Trening som gravid

Olivia92

Andre møte med forumet
Hei. Venter mitt første barn og er veldig fersk i «graviditetsgamet». Jeg er 6+0, så det er fortsatt veldig tidlig i graviditeten. Jeg bor i utlandet og lurer på
om rådene jeg har fått er veldig konservative, eller om realiteten er at det er mange treningsøvelser/gruppetimer etc som ikke bør gjøres av gravide (særlig i første trimester). Jeg ble blant annet fortalt at gravide uten særskilt erfaring ikke burde jogge/løpe. Så spørsmålet mitt er hvilke råd som gjelder for trenging i graviditeten?

Jordmor sa til meg at jeg kan trene som vanlig, bare ta det bittelitt roligere og lytte til kroppen :)

Hei. Venter mitt første barn og er veldig fersk i «graviditetsgamet». Jeg er 6+0, så det er fortsatt veldig tidlig i graviditeten. Jeg bor i utlandet og lurer på
om rådene jeg har fått er veldig konservative, eller om realiteten er at det er mange treningsøvelser/gruppetimer etc som ikke bør gjøres av gravide (særlig i første trimester). Jeg ble blant annet fortalt at gravide uten særskilt erfaring ikke burde jogge/løpe. Så spørsmålet mitt er hvilke råd som gjelder for trenging i graviditeten?
Man kan absolutt fortsette å trene som normalt. Men man skal ikke gjøre ting som gjør vondt, skaper ubehag etc. Noen løper hele svangerskapet, andre ikke. Det har mye å si hva kroppen din er vant til fra før.

Her i Norge er rådet at man fint kan trene som før graviditeten, særlig i første trimester, men selvsagt lytte til kroppen og justere på intensiteten/type øvelser ut fra det. Rådene sier også at de som ikke trente før graviditeten bør begynne underveis, men selvsagt trappe gradvis opp.

Jeg er f.eks glad i å løpe, og har løpt 4x4 intervaller på mølle i dag. Ikke like høy fart som jeg ville hatt før, men det er rett og slett fordi formen er ganske kjip pga kvalme. I første svangerskap løp jeg veldig som vanlig første trimester, og et stykke inn i andre, men så måtte jeg roe ned litt fordi løpingen utlyste kynnere hvis jeg kjørte for hardt/langt. Jeg var likevel på lette joggeturer et godt stykke inn i siste trimester, mener siste joggeturen min var i begynnelsen av juli, og termin var i begynnelsen av august. :)

Man kan absolutt fortsette å trene som normalt. Men man skal ikke gjøre ting som gjør vondt, skaper ubehag etc. Noen løper hele svangerskapet, andre ikke. Det har mye å si hva kroppen din er vant til fra før.

Takk for svar og link.

Her i Norge er rådet at man fint kan trene som før graviditeten, særlig i første trimester, men selvsagt lytte til kroppen og justere på intensiteten/type øvelser ut fra det. Rådene sier også at de som ikke trente før graviditeten bør begynne underveis, men selvsagt trappe gradvis opp.

Jeg er f.eks glad i å løpe, og har løpt 4x4 intervaller på mølle i dag. Ikke like høy fart som jeg ville hatt før, men det er rett og slett fordi formen er ganske kjip pga kvalme. I første svangerskap løp jeg veldig som vanlig første trimester, og et stykke inn i andre, men så måtte jeg roe ned litt fordi løpingen utlyste kynnere hvis jeg kjørte for hardt/langt. Jeg var likevel på lette joggeturer et godt stykke inn i siste trimester, mener siste joggeturen min var i begynnelsen av juli, og termin var i begynnelsen av august. :)
Takk for svar og at du delte din erfaring.

Jeg trener når jeg orker og merker at trening hjelper på kvalmen og (men andre sliter nok mer med kvalme enn meg). Driver med sykkel intervall et par ganger i uka, men har lest at det er lurt å unngå melkesyre, altså rød sone på pulsklokka, så jeg legger meg sånn rundt 80-85% av maks på det meste og lytter selvsagt også til kroppen.

Jeg har også hørt og lest at man kan trene som normalt, men unngå øvelser som gjør vondt. Selv er jeg ikke vant til å trene noe særlig, bare periodevis… hadde for eksempel gledet meg veldig til snøen forsvant så jeg kunne jogge litt igjen, men nå vet jeg ikke om jeg tørr, da jeg ikke er erfaren og jeg har litt slapp bekkenbunn fra sist fødsel og svangerskap.
Og litt på siden av tema: men hvordan i huleste har dere tid/overskudd til å trene nå i første trimester? Jeg er på jobb halve dagen, hjem til 2-åring, og når han legger seg så sovner jeg på sofaen og sover gjerne 10+ timer hver natt… Tips?

Og litt på siden av tema: men hvordan i huleste har dere tid/overskudd til å trene nå i første trimester? Jeg er på jobb halve dagen, hjem til 2-åring, og når han legger seg så sovner jeg på sofaen og sover gjerne 10+ timer hver natt… Tips?
Min "trening" for tiden er at jeg går til jobb, fremfor å ta bilen. Er 20 min å gå hver vei, så blir nesten en time gange hver dag. Når jeg kommer hjem har jeg ikke overskudd til noe annet enn det mest nødvendige

I min forrige graviditet syklet jeg 400km i uke 5 og kjørte full gass (sykkel + løp) frem til MA i uke 9. MA var sikkert tilfeldig, men måtte i etterkant “leve” med tanken på at jeg burde ha slappet av mer. Så nå løper/sykler jeg 4-5 ganger i uken, men begrenser til 30-60 min økter. Har også satt intervallene på vent, selv om det sikkert ikke er nødvendig.
Trening er jo bra for både kropp og sinn + den lille, så ville nok fulgt anbefalingene på helsenorge.no og egen “magefølelse” :)

Jeg er vant til å trene en del, både kondis og styrke, og fortsetter med det. Litt redusert form pga kvalme, men ikke noe som hindrer meg i 2. og 3. trimester. Sist tilpasset jeg øvelsene i 2. og 3. trimester da det er en del man ikke skal gjøre mtp aktivering av magemuskler. Det finnes en del bøker om gravidtrening som jeg ville ha sjekket ut :)

Jeg har også hørt og lest at man kan trene som normalt, men unngå øvelser som gjør vondt. Selv er jeg ikke vant til å trene noe særlig, bare periodevis… hadde for eksempel gledet meg veldig til snøen forsvant så jeg kunne jogge litt igjen, men nå vet jeg ikke om jeg tørr, da jeg ikke er erfaren og jeg har litt slapp bekkenbunn fra sist fødsel og svangerskap.
Jeg tenker at når du har en toåring fra før, så er det viktigere å ta seg av han enn å slite seg ut på trening, så du kanskje får mindre overskudd til han. Tror gravide har ulik form, noen er mer trøtte og mer kvalme enn andre, så det å gå en tur og få frisk luft kan være mer enn godt nok. Tror man skal kjenne på sin egen kropp og hva den sier, og ikke gjøre som andre gjør. :Heartred

Jeg er 50% sykemeldt, så det har jo litt å si, men i all hovedsak trener jeg lørdag og søndag hver uke mens 2-åringen koser seg på MiniSats. :) Denne uken f.eks trente jeg på fredag etter halv dag på jobb, men da hadde jeg ikke sjans til å trene på lørdag. Trener igjen i dag, da!

Back
Topp