Trening

JanneJenta78

Forumet er livet
Noen som vet når en kan begynne å trene "skikkelig" etter fødsel? Føler meg som før jeg ble gravid, men kroppen trenger vel litt mer tid for å restituere seg..men jeg vil liksom begynne å komme i form til bikinisesongen. (Har litt å ta tak i, så jeg vil gjerne begynne tidlig..hehe)

Magemuskler også? Har nemlig hørt at en ikke skal begynne å trene skikkelig mage før 6 mnd etter fødsel..men synes dette høres fryktelig usannsynlig ut..?

Jeg er ikke sikker,men tror dette gjelder magemuskler også.
Skal se om jeg finner noe om dette på nettet!

Fant noe her,begge svarene er fra en jordmor:

"På grunn av renselsen og ustabilitet i bekkenet etter fødselen bør du holde deg unna utholdenthetstrening, hard styrketrening eller øvelser som øker trykket mot bekkenbunnen de første 6-8 ukene. Kom deg ut å gå - gjerne med barnevogn hvis værforholdene tillater det. "

"Du har helt rett i at det finnes få fasitsvar, men veldig mange meninger om akkurat det å komme seg i gang med trening etter svangerskap og fødsel. Den generelle anbefalingen sier 6 uker etter fødsel siden man regner renselsen etter fødsel (den perioden kroppen «rydder opp innvendig») til å være ferdig på denne tiden. I tillegg har bekkenet da fått litt tid til å stabiliseres selv om full stabilisering av bekkenet gjerne tar 6 måneder.

Det var det generelle. Om du spør meg spesielt vil jeg si at det avhenger av
  • Om du er vant til å trene og om du trente under svangerskapet? Da er veien tilbake etter fødsel lettere

• Om du hadde en ukomplisert fødsel? I ditt tilfelle høres det ut som svaret er ja. For andre med store rifter eller keisersnitt ville det være fornuftig å vente lenger med en del aktiviteter

• Hvordan du føler deg? Dette er det viktigste. Har du lyst til å bevege deg?

For de fleste som ikke har hatt spesielle komplikasjoner er bevegelse av det gode. Man kan godt kalle det trening å gå friske turer med vognen etter fødsel, og det bør gjøres fortest mulig (gjerne den første uken hjemme). Derfra er det viktig å trene jevnt og trutt for å få god kontroll med bekkenbunnen. Mange opplever urinlekkasje etter svangerskap og bekkenbunnstrening hjelper deg til å komme over lekkasjene raskt. La gradvis turene med vogn bli lengre og ennå friskere.

Det er ikke noe i veien for at spreke jenter kan komme i gang raskt, men unngå løping i minst seks uker. Om du har god kontroll med bekkenbunnen og ikke har hatt plager med bekkenløsing kan du gjerne forsøke litt veldig rolig jogging etter 7-8 uker, men ta det gradvis. Jogg på mykt underlag og veksle mellom gange og jogging. Kjenn etter at bekkenbunnsmusklene holder.

Mine råd lyder altså i korthet: Gjør alt gradvis, begynn gjerne raskt etter fødsel, og sørg for at du har god kontroll med en sterk, gjenopptrent bekkenbunn."
  •  

Hørte at man skulle vente ca. 12 uker med å begynne å trene magemusklene, da de måtte ha tid til å "gro" sammen igjen... Gleder meg til å ta fatt!!!!!

You must log in or register to reply here.
    Back
    Topp