Trening med vekter

Forstegangsfodende

Flørter med forumet
Himmelbarn
Hvilken øvelser med vekter kan man vanligvis kjøre under hele graviditeten, uten at det nødvendigvis utgjør noen risiko? Tenker både på bekken og delte magemuskler. Jeg trente styrke i går og fant fort ut at pull ups er uaktuelt, det gjorde vondt - til tross for at jeg «bare» er i uke 9+6. Forsøkte meg også på hip thrust med kettlebell, det gikk fint så lenge vekten var veldig lett.

Jeg kjører lettere vekter og flere repetisjoner. Øvelser jeg kjører per nå er knebøy, skulderpress, markløft, sittende roing, nedtrekk, hip thrust, utfall, step ups og benkpress. Alle med manualer eller stang. Er det noen av disse som er fy-fy, eller kan man kjøre på så lenge man ikke har vondt? Jeg unngår mageøvelser.

Jeg er også veldig forsiktig med løping, fordi jeg kjenner en del press og murringer nedentil og i mageregionen. Det er nok mye pga en voksende mage, men det gjør at jeg ikke tør å «ta i» noe særlig eller gjøre øvelser som innebærer mye hopp og sprett.

Jeg trente bl.a. utfall og ettbeins strakmark her om dagen (er i uke 12). Det har gått helt fint frem til nå, men dagen etter kjente jeg litt sånn «lynende» smerter i hofta ved flere anledninger. Skikkelig ubehagelig. Googlet litt og leste at spesielt ettbeins øvelser kan være litt utfordrende for bekken, så tror kanskje jeg legger de på hylla for en stund.
Tenker å fortsette med knebøy, vanlig markløft (evt. sumomark når magen kommer), skulderpress, nedtrekk, roøvelser osv. Bulgarsk utfall er jeg litt usikker på.. Jeg gjør fortsatt mageøvelser og rygghev, men med mest fokus på skrå magemuskler :) Mener å ha lest at det er ok en stund til:confused004

Generell anbefaling er vel å stort sett fortsette som vanlig, hvis man er vant til å trene, så lenge man ikke får ubehag eller vondt. Men akkurat dette med intensitet synes jeg det er litt vanskelig å få noe godt svar på. Leser flere steder at man skal holde seg langt unna makspuls, mens andre ikke nevner dette i det hele tatt. Jeg har ikke løpt siden jeg fant ut at jeg var gravid, rett og slett fordi jeg ikke er noen god løper og får veldig høy puls av det. Men savner det absolutt!

Jeg har lest at man skal unngå øvelser med stort buktrykk. Det ligger også en podkast her om trening du kan høre på:)

Jeg har lest at man skal unngå øvelser med stort buktrykk. Det ligger også en podkast her om trening du kan høre på:)
Vet du om dette gjelder tidlig i graviditeten også? Kan jo skjønne det når magen begynner å bli giga

Dette lurer jeg også på, synes ikke det er lett å bli klok på. Enn så lenge gjør jeg alt jeg vil så lenge det ikke gjør vondt, håper kroppen sier i fra hvis noe ikke er ok. Gjør knebøy, hip thrust, rygghev, diverse hofteøvelser, nedtrekk, skulderpress og mageøvelser. Det skal sies at jeg kjører langt fra maks, stort sett 8-12 repetisjoner.

Dette lurer jeg også på, synes ikke det er lett å bli klok på. Enn så lenge gjør jeg alt jeg vil så lenge det ikke gjør vondt, håper kroppen sier i fra hvis noe ikke er ok. Gjør knebøy, hip thrust, rygghev, diverse hofteøvelser, nedtrekk, skulderpress og mageøvelser. Det skal sies at jeg kjører langt fra maks, stort sett 8-12 repetisjoner.
Virker som en grei innfallsvinkel. Bare å kjøre på så lenge man ikke får vondt. Løping er helt ok det også, men kan kjennes ubehagelig pga. nedpress. I femte måned kjentes det ut som babyen kom ut (men den gjorde jo selvsagt ikke det). Vet om heldige som har løpt maraton tre uker før termin, liksom. :hilarious: DA er du godt stilt, da!

Helt enig, jeg synes det er kjempevanskelig. Kjører foreløpig samme som deg, og tenker at så lenge jeg bruker gode pusteteknikker og fokuserer på riktig bruk av kjernemuskulatur så gjør jeg kanskje noe riktig.

Virker som en grei innfallsvinkel. Bare å kjøre på så lenge man ikke får vondt. Løping er helt ok det også, men kan kjennes ubehagelig pga. nedpress. I femte måned kjentes det ut som babyen kom ut (men den gjorde jo selvsagt ikke det). Vet om heldige som har løpt maraton tre uker før termin, liksom. :hilarious: DA er du godt stilt, da!
Kanskje på tide å stoppe når det kjennes ut som babyen er på tur ut ja :smiley-ashamed004

Altså det hadde vært drømmen! Kanskje ikke maraton da, men å kunne løpe helt til tre uker før termin!

Jeg trener også som før, eller nå har jo treningen vært minimal pga kvalme, men lytter til kroppen mtp øvelser. En ting jeg lurer på er pusten. Hørt en podcast om at nå rundt uke 11-12, puster vi også for barnet? Var ei venninne som sa jeg kunne trene som jeg ville, så lenge jeg kunne puste meg gjennom øvelsen. Da tenker jeg umiddelbart på markløft, hvor jeg tidligere har brukt belte og trekker pusten dypt. Får meg ikke til å gjøre det nå altså og vil prøve å puste meg gjennom øvelser med mindre vekter. Men visste bare ikke at pusten var så viktig mtp på godklumpen i magen.

Jeg trener også som før, eller nå har jo treningen vært minimal pga kvalme, men lytter til kroppen mtp øvelser. En ting jeg lurer på er pusten. Hørt en podcast om at nå rundt uke 11-12, puster vi også for barnet? Var ei venninne som sa jeg kunne trene som jeg ville, så lenge jeg kunne puste meg gjennom øvelsen. Da tenker jeg umiddelbart på markløft, hvor jeg tidligere har brukt belte og trekker pusten dypt. Får meg ikke til å gjøre det nå altså og vil prøve å puste meg gjennom øvelser med mindre vekter. Men visste bare ikke at pusten var så viktig mtp på godklumpen i magen.
Dette er nytt for meg også! Herregud, så mye man skal tenke på. Har virkelig ikke skjønt for enkelt livet har vært fram til jeg ble gravid :hilarious: Heldigvis (og forhåpentligvis) er gevinsten stor!

• Liker
Reactions: MOK
Dette er nytt for meg også! Herregud, så mye man skal tenke på. Har virkelig ikke skjønt for enkelt livet har vært fram til jeg ble gravid :hilarious: Heldigvis (og forhåpentligvis) er gevinsten stor!
Ja, det er en god del har jeg skjønt. Å mer skal vi nok lære på veien :hilarious:

Back
Topp