Trening og gravid

Fred89

Flørter med forumet
Hei!
Jeg lurer litt på dette med trening og graviditet. Er ikke så veldig sprek for tiden, men prøver å gå tur jevnlig. I kveld var jeg med en damegjeng å spilte innebandy. Ble rimelig svett og andpusten da. Klarte ikke begrense meg, var jo så kjekt Så kjenner jeg litt på om jeg burde unngått sånne aktiviteter, blir det for intenst? Er i uke 6 nå. Noen som har noen tanker?

Å trene under svangerskapet er i utgangspunktet bra. Man skal selvsagt holde seg unna slag, spark etc mot magen. Og ikke bruke opp all energien.

Image1519413894.001846.jpg

Har flere gravide kunder, jobber som personlig trener og anbefaler ingen å kutte aktivitet i svangerskapet. Trening og fysisk aktivitet i svangerskapet har mange positive helseeffekter både for deg og fosteret.

Unngå selvsagt ekstremsport og sport som involverer slag/spark etc mot magen. Men det meste kan gjøres, og babyen er godt beskyttet.

Litt aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Gjør noe du syns er gøy og trives med og lytt til din egen kropp. At du blir andpusten og svett er ingenting annet enn positivt for hjertet og helsa di

Trening er bare bra i svangerskapet, så lenge man ikke får mye ubehag eller er frarådet det av medisinske grunner :) Selv spiller jeg håndball, som er listet som en sport man bør være forsiktig med, men jeg tar det litt mer med ro, og unngår de typiske sammenstøtene. Sesongen er snart ferdig, så jeg har planer om å spille ut mars. Og trene videre etter det. Jeg tenker at så lenge jeg selv ikke føler at jeg tar noen sjanser så er det OK. Kommer til å slutte så snart jeg selv føler at det ikke er greit lenger, men vil fortsette med trening i form av jogging, ski etc så lenge jeg greier :)

Det kan sikkert være lurt å gi en lyd til de man trener med om at man er gravid, hvis man er klar for det. I slike lagidretter vel og merke. Så kan de vise litt hensyn. Jeg har gjort det, og vi har funnet en god løsning :)