Trening under svangerskapet :)

Amnion

Glad i forumet
Da har vi akkurat funnet ut at vi venter vårt første felles barn og jeg må si jeg gleder meg selv om det ikke var planlagt og vi har fire store barn (dine,mine) fra før..
Jeg har ett barn fra før på 13år så jeg føler meg igrunn "dreven" men det som er litt forskjellig fra dengang er at nå trener jeg!  Myyye!! Hele livsstilen er endret og jeg har nok et helt annet utgangspunkt for dette svangerskapet.

Håper å kunne fortsette treningen som normalt i noen mnd enda- prøver å finne litt lesestoff om emnet men ikke så mye å finne.. Konkluderer liksom med at så lenge det føles bra er det ok!
Er det noen av dere andre gravide som trener mye? eller er litt over middels interessert i trening?

Jeg trener nesten like mye som før (4-5 ganger i uka) men med en litt lavere intensitet. Trener alt fra step til spinning, styrke, corebar etc.. Så lenge det ikke gjør vondt burde det gå greit :) Og ikke press deg selv for hardt! 

Jeg trener også mest sykling, spinn/terreng og corebar er jo bare herlig!
Idag var det faktisk en artikkel i lokalavisa ang trening og gravide- det eneste de sa var at man skulle unngå de hardeste hoppene i starten og (det var litt morsomt) om man drev klatring eller ridning så burde man unngå fall:))
Ja enig med deg- så lenge det føles bra er dte ok men jeg innser at OM jeg deltar på noen ritt i år så blir det jo av hovedsak for det sosiale og opplevelsen og ikke for å slå egne rekorder! Det er jo så morro!!

Trente som vanlig helt frem til uke 26.
Da gikk ikke bekkenet og ryggen med på noe som helst mer :/

Så lenge du ikke har vondt eller noe,så bare kjør på :)
Og en huskeregel er at man skal aldri bli så andpusten at man ikke greier å gjennomføre en samtale. Ikke bra for den lille.

Jeg trener mosjon og styrke 2 dager i uken på studio som tilhører fysioterapeuter :) Det har jeg gjort en stund nå, ikke fordi det er av interesse men fordi jeg har medfødt (kronisk) hoftedysplasi som må ha treningen for å holde seg i sjakk resten av livet.

Etter at jeg fikk sjokket om at jeg var gravid så har jeg økt treningen ved å trene mosjon så ofte jeg kan (nesten hver ukedag) + styrke 2x i uken der jeg har minsket tyngden på vektene og heller tar en ekstra omgang.

Skal ta en prat med fysioterapeuten min snart og få veiledning i hvordan jeg bør tilrettelegge treningen for babyens og min skyld :)

Jeg tok en pause fra trening i starten, da jeg var på det kvalmeste. Da jeg satte i gang igjen følte jeg at det meste var ubehagelig og gjorde vondt. Jeg fikk en time med personlig trener, og hun beroliget meg med at ingenting var farlig selvom det kanskje føltes litt anerledes enn før.. Så lenge det ikke gjør vondt er det bare å kjøre på! :-) Jeg var nok mest nervøs og spente meg. Var redd for å gjøre noe "galt". PT satte opp et styrke-program for meg, slik at jeg følte meg trygg på at det jeg gjorde ikke var skadelig på noen måte. Nå som jeg har skjønt at det går helt fint, varierer jeg øvelsene en del. Det eneste jeg ikke trener er innside lår og mage. De musklene skal få lov til å bli dvaske slik at de kan strekke seg ordentlig, i følge PT :-)

Er nå i uke 35 og trener styrke 2 ganger i uka, og så går jeg en times tid i skogen 3-4 ganger i uka (har hund). Prøver å gå på litt i motbakkene for å få litt puls. (Jeg er mest glad i å trene ute, så det er derfor jeg ikke er med på timer på studio..)
Merker godt at utholdenheten og lungekapasiteten er en heeeelt annen nå enn tidligere. Det er litt "trist", men den får jeg heller bygge opp igjen senere. :-)

Kos deg med treningen! :-)

Fortsett å trene akkurat som før så lenge det kjennes greit :D 

Jeg er i uke 38 nå, og har trent 5 ganger i uka hele tiden. Bare husk å drikke masse vann, og spis både før og etter trening ;)

Jeg trente zumba, styrke og spinning frem til uke 25 - da måtte jeg kutte ut zumbaen på grunn av bekkenet. Men spinning og vekter trener jeg fortsatt :) Har trent med litt lettere vekter enn tidligere nå de siste ukene, men tar heller flere repetisjoner da.

Jeg har vært frisk og fin hele veien, ikke vondt i ryggen eller noe (kun bekkenet, men det er ikke ekstremt) - og det tror jeg er mye på grunn av treningen. Babyen min er aktiv og frisk den også, og helt gjennomsnittlig i strørrelse ifølge UL :)  

Back
Topp