Trening i svangerskapet

mamlala

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Augustbarna2024
Er det noen som har tenkt på trening i svangerskapet?

I mitt første svangerskap var jeg sykemeldt 100% og klarte ikke bevege meg så mye pga bekkenløsning. Gikk opp masse i vekt også. I det andre svangerskapet begynte jeg tidlig med øvelser fra Fysio og gikk tur hver dag. Hadde ingen problemer og gikk normalt opp i vekt. I dette svangerskapet har jeg tenkt å prøve hypopressiv trening for gravide (har trent vanlig hypopressiv trening tidligere og er kjempefornøyd), samt å gå tur eller svømme hver dag.

Kan du forklare hva hypopressiv trening er? Trening med lavt buktrykk? Jeg trener styrke til vanlig men er så usikker på hva jeg kan og ikke bør trene nå…

Trener styrke tre ganger i uka og skal prøve å fortsette med det så lenge som mulig :happy:

Ble treningsfri forrige uke da, hadde så vonde hemoroider :bag:, fått trent en gang denne uka og får inn en til i løpet av helga. Bruker å trene før jobb, men kjenner at det krever litt mer å stå opp så tidlig nå som før graviditeten. Er også veldig trøtt på ettermiddagen/kvelden, så sitter litt lenger inne ofte.

Trente i hele forrige svangerskap, og håper å få det til denne gangen og :) Jeg spiller fotball, løper og styrketrening. Følte selv at det hjalp veldig i forrige svangerskap, så er nesten redd for å ikke holde samme regime denne gangen. Bruker helst lunsjen til å trene, men enklere her hos meg for har en times lunsj pause!

Jeg tror trening er kjempeviktig. Forrige svangerskap så turte jeg nesten ikke å trene før uke 12 i frykt for å miste, og etter det ble jeg konstant svimmel og klarte ikke å trene. Så jeg ble veldig stillesittende og var i elendig form hele graviditeten.

Så denne gangen prøver jeg å trene regelmessig fra starten av og håper at det kan motvirke noe av svimmelheten senere. Jeg synes det er vanskelig å trene hardt når jeg er så kvalm, men jeg prøver å i hvert fall gå en liten tur hver dag og gjøre noen korte styrkeøkter innimellom.

De anbefaler å trene som vanlig, og hvis du ikke har trent tidligere bør man begynne forsiktig. Det er kjempebra for kroppen! Eneste du ikke skal gjøre er ting som risikerer slag i magen (kickboksing, håndball etc?), styrketrening med stang over magen, eller ting som får deg til å føle deg uvel. Jeg har trent mye spinning og løping, fortsetter med å jogge mila så lenge jeg ikke har bekken- eller ryggsmerter.

I mine forrige svangerskap har jeg trent tilnærmet normalt hele tiden. Mest jogging og spinning det går i. Tenker å fortsette med det så lenge det er fysisk mulig og jeg ikke får noen plager:)

Er det ikke noe med at man ikke skal hoppe så mye etterhvert også da det gir press på bekkenbunnen? Eller er det bare at det kan være ubehagelig kanskje…?

Trener styrke tre ganger i uka og skal prøve å fortsette med det så lenge som mulig :happy:

Ble treningsfri forrige uke da, hadde så vonde hemoroider :bag:, fått trent en gang denne uka og får inn en til i løpet av helga. Bruker å trene før jobb, men kjenner at det krever litt mer å stå opp så tidlig nå som før graviditeten. Er også veldig trøtt på ettermiddagen/kvelden, så sitter litt lenger inne ofte.
Sliter og med det. Tips som hjelper ?

Kan du forklare hva hypopressiv trening er? Trening med lavt buktrykk? Jeg trener styrke til vanlig men er så usikker på hva jeg kan og ikke bør trene nå…
Det er en treningsform som fokuserer på å samle og styrke musklene innenfra, og få musklene til å virke mer på automatikk. Jeg startet med det etter jeg fikk fremfall ett år etter forrige fødsel og det gikk bort etter fire uker! Man skal ikke trene vanlig hypopressiv trening når man er gravid så tenkte å investere i gravid kurset. Det koster litt men jeg tror det for min del er verdt det for å forebygge mer skade. Er også litt fødselsforberedende (som jeg håper kan hjelpe iom at jeg mest sannsynlig skal føde uten smertestillende hvis vi ikke reiser bort).

Så kjekt det er flere som tenker å trene under graviditeten! Kanskje vi etter hvert kan starte en motiveringstråd for å støtte hverandre?

Jeg er aktiv i håndball, så trener der 2 ganger i uken :D er veeeldig forsiktig, mtp at jeg får noe ubehag..
Er også på spinning 1 gang i uken, samt at jeg prøver å gå litt turer osv:laughing002 har ikke tenkt til å slutte med det..

Sliter og med det. Tips som hjelper ?

Ikke egentlig, dessverre, hvis det er hemeroider du tenker på? Mine gir meg lite plager til vanlig, men 1-3 ganger i året kan de bli skikkelig vonde og da har jeg noen dager der jeg piner meg gjennom, før det blir bedre igjen. Prøvd salver men syns ikke det hjelper. Smører noen ganger på bedøvelses gel, hjelper litt. Turte ikke det denne gangen siden jeg ikke vet om jeg kan det som gravid. Har operert bort en gang, men det er noe av det vondeste jeg har gjort så vil helst unngå det igjen :nailbiting:

Ikke egentlig, dessverre, hvis det er hemeroider du tenker på? Mine gir meg lite plager til vanlig, men 1-3 ganger i året kan de bli skikkelig vonde og da har jeg noen dager der jeg piner meg gjennom, før det blir bedre igjen. Prøvd salver men syns ikke det hjelper. Smører noen ganger på bedøvelses gel, hjelper litt. Turte ikke det denne gangen siden jeg ikke vet om jeg kan det som gravid. Har operert bort en gang, men det er noe av det vondeste jeg har gjort så vil helst unngå det igjen :nailbiting:
Ok. Prøvde faktisk bacimisyn (?) sårsalve nå og den funket bedre enn alcos anal. Sikkert fordi det var sår, den er jo rå på sår.

I forrige sv.skap trente jeg ikke noe frem til jeg fikk sv.dia, da måtte jeg begynne å gå tur hver kveld. Denne gangen kom jeg igang med trening igjen før jeg oppdaget graviditeten, dvs jeg går ca 20 min daglig og følger enkel styrkeøkt på ca 10 min daglig. Håper å kunne fortsette med dette. Jeg vet at jeg uansett må gå tur hver eneste kveld pga diabetesen. Så like greit å få inn vanen fra starten av.

Dytter frem denne tråden igjen! Hittil har jeg vært i elendig form, og er storfornøyd dersom jeg klarer å komme meg ut for å gå en liten tur daglig. Målet er å etterhvert komme igang med litt styrketrening for kjernemuskulatur, og litt løping da jeg elsker å løpe, men formen tillater det ikke helt enda.
Hvordan går det med deres treningsrutiner? :happy:

Jeg føler jeg er i gang igjen, etter et par uker der det bare ble 1 økt istedet for 3. Fikk trent tre ganger forrige uke, dog den i går ble avbrutt etter bare tre sett med første øvelsen + 1 sett med neste da jeg fikk så voldsom hodepine. Hadde kjent litt murrende vondt hele dagen, og så tror jeg at jeg utløste en slags anstrengelses hodepine. Måtte bare rett hjem og legge meg, ble helt slått ut. Skulle egentlig trent i dag, men kjenner samme hodepinen litt sånn i bakgrunnen i dag også, så tror ikke jeg tør. Venter heller til onsdag :)

Jeg veksler mellom å gå turer og gjøre lett styrketrening hjemme med håndvekter. Kvalmen gjør at det ikke funker med noe mer enn det, men jeg tenker at alt er bedre enn ingenting.:)

Jeg trente fast styrke/kondisjonstrening online vis PT 3 ganger i uka før graviditet, men etter kvalmen og utmattethet ble helt lammende har jeg de siste 14 dager kommet meg ut kun 2 ganger der jeg har gått meg en tur:rolleyes: Har såååå lyst til å trene, vet hvor godt jeg har av det fysisk og ikke minst psykisk. Gleder meg til jeg orker å trene igjen:happy:

Back
Topp