Jeg trener crossfit, og trente også hele mitt forrige svangerskap frem til én måned før termin. Du kan trene tilnærmet normalt i 1. trimester, men det er anbefalt å holde intensiteten under 90 % av makspuls. Kopierer inn litt informasjon jeg har fått av en trener som har spesialisert seg på bl.a. trening i svangerskap og etter fødsel:
«I utgangspunktet trenger du enda ikke å ta så mye "hensyn" mtp kroppen. Det er mest med formen din; om du føler deg dårlig og dermed gjerne demotivert, er det best å bare gjøre noe du synes er morsomt. Du vil sikkert kjenne litt på at ting skjer i kroppen nå, men enn så lenge er det så lite, at det utgjør ikke så mye trykk og strekk.
Hormonene sørger for at du får litt "slækkere" ledd, så det er en tommelfingerregel at man "skal være litt forsiktig" med store utslag. Her er dog de aller fleste mer stabile enn til at det er noe problem, og de fleste er heller stive og burde kanskje bruke denne tiden som en hjelp til å bli mykere.
Når du er 16 uker på vei kommer livmoren "opp" fra bekkenet; da ligger den mer uskjermet til. Da skal du unngå støt og trykk mot magen (harde slag, typ kipp fra snatch/stang, og bar muscleups, kampsport, og aktiviteter som gir økt risiko for fall).
Rundt uke 16-22 vil alt bli litt tyngre/det er mer vekt på bekkenbunnsmuskulatur og mer strekk på magemusklene. Rundt da kan det være greit å droppe mye hopping, roe ned på løping, og press i buken /fulle situps etc.
Ifht intensitet, som er noe annet, så er det noe du bør ta hensyn til allerede nå, og hold deg under 90% av makspuls.
Siden kroppen din trenger mer blod for å gjøre jobben med å lage denne babyen (til å transportere næringsstoffer), må du har mer blod. Det jobber hormonene dine med nå. I starten peser den på med økt blodvolum men uten blodplasma, det tar litt lenger tid å få opp. Så i ukene fremover vil det være en av hovedgrunnene til kvalme og svimmelhet etc. Rundt uke 12-14 vil dette stabilisere seg og blodmengden/plasmaet har økt betraktelig. Du skal ha dobbelt så mye blod i kroppen som gravid! Ganske amazing! Da vil også HcGen roe seg litt og være jevn og stabil slik at du forhåpentligvis ikke blir like kvalm og uvel som i starten.
De som er godt trent fra før av har allerede mer blod i kroppen enn utrente, og det kan være en formildende faktor. De som er godt trent (vant med å trene) er også bedre på å takle "ubehag" og står også derfor bedre rustet til å "tåle" svangerskapsubehageligeter underveis. Og de opplever oftere å mestre fødsel bedre enn utrente. Dette er effekter man også kan få av trening i svangerskapet. Så tren i vei - det gir deg (og barnet) masse positivt, du blir mer robust, tåler endringene bedre, og har sannsynlighet for å mestre (få en "bedre" opplevelse) fødselen enn om du legger deg på sofaen nå. Du får også lavere risiko for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgifting ved å trene. Gunstige resultater er vist ved trening så "lite" som 3x22 min i uka (moderat intensitet), så LITT er så sykt mye bedre enn ingenting. Intensitet da der du kjenner deg lett andpusten og varm, men ikke "døden" nær.»