Trening og graviditet

Lovely96

Flørter med forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Hvordan er det med dere som trente en del før graviditeten? Trener dere like mye nå? Jeg føler meg veldig usikker på hvor hardt jeg kan ta i, både styrke og kondisjon, og hvilke øvelser som er bra og ikke. Har ikke tatt markløft f.eks. Syns det er så mye forskjellige råd, at jeg er heller forsiktig enn å angre på noe.

Hvordan er det med dere som trente en del før graviditeten? Trener dere like mye nå? Jeg føler meg veldig usikker på hvor hardt jeg kan ta i, både styrke og kondisjon, og hvilke øvelser som er bra og ikke. Har ikke tatt markløft f.eks. Syns det er så mye forskjellige råd, at jeg er heller forsiktig enn å angre på noe.
Jeg har pleid å trene intervall/kondisjon et par ganger i uka. Etter jeg ble gravid har jeg egentlig bare justert ned intensiteten, og lyttet til kroppen. Tror man stort sett kan trene som før så lenge man føler seg i god form :) men er også interessert i å høre andres tanker rundt dette.

Jeg trener pilates hjemme, har et abonnement til en tjeneste der instruktøren er fysioterapeut. Har hatt abonnement et par år nå, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Jeg har trent styrkeløft og kondisjon 4 ganger i uken. Jeg ha hatt noen uker nå med ekstrem trøtthet, kvalme og vondt bekken så ingenting siste to ukene. Men jeg har pleid å trene som normalt med mindre intensitet og lavere vekter. Jeg får litt restriksjoner pga risikosvangerskap da min første va prematur, så må alltid gå over til gåturer og lette vekter. For meg blir det viktigste å holde på gode rutiner så det er greit å komme igang igjen når kroppen e klar etter fødsel

Har ikke trent sånn 1,5 mnd før graviditet pga mye sykdom i hus. Så ble jeg gravid og vært kvalm siden. Så ikke trent enda. Håper jeg kan gjøre litt snart. Spurte jordmor om dette, og hun sier det er bare bra å trene gjennom svangerskapet. Det styrker kroppen før/til fødsel. Med mindre det er andre forhold du vet om som du må ta hensyn til. Men fikk beskjed om å ikke trene med så mye vekter og heller ikke for intensivt. Men merker at kroppen er annerledes for meg nå. Får fortere «vondter» i muskler, ledd og ikke minst bekken. Var ikke supertrent før heller, men sånn helt ok passelig. Trente ca 2 ganger i uka. Kanskje bare sånn kroppen min er når den er gravid :smiley-ashamed004 :laughing002 Blir litt «lealaus» og skjør haha. Så har ikke kjempestore forhåpninger om å trene så mye, men hååååper på litt snart

Har ikke trent sånn 1,5 mnd før graviditet pga mye sykdom i hus. Så ble jeg gravid og vært kvalm siden. Så ikke trent enda. Håper jeg kan gjøre litt snart. Spurte jordmor om dette, og hun sier det er bare bra å trene gjennom svangerskapet. Det styrker kroppen før/til fødsel. Med mindre det er andre forhold du vet om som du må ta hensyn til. Men fikk beskjed om å ikke trene med så mye vekter og heller ikke for intensivt. Men merker at kroppen er annerledes for meg nå. Får fortere «vondter» i muskler, ledd og ikke minst bekken. Var ikke supertrent før heller, men sånn helt ok passelig. Trente ca 2 ganger i uka. Kanskje bare sånn kroppen min er når den er gravid :smiley-ashamed004 :laughing002 Blir litt «lealaus» og skjør haha. Så har ikke kjempestore forhåpninger om å trene så mye, men hååååper på litt snart
Har det nesten på samme måte, trent lite det siste året pga en tidligere graviditet(ma) og en skade. Har trent ca 1-2 ganger i uka det siste året(før jeg ble gravid), pleide å trene 5 før dette. Bestemt meg for å komme mer i gang igjen nå, for å skape gode vaner igjen. Det blir ikke hard trening men litt styrke og kondisjon

Har det på samme måte. Er også redd for å gjøre for mye. Har nok mye med at dette er min 5 graviditet, men første barn. Er livredd for å miste, noe som begrenser meg veldig når det kommer til treningen. Jeg prøver å gå meg en tur et par ganger om dagen, ellers følger jeg noen enkle yoga timer på nett. Skal også nevnes at formen er helt i bund. Jeg håper virkelig at både formen og min angst for å miste blir bedre når jeg bikker de magiske 12 uker. :smiley-angelic001 :happy:

Jeg savner veldig å trene. Er 10 uker nå og veldig kvalm. Så tenkte å begynne så smått med trening igjen når kvalmen roer seg. Men synes det er litt vanskelig å vite hva som er rett. Har jo ikke trent på 3 mnd snart og kroppen er jo helt slappfisk. Så må vel begynne rolig og ta det som det kommer.

Jeg savner veldig å trene. Er 10 uker nå og veldig kvalm. Så tenkte å begynne så smått med trening igjen når kvalmen roer seg. Men synes det er litt vanskelig å vite hva som er rett. Har jo ikke trent på 3 mnd snart og kroppen er jo helt slappfisk. Så må vel begynne rolig og ta det som det kommer.
Sånn har jeg følt det også. Fikk litt vondt i bekkenet etter jogging i går, skal prøve en rolig tur til og se hvordan det går. Jeg er veldig redd for å gjøre noe galt, men tenker også at litt bevegelse er godt for meg ❤️

Jeg får vondt i bekkenet bare av å gå 30-60 minutter i rolig tempo. Så jeg får ikke gjort særlig mer enn det heller fremover :( Skulle så gjerne ha trent og blir lettere misunnelig på de gravide treningsinflynserne:confused::love017 skulle ønske jeg kunne/klarte. Kanskje jeg kan ta noe helt enkel styrke med kroppsvekt, mot vegg eller med stol

Jeg trente en del styrke og løping før graviditeten, men har droppet trening med vekter etter positiv test (knebøy, markløft osv). Trener nå kjernemuskulatur med styrkesirkel kroppsvekt 3 ganger i uka der jeg også bruker manualer og kettlebell. Merker at jeg får fortere vondt i rygg og bekken med en gang jeg slutter å trene, så det funker veldig bra for meg! Anbefaler sånne typer økter! Går også tur med hunden hver dag :)

Jeg trente en del styrke og løping før graviditeten, men har droppet trening med vekter etter positiv test (knebøy, markløft osv). Trener nå kjernemuskulatur med styrkesirkel kroppsvekt 3 ganger i uka der jeg også bruker manualer og kettlebell. Merker at jeg får fortere vondt i rygg og bekken med en gang jeg slutter å trene, så det funker veldig bra for meg! Anbefaler sånne typer økter! Går også tur med hunden hver dag :)
Så bra jobba

Hei:) trente mye i forrige svangerskap, og det viktigste er å passe på pulsen din. Den skal ikke bli for høy (holdes under 90% av maxpuls), og at du heller ikke skal starte med noe nytt som er belastende for kroppen. Jeg løp frem til uke 30 da og passet på intensiteten med pulsbånd og kjente etter signaler fra kroppen.

Jeg er litt dårligere i dette svangerskapet, så har ikke fått så mye ut av treningen nå. Det blir korte og rolige gåturer som fungerer denne gangen. Så her må du bare kjenne på kroppens signaler på hva som fungerer og ikke fungerer :Heartred

Fikk til en kort sirkeløkt med Kettelbell hjemme nå, jeg tar det bare helt rolig. Kjenner at jeg har blitt svakere pga lite trening så langt i svangerskapet. Men det føles godt å gjøre noe

Drev selv med olympisk vektløfting før jeg ble gravid. Jeg tok kontakt med en PT på sats som har sertifisering i trening for gravide, som har vært gravid selv og som har konkurrert i body building. Jeg er nå i uke 19. Sammen har vi trent barbell squats, sumo deadlift, romensk deadlift, Bulgarsk utfall, ett-beins hip thrust (uten stang). Hun sier at man egentlig kan trene som tidligere, men at man må lytte til kroppen. Hvis noe er vondt eller ubehagelig, så gjør man det ikke. Evt må man justere øvelsene. (For eks har jeg endret fra 110kg hip thrust til hip thrust med ett bein uten vekter eller med dumbell som ligger mer på beina enn ved magen). Selv er er jeg ekstremt mye svakere enn det jeg var før jeg ble gravid, så jeg må ta mye lettere vekter og da heller flere reps.

Drev selv med olympisk vektløfting før jeg ble gravid. Jeg tok kontakt med en PT på sats som har sertifisering i trening for gravide, som har vært gravid selv og som har konkurrert i body building. Jeg er nå i uke 19. Sammen har vi trent barbell squats, sumo deadlift, romensk deadlift, Bulgarsk utfall, ett-beins hip thrust (uten stang). Hun sier at man egentlig kan trene som tidligere, men at man må lytte til kroppen. Hvis noe er vondt eller ubehagelig, så gjør man det ikke. Evt må man justere øvelsene. (For eks har jeg endret fra 110kg hip thrust til hip thrust med ett bein uten vekter eller med dumbell som ligger mer på beina enn ved magen). Selv er er jeg ekstremt mye svakere enn det jeg var før jeg ble gravid, så jeg må ta mye lettere vekter og da heller flere reps.
Og så er det viktig at du ikke føler behov for å holde pusten når du løfter. Pust inn på vei ned og pust ut på vei opp. Så du ikke får så mye buktrykk.

Back
Topp