Trening i graviditeten

Nattlampe

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Dere som er fysisk aktive/trener i graviditeten, hva trener dere? Noen som har tips til styrkeøvelser som passer gravide?

Jeg er vanligvis mest glad i å trene kondis, helst løping. Men det får jeg ikke til lengre, så prøver å få til annen trening utover å gå turer. Behøver å trene styrke, men det er så kjedelig :P

Henger meg på, ønsker gjerne tips.
Knebøy, utfall, bakside rygg, skuldre og arm med strikk, hofteløft, hiptrust. Jeg liker å trene bein og kjerne :angelic: man kan vel gjøre det meste av styrkeøvelser som kroppen tillater, utenom de helt åpenbare mageøvelsene..

Dere som er fysisk aktive/trener i graviditeten, hva trener dere? Noen som har tips til styrkeøvelser som passer gravide?

Jeg er vanligvis mest glad i å trene kondis, helst løping. Men det får jeg ikke til lengre, så prøver å få til annen trening utover å gå turer. Behøver å trene styrke, men det er så kjedelig :P
Henger meg på deg! Liker også best kondisjon, men som deg så blir det lite med jogging for tida...
Synes også det er kjedelig med styrke :dead:

Må trene mer styrke jeg også. Har prioritert løping til nå egentlig, fordi jeg også liker det best, men er jo styrketrening jeg absolutt bør trene mest av. Vi driver og ordner treningsrom hjemme nå hvor vi har en rigg med kabler, så om noen har noen gode kabeløvelser så gjerne rop ut.

Ellers tenker jeg å fokusere på fullkropp og bare tilpasse når jeg må. 1-2 øvelser per kroppsdel, og kanskje litt ekstra fokus på rumpe og (kors)rygg da det er der jeg er svakest nå. Øvelser jeg liker (eksempel): strakmark, skulderpress, beinpress, nedtrekk, farmers walk

:happy: Jeg løper, løper vanligvis 10 - 20 km turer når jeg ikke er gravid, nå har jeg redusert til turer på mellom 5 og 8 km i håp om å "holde lenger" :happy: har som mål å holde lengst mulig denne gangen.. har også kutta ut intervaller, kun rolige turer .. med bekkenløsning de forrige graviditetene har jeg måtte gi opp mellom 15 og 20 uker. Men har jo et håp om at det går lengre nå :gen053 :dance008 ski er også fint til vinteren, det går stort sett greit med bekkenløsning også faktisk (så lenge man går der det er relativt flatt så man slipper ploging) :happy:prøver å ta litt knebøy og utfall og slik, men ikke liiiike flink til å huske styrketrening:hilarious:

Last edited:

Hva er grunnen til at du ikke kan løpe? Hvis det er bekkenet kan du prøve å sykle? Sykkel opplever jeg som mer skånsomt ihvertfall :happy: ihvertfall hvis du har sykkel med lavt innsteg så du kommer deg greit på

Last edited:
Jeg synes det absolutt beste for bekkenet er yoga - gjerne stående stillinger. Det kan også være ganske tungt sånn at det bygger styrke. Trente yoga 3 ganger i uken helt til termin sist fordi hver gang jeg hadde et opphold ble bekkenet så vondt at jeg bare måtte fortsette. :dead:

Av styrketrening gjør jeg nå bare trening med strikk og kettlebell. «Store» øvelser som knebøy med ulike beinstillinger, dragen, hipthrust, glorie og planke hvor kettlebellen «dras» fra side til side. Øvelsene med strikk synes jeg hjelper veldig for bekkenet. F.eks. sidesteg, skrå steg fremover, sparke til hver side og bakover + knehev med strikk. Øvelser med strikk er ikke så tungt heller, men gir veldig god effekt på bekken og hofter. :)

Skulle gjerne ha trent mer, men fortsatt ganske dårlig med kvalme og rusa på xonvea.
Tenkte å følge litt øvelser man finner i Nørs appen etter hvert :)

Noen mnd før jeg ble gravid hadde jeg begynt å jogge, så nå som kvalmen begynner å gi seg så tenker jeg å prøve meg på det igjen :happy: Hadde ikke så høyt nivå fra før, så kommer til å fortsette med helt rolige, korte turer frem til bekkenet gir beskjed om at jeg må gi meg :angelic: Forrige graviditet klarte jeg å trene styrke og gå fjellturer omtrent til fødsel så håper jeg kan det denne gangen også :) Når jeg trener styrke så prøver jeg å fokusere på fullkroppsøkter, og gjør kun øvelser som føles komfortabelt. Sist gang gikk det mye i markløft, og ulike maskiner til bein, og en del øvelser med manualer for armer, rygg og skuldre, i tillegg til at jeg lærte noen øvelser med slynge som var bra for bekkenet (vet dessverre ikke hva øvelsene heter :dontknow)

Hva er grunnen til at du ikke kan løpe? Hvis det er bekkenet kan du prøve å sykle? Sykkel opplever jeg som mer skånsomt ihvertfall :happy: ihvertfall hvis du har sykkel med lavt innsteg så du kommer deg greit på
Slet med bekkenløsning sist svangerskap, som ble ganske hemmende. Kjenner bittelitt tegn til det allerede nå også, så prøver å unngå øvelser som kan trigge dette helt. Men ser med misunnelse i blikket på alle som løper forbi meg…
Sykler litt til og fra jobb, det er absolutt et godt alternativ!

Jeg synes det absolutt beste for bekkenet er yoga - gjerne stående stillinger. Det kan også være ganske tungt sånn at det bygger styrke. Trente yoga 3 ganger i uken helt til termin sist fordi hver gang jeg hadde et opphold ble bekkenet så vondt at jeg bare måtte fortsette. :dead:

Av styrketrening gjør jeg nå bare trening med strikk og kettlebell. «Store» øvelser som knebøy med ulike beinstillinger, dragen, hipthrust, glorie og planke hvor kettlebellen «dras» fra side til side. Øvelsene med strikk synes jeg hjelper veldig for bekkenet. F.eks. sidesteg, skrå steg fremover, sparke til hver side og bakover + knehev med strikk. Øvelser med strikk er ikke så tungt heller, men gir veldig god effekt på bekken og hofter. :)
Masse gode tips! Har du et spesielt yogaprogram du følger som er å anbefale?

Masse gode tips! Har du et spesielt yogaprogram du følger som er å anbefale?
Følger ingenting nå dessverre. Denne graviditeten har det blitt mest styrketrening til nå, og forrige graviditet gikk jeg på et yogasenter. :) Det er jo veldig mye gratis på YouTube, men vet at Julia Ripple har veldig gode timer på nett som man betaler litt for på yogamatta.no.

Back
Topp