Trening tidlig i svangerskapet

Delfi

Glad i forumet
August 2018
hei

Jeg er 5+4 i dag, og lurer på dette med trening. Har allerede forstått at man kan trene så mye som kroppen tillater, men jeg hadde en litt ekkel opplevelse etter konisering for et par år siden.

Da fikk jeg SVÆRT lite informasjon fra sykehuset om hva jeg kunne/ikke kunne gjøre i ettertid. De hadde glemt å gi meg et hefte om operasjonen med info.

Så noen dager etter operasjonen lå jeg på gulvet og skulle trene litt, aner ikke hva øvelsen kalles, men man står i plankeposisjon med hendene i bakken, og har hendene på noe som glir lett eller en sånn dings med hjul, så tar man hendene fremover så langt de kommer for så å trekke seg tilbake i plankestilling.

Under denne øvelsen kjentes det ut som om noe revnet i nederste del av magen, eller at jeg "strakk" en muskel eller noe. Dro til legen for jeg ble redd for å trene i ettertid, men han fant ikke noe galt. Dette gikk over etter 2-3 måneder, men jeg var livredd for å trene mer etter dette.

Nå som jeg er gravid kjenner jeg litt på dette samme "strekket" i nederste del av magen, og det skal ikke mere til enn at jeg strekker meg før at jeg kjenner det. Jeg er derfor litt redd for å trene nå, siden jeg kjenner litt av det samme som etter koniseringen.

Er det noen øvelser jeg bør unngå, eller kan jeg trene hva som helst? :p

Kan kanskje nevne at jeg siden koniseringen ikke har vært spesielt aktiv, men er egentlig ganske atletisk og "sprek" (må bare komme i gang med trening igjen ;) )

Hei:)

Det er leit å høre at du ikke fikk den informasjonen du har krav på.

Min anbefaling til deg nå som du er gravid er å ikke gjør det du føler er ubehagelig eller fører med seg redsel. Ikke kjør på nå med masse trening du ikke har gjort før. Trening er kjempebra - men det er ikke når du har blitt gravid at en skal starte opp med trening igjen som det er en stund siden en utførte. Da vill jeg heller startet lett med rask gange osv. se an formen og hva som føles godt for kroppen din.

Det viktigste er at du er aktiv og bevegelse:)

Ønsker deg masse lykke til både med trening og svangerskapet!

Back
Topp