Trening med høy puls under graviditeten

Bkno5855060

Første møte med forumet
Hei!

Jeg er gravid i uke 11, og er en aktiv mosjonist som liker å løpe. Jeg har lest at man bør holde seg under 90 % av makspuls når man er gravid, og det har jeg stort sett greid fint - men så fikk jeg litt overtenning i helgen, og kombinert med at jeg ikke lenger har like god kjennskap til egen puls, så oppdaget jeg i ettertid at jeg hadde vært tett opp mot makspuls. Dette varte nok bare 3-4 minutter, men jeg har likevel vært ganske bekymret siden - spesielt fordi jeg har lest at fosterets puls og/eller blodgjennomstrømning kan påvirkes. Det ser uansett ikke til å være veldig mye forskning på dette området. Har ikke hatt noe smerter/blødninger i ettertid, og jeg prøver å tenke positivt - jeg har jo f.eks. lest at Ingrid Krisitansen ble testet under sitt svangerskap hvor fosteret ikke ble særlig påvirket av hennes høye puls på trening. Er det noen som har erfaring med trening med høy puls under graviditeten? Skal på første ultralyd neste uke, så blir forhåpentligvis beroliget da :)

Sportymama har en podcastepisode sammen med Melina Magulas om puls og trening i graviditeten :) (episode 21)

Back
Topp