Trening og bekkenløsning

JLAC

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg har fått vondt i bekkenet, og blitt anbefalt å trene av legen. Har vært veldig inaktiv første månedene pga kvalme. Men syns det bare blir verre etter jeg har beveget meg eller trent. Type av rolig tur på 30 min, og idag aquagym for gravide. Verker nå skikkelig. Blir så usikker på om jeg burde la være å trene eller fortsette?? Har jo ikke lyst til å droppe trening/bevegelse frem til fødsel heller.. Har noen noen erfaringer eller gode råd??

Svømming er fint, og det er smart å bevege seg, hvis ikke kan det bli værre. Kan hende det verker fordi det er lenge siden du har trent, så jeg ville gitt det en sjangs :) Har du prøvd sykkel? Da fjerner du din egen vekt og legger på så mye du vil, still inn setet så du ikke strekker bena helt ut så du ikke sitter og "gynger".

Vil også anbefale deg å styrke ryggmuskulaturen din så du ikke belaster kroppen feil. Styrke på overkropp er en mulighet for å fortsette bevege deg. Spør gjerne en fysio som kan lage et program til deg, og eventuelt behandle deg. Det hjelper for noen da det veldig ofte er muskelrelatert.

Bevegelse er jo bra, men stopp når det begynner å gjøre vondt. Ikke gå for lang tur, husk at du må hjem igjen før det gjør vondt. Jeg har slitt veldig med bekkenløsning, spesielt foran i symfysen og generelt på «framsiden». Hos meg har øvelser og trening forverret tilstanden, men det er om å gjøre å finne noe som hjelper litt. Hva med bevegelse i varmt vann, det trenger ikke være trening.. sniker fra juni forresten. :)

Har ikke prøvd sykkel
(etter jeg ble gravid), men gjør vondt å sitte særlig på hardt underlag, så ser for meg at et hardt sykkelsete ikke er helt optimalt. Aquagym er jo i varmt vann, men jeg kunne jo prøvd å bevege meg mer forsiktig, ev. svømme istedet. Sto at det var beregnet for bekkensmerter, men endte opp med å ha så vondt etterpå at jeg slet med å sove.. Får bare prøve meg frem med litt forsiktig bevegelse! [emoji4] Takk for innspill!

Har ikke prøvd sykkel
(etter jeg ble gravid), men gjør vondt å sitte særlig på hardt underlag, så ser for meg at et hardt sykkelsete ikke er helt optimalt. Aquagym er jo i varmt vann, men jeg kunne jo prøvd å bevege meg mer forsiktig, ev. svømme istedet. Sto at det var beregnet for bekkensmerter, men endte opp med å ha så vondt etterpå at jeg slet med å sove.. Får bare prøve meg frem med litt forsiktig bevegelse! [emoji4] Takk for innspill!

Du får sånne nydelige sykkelbukser vet du :p Som å ha på bleie haha :D Ellers vil jeg også si varmt vann er fint, hvis alt dette forværrer så har du nok fått den harde utgaven :rolleyes: Håper det ordner seg :)

Fysikalsk bassengtrening for de med bekkenløsning gikk jeg på sist. Var litt vondt og ubehagelig helt i starten , men så ble det bedre.
Skal starte igjen på den denne gang også for bekkenløsningen er verre denne gang enn sist, men må bare bli kvitt flunsa og litt mer av kvalmen før jeg tørr starte igjen.

Jeg har også begynt å få bekkenplager, men min fysioterapeut sa at det ikke blir verre av å være i ro. Av å presse seg selv for mye, derimot, blir det verre av. Bevegelse er så klart helt supert, men heller litt og lytt til kroppen. Jeg driver med opptrening med fysioterapeut etter skader og har måtte minke veldig på både hva jeg trener og hvor mye.

Bevegelse er jo bra, men stopp når det begynner å gjøre vondt. Ikke gå for lang tur, husk at du må hjem igjen før det gjør vondt. Jeg har slitt veldig med bekkenløsning, spesielt foran i symfysen og generelt på «framsiden». Hos meg har øvelser og trening forverret tilstanden, men det er om å gjøre å finne noe som hjelper litt. Hva med bevegelse i varmt vann, det trenger ikke være trening.. sniker fra juni forresten. :)

Signerer denne. Har også slitt veldig med bekkenløsning i mine tre tidligere svangerskap spesielt i symfysen og her har også øvelser og trening forverret det. Gikk på litt vannaerobic og det var greit nok, men ble ikke noe bedre av det. Men vannet lettet jo trykket på symfysen der og da.

Har ikke prøvd sykkel
Jeg har også slitt veldig med bekke løsning i mine foregående svangerskap (og dette). Bevegelse i varmtvannsbasseng har vært til hjelp for meg. Men svømming med vanlig svømmetak med bein skal man unngå dersom man sliter med bekkenløsning. Forsøk heller annen type aktivitet i vann :)

Jeg sliter ikke med bekkenet selv. Men fått anbefalt å sykle masse og bruke ellipse hvis jeg evt. Begynner å kjenne det i bekkenet. Er født med hofteleddsdysplasi så legen min sa at det var sjangse for at jeg kunne få bwkkwnløsning. Men merker ingenting ennå, er i uke 17 nå og trener 4-5 ganger i uka ennå. Å håper å fortsette sånn en stund til :) Håper du finner en aktivitet som funker for deg, men sykkel bør fungere :)

Sniker fra august her. I mitt forrige svangerskap hjelp det veldig med slyngetrening hos fysio! Eller, trening og trening, jeg fikk løst opp stive muskler som ikke gjorde bekkenløsningen noe bedre. Anbefaler deg virkelig en tur til fysio, før det blir så gale at du må gå med krykker. På det verste var jeg ødelagt for resten av dagen hvis jeg fulgte eldstemann til bhg, en liten spasertur på 5 min. Så for min del var «vanlig» trening helt uaktuelt.

Back
Topp