Trening til fødsel

Texmex

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
❄️ Januargull 2023 ❄️
Okay, dette er sikkert alt for tidlig å fundere på, men jeg er ikke kjempebra trent og jeg har hørt at fødsel er som et maraton. Og det å dukke opp på et maraton uten å ha forberedt seg godt på forhånd er jo tull.

Lurer dermed på om dere gjør øvelser eller trener på en spesiell måte for å være klar for fødsel når den tid kommer?

Og dere som har født før, var det noe dere skulle ønske dere hadde gjort mer/mindre av?

Prøver i alle fall å tøye og bøye og trene kjernemuskulaturen, men vet ikke om det er annet jeg også burde fokusere på? TRENGER MAN GOD CONDIS FOR Å FØDE? :bookworm::nailbiting::hilarious:

Første jeg fikk beskjed om fra flere venninner når jeg annonserte graviditeten var å trene styrke for armer, skuldre og rygg. Ikke pga fødselen, men fordi all byssingen og bæringen etterpå er TUNG. "alle" sier de skulle ønske vat mer forberedt på det før de stor der med mini på armen.

Det er en del treningsopplegg for gravide der ute, de fleste fokuserer på styrke og å hjelpe mot bekkensmerter. Flere av disse er egnet for de som er utrent fra før av :)

Nei, du trenger ikke god kondis for å føde ;)
Da ville jeg ha krepert. Men, det er vanskelig å vite hvordan din fødsel vil bli. Noen fødseler har man rier i bare noen timer før ungen sklir ut (.. ok, det føles ikke som om ungen SKLIR ut, jeg lover...), Mens andre kan vare i 1-2 døgn. Disse vil kunne være som et 'maraton', da man blir veldig sliten av riene etterhvert. Men, dette er muskler du selv ikke driver og strammer på, så det vil ikke være som å løpe langdistanse.

Viktigste er vel å prøve jobbe med kroppen, ikke mot den. Jeg tok det på sparket begge gangene - gikk bra det og, raske og enkle fødsler. :P Men det finnes vel fødselsforberedende kurs du kan gå på, både fysisk og online kurs. :)

Jeg har litt lyst å lese meg på pusteteknikker, da jeg gjerne vil kunne jobbe mer med kroppen.. Meen, hvis jeg må sitte å kurse meg over flere uker, så tror jeg at jeg heller går for mine forrige taktikker - gå inn i blinde, og håpe på det beste. x)

Første jeg fikk beskjed om fra flere venninner når jeg annonserte graviditeten var å trene styrke for armer, skuldre og rygg. Ikke pga fødselen, men fordi all byssingen og bæringen etterpå er TUNG. "alle" sier de skulle ønske vat mer forberedt på det før de stor der med mini på armen.

Det er en del treningsopplegg for gravide der ute, de fleste fokuserer på styrke og å hjelpe mot bekkensmerter. Flere av disse er egnet for de som er utrent fra før av :)
Kan se for meg det ja! Skal inkludere litt skuldre og armer da :p

Er det noen program du har prøvd personlig eller har hørt andre prøve? Er jo et hav av forskjellige folk som legger ut treningsopplegg, ikke så godt å vite hvor gode de er :wideyed:

Jeg trente ingenting før jeg fødte sist og fødselen min gikk helt fint. :p Var sliten, ja, men jeg hadde ikke sovet på en god stund så tror det var mye av grunnen. Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke at jeg kommer til å trene noe mer denne gangen. :rolleyes::p

Nei, du trenger ikke god kondis for å føde ;)
Da ville jeg ha krepert. Men, det er vanskelig å vite hvordan din fødsel vil bli. Noen fødseler har man rier i bare noen timer før ungen sklir ut (.. ok, det føles ikke som om ungen SKLIR ut, jeg lover...), Mens andre kan vare i 1-2 døgn. Disse vil kunne være som et 'maraton', da man blir veldig sliten av riene etterhvert. Men, dette er muskler du selv ikke driver og strammer på, så det vil ikke være som å løpe langdistanse.

Viktigste er vel å prøve jobbe med kroppen, ikke mot den. Jeg tok det på sparket begge gangene - gikk bra det og, raske og enkle fødsler. :p Men det finnes vel fødselsforberedende kurs du kan gå på, både fysisk og online kurs. :)

Jeg har litt lyst å lese meg på pusteteknikker, da jeg gjerne vil kunne jobbe mer med kroppen.. Meen, hvis jeg må sitte å kurse meg over flere uker, så tror jeg at jeg heller går for mine forrige taktikker - gå inn i blinde, og håpe på det beste. x)
Har sett litt om hypnobirthing og synes det virker veldig interessant i forhold til å følge kroppen og håndtere riene. Er i utgangspunktet ikke så redd for å føle på smerter, er redd for å ikke ha kontroll over meg selv og få panikk midt oppi det hele, så ser for meg at pusteteknikker av diverse slag nok sikkert ikke er så dumt. :p Å gå inn i blinde hadde jeg aldri turt da, det passer dårlig med min kontrollfreak personlighet dessverre :hilarious:

Jeg tenker mest av alt å fokusere på å finne gode pusteteknikker. Ser for meg at det å puste på en god og behersket måte kan lette litt(?). Mulig jeg er på tynn is nå, men opplever at pusting hjelper generelt på andre smerter og triggere. :hungry:

Jeg trente ingenting før jeg fødte sist og fødselen min gikk helt fint. :p Var sliten, ja, men jeg hadde ikke sovet på en god stund så tror det var mye av grunnen. Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke at jeg kommer til å trene noe mer denne gangen. :rolleyes::p
Var du lenge i fødsel? Min mor har alltid snakket om at det at hun var i så god form hjalp henne i fødselen, så føler det er der jeg har idéen fra, men kanskje det ikke stemmer for alle? :nailbiting:

Jeg tenker mest av alt å fokusere på å finne gode pusteteknikker. Ser for meg at det å puste på en god og behersket måte kan lette litt(?). Mulig jeg er på tynn is nå, men opplever at pusting hjelper generelt på andre smerter og triggere. :hungry:
Har forsøkt å puste litt ekstra hvis jeg slår tåen min mot bordbeinet og slikt, og synes faktisk det hjelper, så jeg støtter oppom at pusting er effektiv smertelindring! :hilarious:

Har sett litt om hypnobirthing og synes det virker veldig interessant i forhold til å følge kroppen og håndtere riene. Er i utgangspunktet ikke så redd for å føle på smerter, er redd for å ikke ha kontroll over meg selv og få panikk midt oppi det hele, så ser for meg at pusteteknikker av diverse slag nok sikkert ikke er så dumt. :p Å gå inn i blinde hadde jeg aldri turt da, det passer dårlig med min kontrollfreak personlighet dessverre :hilarious:

Tror det funker godt å puste seg gjennom, ikke få panikk. Får du panikk, mister du kontrollen.
Jeg brukte lystgass med begge. Første ble jeg bare forbanna, jeg synes ikke det virket. Pustet meg gjennom alt, fikk litt panikk, skulle ha maska igjen, gav opp... Kjente ikke pressriene, og pustet meg gjennom dem og :P
Med andre var pressriene veldig markante, kunne ikke pustet meg gjennom dem for alt i verden. Pressetrang er gøy, spesielt når jm ber deg holde igjen litt (måtte dopa meg for å få til det.).
Ellers brukte jeg lystgass der og, da var ikke egentlig pusteteknikk så nøye, følte jeg. Pustet inn kun lystgass, glemte at det kanskje var litt med oksygen og, så ble rimelig rusa :p
Men, poenget var - fikk ut ungene uten problemer begge gangene. Gikk raskt, og jeg følte egentlig ikke at jeg misset noe.

Okay, dette er sikkert alt for tidlig å fundere på, men jeg er ikke kjempebra trent og jeg har hørt at fødsel er som et maraton. Og det å dukke opp på et maraton uten å ha forberedt seg godt på forhånd er jo tull.

Lurer dermed på om dere gjør øvelser eller trener på en spesiell måte for å være klar for fødsel når den tid kommer?

Og dere som har født før, var det noe dere skulle ønske dere hadde gjort mer/mindre av?

Prøver i alle fall å tøye og bøye og trene kjernemuskulaturen, men vet ikke om det er annet jeg også burde fokusere på? TRENGER MAN GOD CONDIS FOR Å FØDE? :bookworm::nailbiting::hilarious:

Jeg vil si at trening kan hjelpe underveis i svangerskapet på å holde kroppen i litt bedre form, og samtidig få litt endorfinrus :) jeg har jobbet med endel gravide (er PT) og vi har som regel fokusert på store muskelgrupper, kjerne (side mage) og masse rygg/bakside skuldre - for det er ofte der man har vondter - både underveis i svangerskapet og ikke minst etter fødsel.

for min del med første fødsel, så hadde jeg veldig igjen for å være sterk, men samtidig så var jeg så «trent» at det var litt vanskelig å slappe av i underlivet :p
Og man finner uante krefter når man skal føde :)

hvis du ikke er vandt til trening, så ville jeg enten forsøkt å finne en PT som kan hjelpe deg med ett treningsprogram på ca 2 dager i uken, eller fokusere på aktivitet i hverdagen. Alt er bedre enn ingenting :D

I mitt forrige svangerskap gikk jeg mye i fjellet og holdt meg i aktivitet gjennom jobben i bhg og på privaten... Selv om jeg både da og nå er tyngre enn det som er anbefalt holdt jeg meg frisk og aktiv gjennom hele svangerskapet og følte at med riktig fokus på det å puste godt under fødselen gikk det kjapt og greit å komme i mål, jeg var også heldig med å være i god form etter fødsel :) Nå gjør jeg litt yoga og nyter vintern på ski... Er spent på hvordan formen er i juli/august når bærsesongen virkelig er i gang her i Trøndelag ;)

Kan se for meg det ja! Skal inkludere litt skuldre og armer da :p

Er det noen program du har prøvd personlig eller har hørt andre prøve? Er jo et hav av forskjellige folk som legger ut treningsopplegg, ikke så godt å vite hvor gode de er :wideyed:

https://www.babyverden.no/gravid/hold-deg-sprek-under-graviditeten/

Jeg elsker ballen min og gjør disse 3 dager i uken, med unntak av sit-ups (puppene mine kveler meg og ryggen hater øvesen). i tillegg gjør jeg noen enkle armøvelser. Knipetrening hver dag.

Var du lenge i fødsel? Min mor har alltid snakket om at det at hun var i så god form hjalp henne i fødselen, så føler det er der jeg har idéen fra, men kanskje det ikke stemmer for alle? :nailbiting:

Jeg hadde tre timer aktiv fødsel. :joyful: Brukte 40 minutter på å presse henne ut. :p

Trenger virkelig ikke god kondis nei. Jeg har aldri trent utenom perioder hvor jeg har vært spiseforstyrret, da trening er en enorm trigger for meg, men likevel født 3 barn. Første tok 19 timer, var tung og det drøyde leeenge. Andre fødsel hadde jeg stormrier, og fødte ca 3 timer etter at riene ble vonde. Dette var egentlig helt grusomt fordi alt gikk veldig fort og jeg knapt hadde pauser mellom. Siste fødte jeg sånn akkurat passe fort, med gode pauser og var på mange måter en drømmefødsel.
Smertene er ulike fra person til person. For meg er det helt grusomt vondt, men det verste som førstegangsfødende var at jeg ikke var forberedt på å ha så lite kontroll over egen kropp.
Anbefaler forresten 'fodebagen' på insta om du ikke allerede følger. Kjempeflink jordmor som gir mye god info

Også har jeg hørt mye bra om 'positiv fødsel' uten at jeg har satt meg inn i hva det er for noe. Men kanskje verdt å sjekke ut for de som er interessert?

Er ikke noe gale i å trene i svangerskapet, jeg var på fjelltur fire dager over termin.
Men det er ikke noe spesifikt du bør tenke på. Da er det eventuelt til tiden etterpå hvor det fort kan gå utover armer, skuldre og rygg.
Jordmødre anbefaler gravide å slappe av når termin nærmer seg og heller spare på kreftene frem til fødselen, istedenfor å slite seg ut med en treningsøkt.

Back
Topp