Trening tidlig i graviditet

Løveunge

Forelsket i forumet
JuniJubel2021
Er det flere som trener som vanlig nå tidlig i graviditeten?
Jeg trener vanligvis 5-6 ganger i uken, som regel styrketrening og bruk av ellipse maskin.
Frem til noen dager før positiv test tok jeg fri fra trening, da eggstokkene var ganske så store og ømme etter IVF forsøk.
Er nå 5+3 og har de siste to ukene trent 4 styrkeøkter uken samt en del gåturer ute i moderat tempo.

Er engstelig for at treningen kan ødelegge for graviditet, selvom jeg innerst inne vet at treningen jeg gjør ikke kan resultere i en spontanabort. Jeg passer på å ikke få altfor høy puls, og løfte litt lettere vekter nå.
Hadde TUL 5+1 for kontroll av eggstokkene iforbindelse med IVF, og der fikk jeg se en fin plommesekk og trolig det som var 1-3 mm stort embryo. HCG har også steget, mer enn dobbelt seg hver 48 time.

treningen for meg betyr mye og hjelper på å roe ned stresset jeg kjenner på nå frem til TUL i uke 8 hvor vi får se om hjertet banker
Formen er relativ grei, lite symptomer, noe trøtt, litt ømme bryst, men er flink å hvile når jeg kan.
 
Last edited:
Jeg trener vanligvis regelmessig, ca 4-5 ganger i uken. Jeg løper stort sett. Men har ikke løpt siden jeg fant ut at jeg var gravid (som var 3+3, er 5+1 i dag). Kjenner jeg savner det veldig, for det gir meg såå mye. Er også det som jeg føler gjør at jeg kobler desidert mest av, under løpingen kan jeg glemme hver minste lille bekymring.
Men jeg får meg altså ikke til å trene helt enda, selv om jeg vet at det skal være trygt med tanke på at jeg har grunnlaget. Formen er også grei det meste av dagen, så det bør ikke stå på det heller :)
Såååå ja, jeg føler med deg!:happy::happy:
 
Jeg trener vanligvis regelmessig, ca 4-5 ganger i uken. Jeg løper stort sett. Men har ikke løpt siden jeg fant ut at jeg var gravid (som var 3+3, er 5+1 i dag). Kjenner jeg savner det veldig, for det gir meg såå mye. Er også det som jeg føler gjør at jeg kobler desidert mest av, under løpingen kan jeg glemme hver minste lille bekymring.
Men jeg får meg altså ikke til å trene helt enda, selv om jeg vet at det skal være trygt med tanke på at jeg har grunnlaget. Formen er også grei det meste av dagen, så det bør ikke stå på det heller :)
Såååå ja, jeg føler med deg!:happy::happy:

Godt å høre at vi er fler som tenker likt. Tenker at så lenge kroppen er vandt med det jeg gjør og formen føles fin så er det vell bare til å fortsette? Også lest at trening bare er sunt for mor og barn ☺️
Når tenker du å starte opp igjen med treningen?
 
Ja, jeg tenker også det, for grunnlaget har vi jo:happy:
Jeg hadde egentlig tenkt til å ta meg en løpetur i helgen, men er fortsatt litt tvilende :rolleyes: Men har veldig lyst da:) Vi er på besøk hos foreldrene mine, og jeg pakket hvertfall med meg treningstøyet! Ikke dårlig bare det :dance011 Hva tenker du?:)
 
Ja, jeg tenker også det, for grunnlaget har vi jo:happy:
Jeg hadde egentlig tenkt til å ta meg en løpetur i helgen, men er fortsatt litt tvilende :rolleyes: Men har veldig lyst da:) Vi er på besøk hos foreldrene mine, og jeg pakket hvertfall med meg treningstøyet! Ikke dårlig bare det :dance011 Hva tenker du?:)

Utifra hva leger har fortalt til meg, så tenker jeg at en løpetur skal gå fint. podcast fra babyverden tok for seg trening under graviditet, og også dem sier det går fint å fortsette som før. Er nok bare vi som overbekymrer oss Evt løpe kortere og med lavere puls hvis det føles tryggere? ☺️
 
Utifra hva leger har fortalt til meg, så tenker jeg at en løpetur skal gå fint. podcast fra babyverden tok for seg trening under graviditet, og også dem sier det går fint å fortsette som før. Er nok bare vi som overbekymrer oss Evt løpe kortere og med lavere puls hvis det føles tryggere? ☺️
Ja, absolutt et godt poeng med en litt kortere tur, og lavere puls. Løper med pulsklokke, så jeg har god oversikt over puls :) Kan bare unngå den røde sonen :)
Podcast ja, den vil jeg høre på også. Er det de episodene hvor de tar for seg uke for uke? :)
 
Ja, absolutt et godt poeng med en litt kortere tur, og lavere puls. Løper med pulsklokke, så jeg har god oversikt over puls :) Kan bare unngå den røde sonen :)
Podcast ja, den vil jeg høre på også. Er det de episodene hvor de tar for seg uke for uke? :)


Nei, det er ikke fra den hvor de tar for seg uke for uke. Ser ut som det finnes to podcast fra babyverden; en med rosa cover «uke for uke» og en med grønt cover. Der fant jeg en episode fra 14. Oktober 2019 som heter «Gravid- trening, disse øvelsene er smarte å vite». Veldig fin og gode råd de kommer med der :)
 
Nei, det er ikke fra den hvor de tar for seg uke for uke. Ser ut som det finnes to podcast fra babyverden; en med rosa cover «uke for uke» og en med grønt cover. Der fant jeg en episode fra 14. Oktober 2019 som heter «Gravid- trening, disse øvelsene er smarte å vite». Veldig fin og gode råd de kommer med der :)
Ja, se der ja :) Fant den! Tusen takk for tips :) Hva tenker du videre om treningen? Har de som har behandlet deg nevnt noe om det? :)
 
Vært uten trening nå i 2 mnd .... vurderer å lage meg et basis program som er gravidvennlig :) kommer godt med både under graviditeten og når fødselen kommer ...
 
Ja, se der ja :) Fant den! Tusen takk for tips :) Hva tenker du videre om treningen? Har de som har behandlet deg nevnt noe om det? :)

I uken etter egguttakk fikk jeg beskjed om å ta det rolig. Årsaken til dette var pga. Store eggstokker etter hormonbehandling. Ellers kunne jeg leve som vanlig og ta opp igjen trening etter en ukes tid. er fortsatt godt stimulert med en del forstørret eggstokker, så unngår hopp og få slag mot magen, men ellers er annen trening trygt
 
Back
Topp