Trening og gravid

Fred89

Flørter med forumet
Hei!
Jeg lurer litt på dette med trening og graviditet. Er ikke så veldig sprek for tiden, men prøver å gå tur jevnlig. I kveld var jeg med en damegjeng å spilte innebandy. Ble rimelig svett og andpusten da. Klarte ikke begrense meg, var jo så kjekt Så kjenner jeg litt på om jeg burde unngått sånne aktiviteter, blir det for intenst? Er i uke 6 nå. Noen som har noen tanker?

Å trene under svangerskapet er i utgangspunktet bra. Man skal selvsagt holde seg unna slag, spark etc mot magen. Og ikke bruke opp all energien.

Image1519413894.001846.jpg

Har flere gravide kunder, jobber som personlig trener og anbefaler ingen å kutte aktivitet i svangerskapet. Trening og fysisk aktivitet i svangerskapet har mange positive helseeffekter både for deg og fosteret.

Unngå selvsagt ekstremsport og sport som involverer slag/spark etc mot magen. Men det meste kan gjøres, og babyen er godt beskyttet.

Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Gjør noe du syns er gøy og trives med og lytt til din egen kropp. At du blir andpusten og svett er ingenting annet enn positivt for hjertet og helsa di

Trening er bare bra i svangerskapet, så lenge man ikke får mye ubehag eller er frarådet det av medisinske grunner :) Selv spiller jeg håndball, som er listet som en sport man bør være forsiktig med, men jeg tar det litt mer med ro, og unngår de typiske sammenstøtene. Sesongen er snart ferdig, så jeg har planer om å spille ut mars. Og trene videre etter det. Jeg tenker at så lenge jeg selv ikke føler at jeg tar noen sjanser så er det OK. Kommer til å slutte så snart jeg selv føler at det ikke er greit lenger, men vil fortsette med trening i form av jogging, ski etc så lenge jeg greier :)

Det kan sikkert være lurt å gi en lyd til de man trener med om at man er gravid, hvis man er klar for det. I slike lagidretter vel og merke. Så kan de vise litt hensyn. Jeg har gjort det, og vi har funnet en god løsning :)

Jeg trener som før (for det meste spinning), og har planer om å fortsette med det så lenge jeg klarer [emoji4]
Tenker at kroppen begrenser det selv hvis det blir for mye, så lytt til kroppen (tenker ikke anpusten og svett[emoji4], det blir man som ugravid også)

Mitt utgangspunkt er at aktivetet i svangerskap er kjempesunt, og så lenge jeg orker og har helse til det, kommer jeg til å dra på trening og gi alt [emoji4]

Trener spinning 2-3 ganger per uke. Denne uken ble det bare 1 gang, for jeg fikk så vondt i magen på mandag under timen at jeg ble litt redd. Men satser på å være i gang igjen på mandag igjen.

Tok en formiddagsøkt på treningssenteret i går. Trente nesten en time, men ikke så voldsomt intensivt. For å si det sånn, fra nå av er det kun kveldstrening som gjelder. Treningen i går slo meg helt ut. Var helt i koma i 14-15 tiden.

Har lest at grunnen til at man blir så trøtt tidlig i svangerskapet er fordi kroppen bruker så mye energi på å produsere, og at man kunne sammenligne det med en klatretur i fjellet. Ikke rart jeg ble trøtt og sliten i går da, først trening og deretter klatretur! :laughing025
Heretter blir det trening på kvelden, så mat, dusj og i seng.

Takk for svar på innlegget mitt! Siden jeg mistet forrige gang blir man ekstra på vakt. Vil så gjerne treffe denne lille spiren. Vet at SA er naturlig og kroppens måte å ordne opp når ting ikke er som det skal være. Men så er det flere som har sagt denne gangen at jeg må være forsiktig. Så da kjenner man litt på usikkerheten da. Men jeg tror absolutt at det bare er positivt både for meg og lillingen at jeg blir i bedre form! Så jeg hiver meg med på innebandy igjen denne uka! Så får jeg heller trekke meg om jeg skal merke at det ikke er bra. Har vært så stiv siden fredag nå, så kjenner virkelig at det var god trening for mange muskelgrupper

Lykke til videre med trening og svangerskap dere andre også!

Trener som jeg pleier før graviditet, så lenge jeg orker:) Trener for det meste styrke og litt cardio, men har endret litt på øvelsene og merker kroppen selv sier i fra til meg hvis det er noe som ikke føles «bra»:)

Back
Topp