Trening i svangerskapet

Yogababy91

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg lurte på hva du pleide å trene før graviditeten, og hva du trener nå under svangerskapet? Jeg håper formen min holder seg bra under hele svangerskapet og at jeg kan trene så lenge kroppen orker ❤️

Jeg trenger yoga, styrke, løping og svømming :)

Jeg trente en del under sist svangerskap. Styrke med PT 1 gang i uka og litt løpeturer og mye gåturer. Håper å få til det samme denne gangen også. Styrke 1 gang i uka, gogge 1 gang i uka og romaskin/svømming 1 gang i uka. Enn så lenge er formen så dårlig at bare det å gå opp og ned trappa er trening nok. Men jeg håper å komme igang med gåturer etterhvert og øke litt og litt etter formen øker.

Jeg har vært skikkelig dårlig på å trene, både før jeg ble gravid, og nå.. :whacky011 men jeg prøver så godt jeg kan å holde meg aktiv; jogge, gå på turer, trene håndball o.l., men jeg er bare så sykt lat!! :dead: Må prøve å skjerpe meg. Har lest at kvinner som holder seg i form i løpet av svangerskapet gjerne har lettere fødsler og! Så det er min motivasjon.:love017

I hverdagen prøver jeg å gå mye. Går 40 min til og fra jobb, og legger ruta slik at jeg får masse bakker og pulsklokka viser rundt 30etasjer iløpet av en dag. Så langt har gåinga fungert godt også i graviditeten, men merker at pulsen fort blir høyere og pusten litt tyngre oppover bakkene.

Trente styrke 3 ganger i uke frem til innsett. Måtte ta det rolig en tid etter innsett og så har det vært blødninger og div som har gjort at jeg har vært frarådet alt utenom rolige gåturer… håper veldig at ting normaliserer seg nå fremover, og at jeg kan komme igang igjen med styrke, mer krevende turer og svømming etterhvert!

Før svangerskapet trente jeg tung styrke og en del CrossFit-inspirert styrke med høyere puls 3-5 ganger i uken. Til nå har det vært labert med trening. Har vært fin i formen(ikke spesielt kvalm osv) men så syyyyykt trøtt. Så har fått til en økt en og annen helg, men ikke hatt sjans på hverdag. energien har kommet seg en del nå, så må bare tvinge meg selv litt inn i rutiner igjen. Jeg trener ganske likt som før, men syns noen øvelser (feks utfall) er ubehagelig. Men trener både knebøy og markløft feks. Prøver å ikke få makspuls. Og merker dessverre godt at trening er ferskvare :dance018

Last edited:
Jeg jogger mye før jeg ble gravid, eller det var en periode med sykdom og ferie som gjorde at jeg falt litt ut like før jeg ble gravid. Etterpå har ikke formen vært helt der, men nå er formen bra igjen men alt av kondisjon er borte. Bare det å gå i oppoverbakke gjør at jeg må stoppe opp for å puste, så spørs om jeg må finne noen andre måter å trene på..

Virker som dere er flinke til å holde dere i aktivitet og det er jo helt supert! Jeg merker også at pulsen er høyere enn normalt, men det går forholdsvis bra når jeg vet hvorfor. Ellers så er det noen yoga øvelser som jeg syntes kan være litt ubehagelige. Blir spennende, og se hvordan kroppen reagerer når den blir større ❤️

Jeg har trent styrke i 6 år og kjører samme treningsprogram nå mens jeg er gravid. Jeg har hatt perioder der jeg har vært satt ut av kvalmen og da merker man at, som fogu skriver, at trening er ferskvare. Men tar ikke så lang tid før man er tilbake i en god flyt igjen. Når jeg gikk gravid med sønnen vår så stengte treningssenteret pga covid og det ødela treningsrytmen min - selv om jeg trente litt hjemme så ble ikke det det samme. Men er så herlig følelse å være i god form under graviditeten. Kjenner jeg har litt problemer med de som kommer med «velmenende råd» mens man er på trening når man er gravid. «Du må ikke overdrive nå, da! «Kan du gjøre sånn nå når du er gravid? «Tenk på den lille og slapp av.» Denne gangen gleder jeg meg faktisk til jeg får sånne kommentarer for da skal jeg svare! :laughing002 Eneste jeg kjenner at jeg har litt utfordringer med er ettbens øvelser - da kjenner jeg det i bekkenet, så det dropper jeg. Det gjelder jo, uansett, å ta hensyn til sin egen kropp og kjenne sine begrensninger. Jeg synes det er flott å se andre gravide trene:hello2

Jeg trente 4-7 ganger i uken før graviditet (styrke og noe kondisjon). Etter positiv test - og kvalme- så har jeg kanskje trent en håndfull ganger. Regner med å komme sterkere tilbake når kvalmen roer seg. Det klarte jeg i første svangerskap fra rundt uke noen og 20

Back
Topp