Trening på bleieslutt, men hun vil ikke på potten/do

Guest
Min datter er 2 år (24 mnd) og jeg vil begynne å trene på bleieslutt. Men jeg lurer på om hun ikke er klar for det, da hun ikke vil sitte på do eller potet - da protesterer hun veldig og det virker som om hun er redd for å sitte ned på dø/ potet. Hvordan viser jeg henne at det ikke er farlig? Eller skal jeg vente med hele pottetreningen?
 


Anonym skrev:
Min datter er 2 år (24 mnd) og jeg vil begynne å trene på bleieslutt. Men jeg lurer på om hun ikke er klar for det, da hun ikke vil sitte på do eller potet - da protesterer hun veldig og det virker som om hun er redd for å sitte ned på dø/ potet. Hvordan viser jeg henne at det ikke er farlig? Eller skal jeg vente med hele pottetreningen?


Jeg ser det ble en del stavefeil her, da jeg skrev fra mobil. (hehe) Prøver på nytt:
Min datter er 2 år (24 mnd) og jeg vil begynne å trene på bleieslutt. Men jeg lurer på om hun ikke er klar for det, da hun ikke vil sitte på do eller potte - da protesterer hun veldig og det virker som om hun er redd for å sitte ned på do/ potte. Hvordan viser jeg henne at det ikke er farlig? Eller skal jeg vente med hele pottetreningen?
 
Hei! Flott at du spør om råd for ottetrening og bleieslutt. Det viktigste er å starte med vekke nysgjerrighet, kan du gjerne ha når barnet er klart. Tegn på at hun begynner å bli klar over hva som skjer, kan være at hun gjemmer seg unna når hun skal bæsje eller tisse, eller at hun sier ifra om ubehag i bleia etter at hun har tisset/bæsjet. Et annet tegn kan også være at jenta di kan bli urolig. Når hun viser slike signaler, kan det være lurt å sette henne på potte. Det er imidlertid ingen grunn til å tvinge henne dersom hun ikke vil eller viser tegn til redsel. Dette kan virke stikk imot sin hensikt.
For at potta skal vekke nysgjerrighet, kan du gjerne ha den stående på badet. Dersom de voksne er på badet samtidig , kan det være lurt å ta av datteren din bleia. Kanskje får hun lyst til å gjøre som dere. En annen metode er å la barnet gå helt uten bleie noen dager. Dere må da regne med mange uhell, men mange barn blir etterhvert bevisst på når de skal tisse og bæsje og kan dermed slutte med bleie. (se artikkel om bleieslutt ). Håper at du blir inspirert til å prøve når datteren din er klar for det.Lykke til! Hilsen Elin
 
Back
Topp