Trening i svangerskapet

Virvelinn

Betatt av forumet
Er det noen her som er flinke og trener? Jeg er egentlig glad i å bevege meg, men etter at jeg ble gravid så har det stoppa helt opp. Liker særlig godt å danse zumba, yoga og styrketrening. Hva bør man unngå som gravid? Hvordan kan man få strammet opp rumpa og lårene igjen uten å løfte så tungt/buktrykk? Føler at alle øvelser jeg gjorde tidligere er fyfy nå, sånn som knebøy, markløft og beinpress. Jeg har et kne som blir så ustabilt om musklene rundt blir for slappe, så jeg må bare få ut fingeren igjen nå.

Jeg trener akkurat likt som før til kroppen sier nei. Knebøy, markløft osv også. Trodde man kunne det så lenge det kjennes greit ut? Trener vanligvis styrke eller yoga/pilates. En sjelden gang spinning. Det blir ca 2-3 ganger i uken, men ikke alltid med samme intensitet som før. Dessuten sitter jeg i sofaen mye mer ellers enn før :P

Helt greit med knebøy og markløft og lignende dersom du er vant til å trene slik og det føles ok. Men man trenger ikke nødvendigvis å kjøre på med de tyngste vektene. Det er hovedsakelig pga leddbåndene hos mor blir slappere slik at man kan få smerter av å plutselig begynne med hard styrketrening i svangerskapet. Dette gjelder selvfølgelig kun om det ikke er noen komplikasjoner hvor trening og harde løft er kontraindisert. Ellers er all trening bortsett fra kontaktidrett etter uke 12 innafor :) Når magen begynner å bli stor og magemusklene delte trenger man ikke kjøre på med rette sit-ups, men annen mage/ryggtrening er kjempeviktig :)

Jeg er ikke så flink akkurat nå, for jeg er bare helt utkjørt. Men når energien kommer tilbake vil jeg igang igjen :) Jeg trente også som normalt hele forrige svangerskap, og syns det fungerte fint. Eneste jeg ikke kunne etterhvert var øvelser der jeg lå flatt på ryggen, da ble jeg skikkelig uvel, så ikke benkpress for eksempel :p Men ellers trente jeg styrke og saltimer og bakkeløp helt frem til uka før fødsel :D

Er kronisk kvalm så trening har det blitt lite av. Har så dårlig samvittighet! Men jeg håper på at kvalmen skal gå over og energien skal skyte fart så jeg får kommet i gang igjen :)

Back
Topp