Fant noe her,begge svarene er fra en jordmor:
"På grunn av renselsen og ustabilitet i bekkenet etter fødselen bør du holde deg unna utholdenthetstrening, hard styrketrening eller øvelser som øker trykket mot bekkenbunnen de første 6-8 ukene. Kom deg ut å gå - gjerne med barnevogn hvis værforholdene tillater det. " "Du har helt rett i at det finnes få fasitsvar, men veldig mange meninger om akkurat det å komme seg i gang med trening etter svangerskap og fødsel. Den generelle anbefalingen sier 6 uker etter fødsel siden man regner renselsen etter fødsel (den perioden kroppen «rydder opp innvendig») til å være ferdig på denne tiden. I tillegg har bekkenet da fått litt tid til å stabiliseres selv om full stabilisering av bekkenet gjerne tar 6 måneder.
Det var det generelle. Om du spør meg spesielt vil jeg si at det avhenger av
Om du er vant til å trene og om du trente under svangerskapet? Da er veien tilbake etter fødsel lettere
Om du hadde en ukomplisert fødsel? I ditt tilfelle høres det ut som svaret er ja. For andre med store rifter eller keisersnitt ville det være fornuftig å vente lenger med en del aktiviteter
Hvordan du føler deg? Dette er det viktigste. Har du lyst til å bevege deg?
For de fleste som ikke har hatt spesielle komplikasjoner er bevegelse av det gode. Man kan godt kalle det trening å gå friske turer med vognen etter fødsel, og det bør gjøres fortest mulig (gjerne den første uken hjemme). Derfra er det viktig å trene jevnt og trutt for å få god kontroll med bekkenbunnen. Mange opplever urinlekkasje etter svangerskap og bekkenbunnstrening hjelper deg til å komme over lekkasjene raskt. La gradvis turene med vogn bli lengre og ennå friskere.
Det er ikke noe i veien for at spreke jenter kan komme i gang raskt, men unngå løping i minst seks uker. Om du har god kontroll med bekkenbunnen og ikke har hatt plager med bekkenløsing kan du gjerne forsøke litt veldig rolig jogging etter 7-8 uker, men ta det gradvis. Jogg på mykt underlag og veksle mellom gange og jogging. Kjenn etter at bekkenbunnsmusklene holder.
Mine råd lyder altså i korthet: Gjør alt gradvis, begynn gjerne raskt etter fødsel, og sørg for at du har god kontroll med en sterk, gjenopptrent bekkenbunn."