Trening med bekkenplager etter fødsel

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Hadde bekkenløsning i svangerskapet og er fortsatt litt plaga nå 10 mnd etter fødsel. Har lyst å beynne å trene, men fysioterapeuten sa til meg at man ikke skal trene dersom det framprocoserer smerter i bekkenet. Men problemet er at jeg ikke greier å finne noen øvelser som faktisk IKKE gjør vondt. Kan få vondt av å gå for mye, planken, sideplanken (de enkle versjononene) ++

Er det noen som har erfaring med dette å starte opp trening etter bekkenplager i svangerskapet, og har tips til øvelser spesielt for mage og rygg, som jeg kan prøve? Eller andre treningsformer?

Det som har hjulpet meg er å gå i ulendt terreng, typisk i skogen.
Starte med korte turer og øke lengden etterhvert

Det som har hjulpet meg er å gå i ulendt terreng, typisk i skogen.
Starte med korte turer og øke lengden etterhvert
Ulendt terreng er jo bra ja! Men litt mer begrensa muligheter for å komme seg ut da. Begynne å ta meg noen kveldsturer kanskje :) meen... litt redd for å gå alene i skogen i mørket da :P

Jeg slet med det samme til ca 9 mnd etter fødsel. Da ble jeg bra igjen.
I de 9 mnd så kunne jeg bare gå tur og det gjorde jeg minst et par timer om dagen. Trillet og trillet. :)

Jeg slet med det samme til ca 9 mnd etter fødsel. Da ble jeg bra igjen.
I de 9 mnd så kunne jeg bare gå tur og det gjorde jeg minst et par timer om dagen. Trillet og trillet. :)
"Problemet" her er at frøkna er så ille utålmodig i vogna. Lengre trilleturer ender ofte opp i storskriking. I tillegg til at jeg får vondt hvis jeg ikke går sakte nok. Så da føler jeg liksom ikke at jeg får trent så mye av turene mine, for å si det sånn. Korte turer i sakte tempo liksom :P

Er du bra nå forresten? Minste diner vel 1,5-2 år eller?
Når hadde jeg invalidiserende bekknløsning og gikk på krykker de siste 3 månedene.
Når det er så ille er det ikke sikkert man blir bra igjen.
Kjenner det fremdeles, spesielt når jeg har mensen, bli påvirket av hormoner, men etter jeg begynte å gå i skogen i juli har det blitt mye bedre.
Får var det enkelte dager i måneden jeg ikke fikk sove på grunn av smerter, så ille er det ikke nå lenger

Lille U blir forresten 19 måneder om et par dager

"Problemet" her er at frøkna er så ille utålmodig i vogna. Lengre trilleturer ender ofte opp i storskriking. I tillegg til at jeg får vondt hvis jeg ikke går sakte nok. Så da føler jeg liksom ikke at jeg får trent så mye av turene mine, for å si det sånn. Korte turer i sakte tempo liksom :p
Ser den :)

Når hadde jeg invalidiserende bekknløsning og gikk på krykker de siste 3 månedene.
Når det er så ille er det ikke sikkert man blir bra igjen.
Kjenner det fremdeles, spesielt når jeg har mensen, bli påvirket av hormoner, men etter jeg begynte å gå i skogen i juli har det blitt mye bedre.
Får var det enkelte dager i måneden jeg ikke fikk sove på grunn av smerter, så ille er det ikke nå lenger

Lille U blir forresten 19 måneder om et par dager
Såpass ja :( Ja er jo litt juling den kroppen har gått igjennom.. Godt det ikke er riktig like ille nå da i hvert fall. Jeg har ikke veldig MYE smerter, men nok til at det er irriterende. Og når jeg trener styrke, blir det vondt!

Jeg sliter mye med det par uker unna 2 år etter fødsel.Hadde det og hele siste svangerskapet.

Jobber nå 80-90% stilling i butikk. Er sliten til tider og noe vondt,men går greit. Har en mann som har lært seg å massere og knekke opp det vonde til tider..

Men spørsmål. Jeg var arbeidsledig i våres,begynte å trene. Det gikk greit. Men så fikk jeg jobben min, og har ikke trent på et halvt år pga absolutt null tid.

Prøvd igjen nå og få trent, men problemet er at jeg er helt ødelagt i bekkenet og symfysen med vondt og låsninger. Er det for mye med jobb og trening på bekkenet, eller går det seg til?
Noen med erfaringer der?

Så jeg vet om jeg må kaste inn håndklet eller om jeg må bite tenna sammen og trene litt før det blir bedre..

Jeg begynte å svømme :) ikke noe ekstra påkjenning i bekkenet da for min del ihvertfall.

Bekkenplagend mine startet med at jeg gikk for mye i svangerskap nr 2, type 2-4 timer flere dager i uka(trilletur med eldste). Hadde ekstreme smerter hele svangerskapet som til tider hemmet meg i å kunne gå i det hele tatt.
Gikk som smått over et par uker etter fødsel men kom tilbake igjen etter ca 3 måneder.
Jeg bærer mye, begge ungene i sjal og sele, jeg bygget opp styrken i ryggen.
I begynnelsen etter at bekkenplagene kom tilbake klarte jeg ikke bære mye av gangen, men etterhvert bærte jeg mer og mer uten å bli helt ødelagt etter på, og nu er jeg ikke plaget i det hele tatt og har begynt å trene på senter for å bygge opp det siste.

Det jeg har hørt man skal være forsiktig med, er å gå. Skal du gå, bør det, som sagt tidligere her, være på ulendt terreng. Asfalt er ikke anbefalt da det gir mye belastning (been there, done that).
Annet enn det har jeg hørt at sykling skal være fantastisk mot bekkenplager, men om man ikke er vant til å sykle ofte vil det kunne gjøre litt ondt i begynnelsen.

Bekkenplagend mine startet med at jeg gikk for mye i svangerskap nr 2, type 2-4 timer flere dager i uka(trilletur med eldste). Hadde ekstreme smerter hele svangerskapet som til tider hemmet meg i å kunne gå i det hele tatt.
Gikk som smått over et par uker etter fødsel men kom tilbake igjen etter ca 3 måneder.
Jeg bærer mye, begge ungene i sjal og sele, jeg bygget opp styrken i ryggen.
I begynnelsen etter at bekkenplagene kom tilbake klarte jeg ikke bære mye av gangen, men etterhvert bærte jeg mer og mer uten å bli helt ødelagt etter på, og nu er jeg ikke plaget i det hele tatt og har begynt å trene på senter for å bygge opp det siste.

Det jeg har hørt man skal være forsiktig med, er å gå. Skal du gå, bør det, som sagt tidligere her, være på ulendt terreng. Asfalt er ikke anbefalt da det gir mye belastning (been there, done that).
Annet enn det har jeg hørt at sykling skal være fantastisk mot bekkenplager, men om man ikke er vant til å sykle ofte vil det kunne gjøre litt ondt i begynnelsen.
Sykling ja! Det var et godt tips :)
Uff.. håper du blir helt bra da! Det er så kjedelig å gå med disse smertene..

Jeg hadde moderate plager i svangerskapet med eldste. Gikk over etter fødsel. Et halvt år etterpå kom det tilbake med større smerter enn i svangerskapet.

Jeg ignorerte det i et halvt år før det ble så ille at jeg ikke kom meg opp på bena... Fikk time til MR og de fant ut at jeg hadde betennelse i bekkenleddene. Ble henvist til revmatolog. Problemet var at jeg hadde MR rett før sommerferien, og da tar ting litt tid.. Så var ikke hos revmatolog før i august.
Derifra henvist videre til fysioterapeut. Fikk time der i desember.
Jeg fikk streng beskjed om å trene, og fikk eget opplegg i tillegg til behandling med massasje og laser for å myke opp i stive ledd og muskler (viste seg at fysioterapeuten også var osteopat)

Jeg hadde treningsopplegg i slynge, på ball og på balansepute. Så mye bruk av egen kroppsvekt.

Ja det var vondt i starten, men det gikk over. Jeg trente 3 dager i uka, jeg var sykmeldt nesten ett år, men hadde vært sykmeldt et halvt år før jeg kom til fysioterapeut. Så hadde et halvt år på meg med 3 dager i uka. Det hjalp veldig. Jeg gikk fra mye smerter til ikke noe smerter i løpet av få måneder.

Jeg ble gravid igjen den påfølgende høsten, hadde ikke en eneste plage med bekkenet. Enda jeg da ikke fikk trent fordi jeg bare begynte å blø.

Jeg har knapt trent de siste 4 årene, og kjenner det mer i kroppen igjen nå, så jeg vet egentlig hva jeg må gjøre. Det er å trene. ;-)

Jeg ville nok i ditt tilfelle spurt fysioterapeut om Slyngetrening og hørt om h*n kan noe om det. Det er en super treningsform som passer oss med bekkenplager veldog godt. :-)

Back
Topp