Trening og bæring....?

Litja17

Elsker forumet
Septembergull'17
Høsthjerter 2017
Marsboere 2020
Begynner å kjenne at det skjer "noe" i magen når eg beveger meg - høy puls kommer fort, sammen med "hard" mage/stikking i magen.
Samme skjer når eg løfter tungt (hadde noen runder på ikea i helga, mannen måtte bære siste runden inn aleine, eg torte ikkje være med).
I kor stor grad skal eg ta "hensyn" til dette og ta det roligere, eller er det helt normalt og ikke farlig?
Ikke veldig vondt, bare litt ubehagelig, eg har tenkt at det er kroppen som sier ifra og at eg bør lytte. Men det er etterhvert mye som eg må utelukke, så usikker på om eg kanskje kan tåle litt mer før eg pauser?
F.eks til det gjør direkte vondt, ikke bare sånn småstikking som iblant er der ellers også?

Noen som har råd&tips? (tror ikke bekkenløsning er ei problemstilling enda, heldigvis [emoji4] )

Jeg er butikksjef i Europris, og jeg er ikke den som lemper hagemøbler eller trampoliner for tiden. Det får de andre ansatte gjøre.Jeg har valgt selv å ta hensyn. Og tenker det er tryggest å være "føre var" både på jobb og privat[emoji4] Kjenner det samme som deg hvis jeg løfter tungt[emoji5]

Her har vi holdt på med flytting de siste helgene og bært esker til den store gullmedalje ned fra 4 etg og opp i 2 etg igjen. Kjente litt ubehag når jeg lente tunge ting mot magen, men ellers har det gått greit. Tar hensyn og gjør ikke noe som gjør direkte vondt, samme gjelder trening.

På jobb er det greit, men er så mye eg gjerne vil gjøre heime... [emoji4]
Har liksom satt grensa ved ubehag (som jo og er vanlig ved trening når en ikke er gravid....), men kanskje det er bedre å sette den ved det som gjør direkte vondt?

Man skal vel egentlig være forsiktig og ta hensyn. Når jeg var gravid sist, så fikk jeg ikke lov til å løfte pasienter av jordmor. Ikke press deg er mitt råd!

På jobb er det greit, men er så mye eg gjerne vil gjøre heime... [emoji4]
Har liksom satt grensa ved ubehag (som jo og er vanlig ved trening når en ikke er gravid....), men kanskje det er bedre å sette den ved det som gjør direkte vondt?

Ville nok stoppet før ubehag, og hvertfall ikke presset meg til smerte!
Man skal være forsiktig i svangerskap! :)

Jeg har anbefalningen til danskene litt i bakhodet når jeg tenker på løfting og sånt, delvis fordi jeg faktisk ikke er vant til å drive med tunge løft/godt trent om dagen.

Spesielt i arbeidssituasjon er jeg faktisk ganske nøye på dette, fordi jeg har ikke nødvendigvis kjempetunge individuelle løft, men kan fort enkelte dager blir veldig stor samlet menge med løfting. Ikke bra verken for sener i armer, eller for bekkenet.

"hvis en gravid i sitt arbeide håndterer gjentagende ganger byrder på over 12 kg, kan det øke risikoen for abort eller for tidlig fødsel. I alminnelighet frarådes gravide tunge løft, og ikke minst gjentagende løft. Det anses ikke som skadelig for fosteret å løfte byrder under 4-5 kilo.

Den samlede daglige løftemengde bør ikke overstige 1.000 kg på en arbeidsdag, og løftene bør fordeles over hele dagen. Fra begynnelsen av sjette-syvende graviditetsmåned reduseres kiloanbefalingene ovenfor til omkring det halve: 6 kg for enkeltløft og en samlet løftemengde på maksimalt 500 kg. (Kilde: Arbejdstilsynets At-vejledning, A1.8, Februar 2002)"

artikkel på KK om løfting og graviditet

Hvordan skal vi med barn fra før av, som er mammadalter og vil bæres og klatres på hele dagen berge oss? Blir jo værtfall 20x12kg løft, om ikke mer ila en dag.

Det er nok kroppen som sier ifra. Hør på den, det er nok litt for mye for deg siden du reagerer på hvordan kroppen din svarer på påkjenningene :)

Hvordan skal vi med barn fra før av, som er mammadalter og vil bæres og klatres på hele dagen berge oss? Blir jo værtfall 20x12kg løft, om ikke mer ila en dag.
Er litt sånn som står i artikkelen da, at det spørs litt på hva man er vant til.
Om jeg som ikke har en mammadalt brått skulle begynne å løfte på en, så blir det tungt for meg. Mens du og kroppen din derimot er vant med. Da får det bare greit.
Men har man problemer med bekkenet kan det være nødvendig å feks ikke løfte ungen fra bakken, men få de til å gå opp på en stol, bare for å lette på belastninga.

Det blir "bare " 240kg, og innafor 1000kg totalt
Godt poeng.
Jeg har noen perioder hvert år hvor jeg fort løfter halvanna tonn i løpet av dagen, ikke alt på en gang selvsagt, men 10 kilo her, 15 kilo der osv gjennom hele arbeidsdagen.
Det merker jeg alt nå hadde blitt en ganske kjip belastning på kroppen, er man i nærheten av sånne mengder, så tror jeg det er fornuftig å begrense seg.

Min mammadalt må pent være med på løftet, enten ta sats og hoppe eller klatre opp på stoler/krakker før jeg løfter han opp. Selve bæringa må jeg kjenne på hva som går eller ikke den dagen. Men nå har jeg bekkenplager i tillegg. Han har blitt veldig flink til å godta ei hand å leie i stedet for å bli bært!
Tror det er lurt å lytte til kroppen, og ikke ta i for mye. Spør jordmor eller lege om du er usikker!

Takk for mye gode innspill [emoji4] da får eg vel fortsette å roe ned når ubehaget begynner. Det er nok lurt, bare så kjedelig.... [emoji57]

Back
Topp