvelser som knebøy, markløft og brystpress. Tenker jeg skal fortsette å trene så langt formen tillater det. Er jo mange som ikke kommer seg ut døra en gang pga kvalme og tretthet i første trmester. Tenkte å variere mellom moderat styrketrening, spinning og kanskje litt body balance og den type trening. Og hvis det føles for tøft ut for kroppen, er jo en gåtur bedre enn ingenting
Må innrømme at jeg også er litt usikker på hvor tidlig i svangerskapet man skal begynne å ta disse hensynene. Er jo bare rundt 4+2, og det er jo nesten ingenting enda
Kan se om jeg finner linker til alt dette