Trening, strekkmerker og ekstramage

MusikkNurket

Betatt av forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Jer er ikke 4 uker etter fødsel enda så tar det nokså med ro, men har begynt å tenke på det med å få kroppen tilbake (ikke at jeg hadde så nice kropp før graviditeten, men).

Jeg fikk ekstremt mye strekkmerker og lurer først og fremst på hvor lang tid det tar før de begynner å lysne slik at de ikke er så ekstremt synlige.

Så lurer jeg på om når man kan begynne å trene magen igjen og om det er noen øvelser dere anbefaler for å få magen til å trekke seg sammen. Vet det fins alt mulig på nett, men vil allikevel starte en tråd her. Kanskje det finnes noe ala knipe øvelser som man kan gjøre når som helst uten å måtte sette av mye tid og skifte til treningsklær, hvis dere skjønner hva jeg mener :)
 
Jeg har tenkt at magetid for baby er planketid for mor. Planken trener opp kjernen ganske bra og trenger ikke noe utstyr. Armene kan du jo ha på underlaget til babyen også øver dere sammen på en måte. I starten skal ikke baby ha mye lang på magen, heller flere ganger om dagen, så tiden kan passe bra for begge og dere kan heie på hverandre.
 
Hei,
angående strekkmerker, så mener jeg en 7-8mnd også var de helt lyse. Nå synes de veldig lite, 2 år etter fødsel. Og jeg hadde kjempemange på hele magen opp til navel, veldig røde etter fødsel.
Trening er jeg mer usikker på. Jeg har fortsatt delte magemuskler dessverre… men gjør knipemuskler og øvelse som styrker kjerne. Yoga er stort sett alltid fint, og der er jo litt av greia at dersom det gjør veldig vondt, så lytter du til kroppen og justerer så du ikke får vondt :)
Det anbefales vel å vente til ca 6 uker etter fødsel.
Det finnes også gode bøker, sjekk ut pia servert sin bok trening etter fødsel, den kan være fin om man ikke vet helt hvor man skal starte, og synes det er greit å ha et program å følge.
 
Strekkmerker husker jeg ikke...
Men ellers så anbefales det jo å vente minst 6 uker før man tar opp noe særlig med trening etter fødsel.

Selv har jeg tilgang på hypopressiv trening, som jeg blir å teste 6uker etter fødsel, og jeg leser at det er mange som opplever bedring med det, selv årevis etter fødsler... Så du kan jo sjekke ut om det høres ut som noe for deg.
For min del vet jeg ikke om det hjalp veldig med magen, men det hjalp i det minste mye på funksjonen i bekkenbunnen! Sånn, forrige gang jeg prøvde det. Men så greide jeg ikke fortsette med det etter de 12 ukene (mye pga klistermerkebaby), så.. det kan ha litt betydning. :p

Ellers så synes jeg selv at yoga eller pilates høres fint ut, og.
 
Når det kommer til trening så fulgte jeg anbefalingene fra sykehuset. De delte ut en brosjyre med øvelser man kan/bør gjøre før uke 6 («kom i form- øvelser i barseltiden» den ligger ute offentlig). Er noen mageøvelser der og. Fra uke 6 kan du gjøre det du vil, men lurt å starte litt rolig, bekkenet kan slå seg litt vrang om man plutselig går veldig langt f.eks.
 
De jordmødrene/helsesykepleierne jeg har snakket med sier man kan starte å trene når man kjenner seg klar for det. Og selvfølgelig tilpasset. Det er jo veldig individuelt både graden man har trent før graviditet, under graviditet og hvordan fødslene har gått. Jeg startet selv så smått med bekkenbunnstrening dagen etter fødsel, og tilpasset yoga/pilates uka etter (jeg anbefaler å sjekke ut youtubekontoen Pregnancy and Postpartum TV). Første rolige joggetur 2 uker etter fødsel, men jeg tok det rolig som sagt, og gikk da jeg kjente at det ble ømmere nederst i magen. Det viktigste er å tilpasse treningen (rask trilletur m oppoverbakker er super trening å starte med hvis babyen ikke hater vogna) og selvfølgelig holde det lystbetont :)
 
Back
Topp