Trening og graviditet

Bergensmamma35

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Mange som er flink å trene her? Lurte litt på dette med trening under graviditeten.. Jeg trener nå som regel 4-5 ganger i uken...
Sist gang jeg var gravid måtte jeg slutte å trene pga bekkenløsning men håper å slippe det denne gang..
Men det jeg lurer på er hvor lenge kan man drive og løfte tunge vekter? Har hørt at man etterhvert bør ta lettere vekter ihverfall på øvelser som har stor belastning på bukmuskulatoren... Som f.eks markløft, knebøy etc... Vet jo også at man etter 4 mnd ikke bør ta øvelser som går på magen når man ligger flatt på gulvet på ryggen...

Sent from my iPhone using BV Forum

Kan lite om styrketrening, men høres logisk ut det du skriver. Jeg trener også rundt 3 ganger i uken til vanlig, men grunnet flere SA tør jeg ikke:( Går turer og holder meg i aktivitet på jobb og hjemme. Svømming er veldig lite belastende da:)

De sier jo at man kan trene så lenge det er trygt for deg og babyen :) moren min trente med meg frem til fødselen hun var bare forsiktig med øvelser som gikk mye på bekken osv :)

Har hørt at man etterhvert bør ta lettere vekter ihverfall på øvelser som har stor belastning på bukmuskulatoren... Som f.eks markløft, knebøy etc... Vet jo også at man etter 4 mnd ikke bør ta øvelser som går på magen når man ligger flatt på gulvet på ryggen...

Er dette jeg også har hørt :)

Hei, trener endel! Og det skal gå helt greit å trene slik du gjor før,bare ikke legg på mer vekter.
Jordmor sa dette til meg,bare ikke begynn med hardere trening enn du er vandt med.

Jeg var usikker siden jeg mista i juli...men jordmor sa sitter spira så sitter den ;-) men jeg velger bort de hardeste timene for sikkerhets skyld.. Begynt å jogge oftere :-)

Hei!
Jeg spurte legen om dette ganske tidlig og hun sa at jeg skulle stoppe på 90 % av maks i både intensitet og styrke. Med andre ord, jeg trener styrke (stang med vektskiver) der jeg tar 8-10 reps og 2-3 sett. På hvert sett stopper jeg når jeg kjenner at jeg kun har 1-2 reps "igjen å hente". Trener da markløft, knebøy og benk, pluss litt mage og skuldre.
Grunnen til at man ikke skal ta i for hardt går mer på at vi ikke skal skade oss selv, og ikke babyen. Poenget er at vi blir mykere i alle ledd og faren for strekk er ganske stor. Ergo ingen ukontrollerte bevegelser med tunge vekter osv.
På løping/intensitet så var det maks 90 % fordi babyen ikke klarer å regulere temperaturen selv (slik vi gjør ved å svette), slik at den kan bli for varm dersom vår kjernetemperatur blir for høy.
Jeg har tenkt til å trene 3-4 ganger i uka så lenge jeg orker det, har så lyst til å være i grei form til fødsel og å komme i form igjen ganske raskt etter babyen har kommet. Er lettere overvektig fra før, så vil helst ikke bli enda mer overvektig av graviditeten, så da gjelder det å trene underveis ;)

Lykke til med treningen, jeg ville gjort som normalt og bare kjent på kroppen, den vet som regel best selv :)

Heisann,

jeg trener 3-6 dager i uka, som oftest 4-5. Jeg stresser aldri meg det, og kjenner meg egentlig bare veldig heldig som faktisk ELSKER å trene. Jeg bryr meg lite om hva det gjør med utseende mitt, det er følelsen jeg får inni som er digg. OG - ikke MINST - jeg trener bare med ting jeg synes er gøy. Jogging synes jeg er utrolig kjedelig, så det skjer ikke... Det blir nok en del turgåing her i gården, squash, yoga og zumba :)

Fordi vi har fått assistert befruktning har vi hatt oppfølging fra selve inseminasjonen. Og da fikk vi også vite at man skal legge seg på 90% intensitet - og det synes jeg går greit i grunn.

Fikk forresten høre her om dagen at spinning og sykling skal funke veldig bra for gravide, særlig i forhold til løping, aeoribictimer og sånn. Dette fordi det da ikke "humper" så mye, og det er lite belastende for bekkenet.

Lykke til med treninga :)

Trente mer under første svangerskap men så kom bekkenløsninga å ødela. Sist gang ødela også bekkenløsninga for noe som helst aktiv trening annet enn litt turer osv. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å trene på nytt. Har tren to ganger i uka fram til denne uka hvor formen har slått meg heeeeelt ut.... Men prøver igjen neste uke kanskje

Takk for svar jenter :)

Back
Topp