Trening mens man er gravid.

Soltrollet89

Blir kjent med forumet
Hellu.

Jeg lurer litt på hvordan en kan gjøre det med trening når man er gravid. Mosjon er selvsagt viktig. Men jeg har trent det siste året 3-4 ganger i uken med vekter(styrketrening) gått 6 km tur ca 2 ganger i uken.

Merker no at kroppen min ikke helt er på topp som den var for over 1 mnd siden. Så til dere som har vært gravid før, hva ville dere gjort?

Jeg tenker selv å prøve med vekter og styrketrening, men jeg er rett og slett sliten og ikke akkuratt så veeeeldig motivert når man er kvalm innimellom. :) ;)

Følger denne! Jeg gikk opp 30 kg sist. Å kan virkelig ikke gå opp dette igjen. :-( er overvektig så må trene

Tror ikke man skal trene det hardeste under graviditeten, men å trene med å gå turer osv er bare sunt for kroppen. Men jeg aner jo ikke. Men må lytte til kroppen sin også. Men er mange som trener når de er gravide. Jeg går masse turer, og det er veldig deilig :)

Forrige gang trente jeg styrke som normalt til bekkenløsningen satte en stopper for det.
Under første trimester hadde jeg et 2,5 mnd opphold pga null energi. Så gikk det over og jeg trente som normalt til jeg var 7 mnd på vei. Da var bekkenløsningen for ille, og energinivået sank igjen.
Jeg måtte kutte ut enkelte øvelser, som feks utfall, ganske tidlig, pga den begynnende bekkenløsningen.

Så lenge man har et risikofritt svangerskap kan man trene som normalt, bare lytt til kroppen.

Hvordan er det med trening av knebøy, ufall og lignende øvelser? Har hørt at det ikke ser så bra pga bekkene? Noen som vet det? :)

Forrige gang trente jeg styrke som normalt til bekkenløsningen satte en stopper for det.
Under første trimester hadde jeg et 2,5 mnd opphold pga null energi. Så gikk det over og jeg trente som normalt til jeg var 7 mnd på vei. Da var bekkenløsningen for ille, og energinivået sank igjen.
Jeg måtte kutte ut enkelte øvelser, som feks utfall, ganske tidlig, pga den begynnende bekkenløsningen.

Så lenge man har et risikofritt svangerskap kan man trene som normalt, bare lytt til kroppen.

Da tror jeg bare at jeg vil fortsette med det jeg har drevet med tidligere.. Samt lytte til kroppen og ikke løfte for tung kanksje. Mulig jeg må ha litt lettere vekter no kanskje. :) Setter pris på alle tilbakemld.

Vil jo gjerne fortsette med treningen så lenge det er mulig og ikke noe annet setter stopper for det :)

Hvordan er det med trening av knebøy, ufall og lignende øvelser? Har hørt at det ikke ser så bra pga bekkene? Noen som vet det? :)
Kroppen sier ifra hvis det blir for mye. Jeg måtte i hvert fall kutte ut enkelte øvelser etter hvert, men så lenge du er godt trent i utgangspunktet er det ikke noe i veien for å fortsette som normalt så lenge du greier.
Hvis du er dårlig trent er det ikke nå du begynner å trene tung styrke, da er pilates e.l. bedre.

Da tror jeg bare at jeg vil fortsette med det jeg har drevet med tidligere.. Samt lytte til kroppen og ikke løfte for tung kanksje. Mulig jeg må ha litt lettere vekter no kanskje. :) Setter pris på alle tilbakemld.

Vil jo gjerne fortsette med treningen så lenge det er mulig og ikke noe annet setter stopper for det :)
Jeg fortsatte å øke vektene som normalt til jeg måtte gi meg 7 mnd på vei, det kjenner du på selv. Så lenge du et vant til å trene, vel og merke, og har god teknikk.

Leste en blogg om ei som trente mye fra før og hun fortsatte likens en god stund før hun måtte trappe ned. Skrev at hun var kvalm men etter at hun jogget ei stund så ga kvalmen seg. Skal jeg prøve når jeg blir kvalm. Ut å trene i stede for å legge med ned. Hvis jeg kommer meg ut døra Jeg trener utfall og knebøy p.g.a. artrose i kne. Håper ikke en eventuell bekkenløsning setter stopper for det Kan ikke ta de smertestillende jeg bruker mens jeg er gravid så trenger å trene. Også for ikke å gå opp så mye i vekt. Litt overvektig fra før så håper at jeg går ned samtidig som jeg legger på meg (holder vekta stabil) Hvis ikke ender jeg vel opp med krykker og mye stillesittende aktivitet

Jeg trener som før. På nettsidene til sats har de tips til timer som passer de ulike trimesterene. Jeg opplever at eventuelt ubehag forsvinner når jeg trener og jeg får mye energi ut av det. Kommer til å fortsette å trene til eventuelt kroppen sier stopp :)

Tenker at det er viktig å få til trening under graviditeten. Jeg fikk det til helt greit sist. På slutten gikk det i svømming og spinning!
Jeg er veldig glad i å løpe, men kjenner at det har blitt fryktelig tungt alt. Men vil prøve litt til før det kommer til å bli et lengre opphold

Men er lurt å ha energi da man trener, så er man sliten kan man heller velge å trene de dagene man ikke jobber feks..

Håpe æ klare trene denna gangen. Har holdt på me tabata me egen kroppsvekt siden januar, å kommer til å prøve fortsette når d starter opp igjen etter sommern. Ellers så å gå turer er bra, håper bare ikkje vintern kommer så tidlig, husker sist, va livredd for å falle på isen.

Hvordan var det for deg å starte opp igjen? Har hatt 5 ukers pause fra trening nå pga kvalme og uvel som gir 0 energi.. Bare å gå en tur er slitsomt.. Trente 6-7 ganger i uken før.. Jogget 8-10 km noen dager..

Hvordan var det for deg å starte opp igjen? Har hatt 5 ukers pause fra trening nå pga kvalme og uvel som gir 0 energi.. Bare å gå en tur er slitsomt.. Trente 6-7 ganger i uken før.. Jogget 8-10 km noen dager..
Hvis du tenker etter første trimester så var det tøft de første gangene, men energinivået var på vei tilbake og treningen hjalp. Jeg hadde ikke kvalme da, det var bare ikke noe overskudd etter jobb. Det kommer seg etter hvert. 2.trimester for meg var som et normalt liv, bortsett fra voksende mage og økende vekt.

Jeg trener 3-4 dager i uka, kjenner det er mye tyngre nå enn før, men så lenge jeg ikke får vondt når jeg trener kommer jeg til å fortsette så hardt jeg klarer. Etter passert 14 uker er energien og lysten til trening myyye bedre! :)
Men du må tilpasse det kroppen din og kjenne på hva du klarer, evnt kjøre rolige økter og ta mer i når du føler du har energi til det.:D.. Jeg syns noen ganger d værste er å komme seg ut døra:p

Hvis du tenker etter første trimester så var det tøft de første gangene, men energinivået var på vei tilbake og treningen hjalp. Jeg hadde ikke kvalme da, det var bare ikke noe overskudd etter jobb. Det kommer seg etter hvert. 2.trimester for meg var som et normalt liv, bortsett fra voksende mage og økende vekt.
Jaokey, det er jo litt av en forandring.. Å se kroppen bli slappere å vekta øker, men satser på jeg er tilbake etter 1 trimester:) vet jo man legger på seg uansett, mn vil tro jeg følermeg bedre med trening igjen :)

Jeg startet akkurat opp igjen etter 7 ukers pause pga kvalme og trøtthet. Det gikk helt fint! Først var det litt rart å løpe med dobbelt så store pupper som før, ellers null problem :) Herlig å være tilbake på SATS!

Kjenner det litt i bekkenet idag, så tror jeg dropper mølla og går for sykkel resten av svangerskapet :) Sist jeg var på spinning var det masse gravide der, hehe

ikke noe farlig å trene som før når man er gravid. Eneste jeg har hørt er at utrente ikke trenger å starte tung styrketrening når de er gravide. Men når du er vant til dette er det ikke noe problem. Trening under graviditeten er uansett anbefalt, så slipper du forhåpentligvis unna en del plager. Og fødselen blir lettere.

Jeg fikk dessverre mangle komplikasjoner forrige svangerskap og måtte legge styrketreningen og løpingen på hylla, og for en treningsglad sjel ble dette tungt. Men jeg merket så utrolig godt under fødselen at kondisjonen ikke var som den brukte. Hadde jeg fått trent litt mer kondisjon vil jeg tro selve pressingen gikk bedre. Klart ikke presse så mye for ble anpusten med en gang....

Jeg startet akkurat opp igjen etter 7 ukers pause pga kvalme og trøtthet. Det gikk helt fint! Først var det litt rart å løpe med dobbelt så store pupper som før, ellers null problem :) Herlig å være tilbake på SATS!

Kjenner det litt i bekkenet idag, så tror jeg dropper mølla og går for sykkel resten av svangerskapet :) Sist jeg var på spinning var det masse gravide der, hehe
Åå så godt å høre:) ser sånn frem til å komme igang igjen når energien kommer:) hørt de fleste gir opp jogging, da det også blir ubehagelig. Aldri likt spinning, men havner vel der når magen vokser jeg og :)

Åå så godt å høre:) ser sånn frem til å komme igang igjen når energien kommer:) hørt de fleste gir opp jogging, da det også blir ubehagelig. Aldri likt spinning, men havner vel der når magen vokser jeg og :)

Energien din kommer nok snart tilbake :) som deg opplevde jeg at bare det å gå på butikken ble et helt prosjekt. Var helt slått ut og jeg er normalt ganske aktiv. Jeg spyr fortsatt når jeg står opp, men slipper å legge meg klokka 19 lenger, hehe

Back
Topp