trening ved graviditet

bertelure

Forelsket i forumet
hei! har et spm jeg... trening er jo bra når en er gravid. men er det noe jeg ikke kan gjøre liksom? hva med sit ups? jogge er vel greit? spør sikkert litt dumt nå, men jeg må bare spørre...[:-]

Hei!
Leser i svangerskapskalenderen til Siri Von Krogh at
"Sit-ups kan forebygge ryggsmerter og slapp mage etter fødselen. Det er helt greit med sit-ups for rette magemuskler frem til ca fjerde måned."

Dette står i en artikel her på forumet:
"Undersøkelser viser at kvinner som trener under svangerskapet mener selv de har et enklere svangerskap og får bedre selvfølelse. Det er ingenting som tyder på at fornuftig trening er farlig for fosteret eller mor.
Tidligere er det hevdet at økning i kroppstemperaturen som følge av trening kan føre til misdannelser hos fosteret. Men dette stemmer ikke! Gravide kvinner som trener ser ut til å forbedre sin evne til å avgi varme, og hindrer derfor en ugunstig heving av kroppstemperaturen. Skulle du merke en eller annen form for smerte underveis, må du snakke med profesjonelle som kan veilede deg litt ekstra.
Gravide anbefales å trene moderat. Dermed vil det ikke være fare for komplikasjoner som redusert blodtilførsel til fosteret. Du bør ikke trene på en anstrengende måte over lang tid når du er gravid. Du kan under normale forhold trene slik du alltid har gjort, bare du ikke presser deg for hardt. Er du i tvil om du kan trene eller ikke, ta kontakt med legen din. Mange treningssentre har egne timer for gravide, og kan gi veiledning om trening som passer for deg som skal ha barn. Det er viktig at du tar vare på kroppen din under treningen. Bruk en god og støttende bh."

Tror jogging også er greit, så lenge det føles greit... Lykke til med svangerskapet [:D]

Dersom du er vant til å trene er det ingen grunn til å stoppe med dette når du blir gravid, det er bare ikke lurt å begynne med noe nytt og uvant som innebærer mye hopping o.l.
Det aller viktigste er å huske på å drikke godt med vann både før, under og etter treningen, og ta pauser når du føler behov for det. Lange treningsøkter anbefales ikke pga. at dette er med på å redusere blodtilførselen, du vil merke at du blir raskere anpusten til lenger du kommer i svangerskapet, men som sagt; tar du pauser så går dette veldig bra[:D]
Dersom du pleier å trene step e.l. kan du be instruktøren vise deg alternativer uten så mye hopping, all trening kan tilpasses den enkeltes behov[;)] Jogging går helt bra!!
Dersom du trener styrke kan du også fortsette med dette, men bare gjør bevegelsen mindre etter hvert og lettere vekter etter som svangerskapet nærmer seg slutten, dette er for å ikke stoppe blodtilførselen til barnet.
Etterhvert kan du ta knipeøvelser i stedet for situps. Etter fødselen bør du vente litt før du begynner å trene magen igjen slik at magemusklene får tid til å trekke seg sammen, begynner du for tidlig kan du risikere at musklene ikke kommer helt sammen igjen og at du får et hulrom mellom de rette magemusklene, dette er ikke særlig pent.

Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre[;)]

jeg har begynt å trene spinning i det siste, og så lurer jeg litt på hvis jeg blir gravid - hvordan går det med spinning da?
Og hva er lange treningsøkter? En time er vel greit, eller?

Spinning er helt supert, her kan du regulere belastningen helt selv etter formen og ta pause akkurat når du skulle føle behov for det[;)] En av instruktørene hvor jeg instruerer har nå holdt spinningtimer helt fram til 2 uker før termin, da fikk hun beskjed av legen at hun burde slutte av. Men hun trener allikevel hjemme, kanskje bare ikke så lurt å gå på timer i tilfelle du skal få litt problemer helt mot slutten [;)]

En time går helt fint[:)]

Back
Topp