Trening i graviditeten

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
For mange er trening viktig i hverdagen, og noen klarer kanskje å trene gjennom hele svangerskapet. Andre får kanskje ikke til å trene like lenge, men trener så lenge de klarer uansett.

Har du trent aktivt i svangerskapet, og trener du enda? Hva slags type trening har du holdt på med?
Fortell gjerne om treningsformer dere har prøvd i svangerskapet og hva som har funket for deres del i kommentarfeltet:)

De første månedene var jeg for kvalm til å gjøre noe, så da ble det nesten ingenting, og nå de siste ukene har det blitt mye vondt i bekken og hofter. Når formen har vært bra har jeg hevet meg med på turene mannen tar med bikkja i skog og mark. Nå begynner det å bli vanskelig å få kroppen med på noe som helst, så jeg fikk meg medlemskap i svømmehallen i dag. Kroppen er ikke like tung i vannet, og det er mindre vondt i korsrygg og hofter etter en time med svømming og småtrening i vannet.

Jeg er sykemeldt pga psykisk helse, så var nødt til å finne en aktivitet som fungerer. Farlig å sitte hjemme for mye

Jeg har trent tilnærmet lik like mye som normalt i hele svangerskapet.

Jeg trener vanligvis styrke 3 dager i uken, og løping 3 dager i uken, + gjerne en fjelltur eller annen søndagstur.

Styrken måtte jeg legge om ganske fort. Jeg fikk voldsomt med ligamentsmerter av både chins og dips allerede fra uke 5-6, og måtte slutte å ta dem for det gjorde så vondt. Så da måtte jeg bytte dem ut med mindreverdige tulleøvelser. Ellers har jeg redusert vektene kraftig i knebøy og markløft, siden man ikke skal løfte så tungt at man må øke buktrykket og holde pusten. Så der har jeg vel nærmest halvvert vekten. Jeg har måttet gå over til sumomark fra ca uke 20, da ble det litt ubehagelig press på magen. Ellers trener jeg som før. I første trimester var det noe drit pga kvalme og voldsom utmattelse, men jeg klarte gjennomføre, om ikke alltid med stil og verdighet :p

Løpingen måtte jeg gi meg med i uke 20 ca. Da var det så mye kynnere og tissetrengthet at det bare ikke gikk mer. Men allerede fra uke 5-6 merket jeg også voldsom forskjell i kondisen, så øktene ble litt kortere og adskillig saktere omtrent fra starten av.

Nå har jeg byttet ut løpingen med spinning, som går kjempebra. Jeg sliter med bekkenvondt når jeg går, men merker ingenting til det når jeg sykler. Så jeg har tre sykkeløkter i uken, på en drøy times tid. Takket være netflix, jeg hadde ikke taklet å sitte og sykle på stedet hvil uten...

Er i uke 31 i morgen, og foreløpig ser det ikke ut som om jeg må gi meg på en stund ennå. Veldig takknemlig for at jeg er i såpass fin form at det går greit. Det hadde vært forferdelig hardt for psyken å ikke få trene. Og jeg hadde slitt noe voldsomt med å holde vekten...

Har ikke trent noe dette svangerskapet. Syklet til og fra jobb frem til uke 25, men da fikk jeg ikke lov av mannen lengre fordi det ble glatt. Så nå blir det ingen trening :(

Jeg trente ikke i starten pga utmattelse. Så trente jeg litt i høst, men ikke mye. Pause i seks uker pga eksamen i nov/des. I gang igjen nå, og ser at det egentlig bare er ellipsetimer som funker for min del, pluss noe styrke (men nå har jeg tapt så mye muskelmasse det siste halvåret at det er deprimerende). Har prøvd Pilates og sånt også, men det blir for mye som ikke funker med bekken og buk. Ellipse går kjempefint, da, kjenner ingen bekkensmerter. Kjenner jo at kondisen ikke er 100%, men kommer greit opp i watt fortsatt, må bare roe ned intervallene pga mye kynnere.

Trener styrke en time i uken med fysioterapeut. Helt fantastisk.
Ellers går jeg en time hver tirsdag da jeg jobber med leietimer i en stall.
Ellers prøver jeg å gå 30min hver dag. Ikke alltid det blir dessverre. Tror jeg skal melde meg inn i svømmehallen nå så jeg får svømt litt de siste ukene.

Jeg har trent lite i svangerskapet og kondisen takka fint for seg Jeg får plukke den opp igjen når mini er ute
Men det blir turer med hunden og treninger med henne. Har vært på en del NRH treninger etter at jeg fikk henne, så da er vi også mye ute ✋ Så er det masse «trening» i seg selv å holde tritt med en aktiv gutt på 3 år Gleder meg til fjellet igjen

Forsøker å gå 10 000 skritt om dagen. Det blir da som regel en halvtimes - times tur hver kveld for å fylle kvoten. Det får bli med det, selv om jeg gjerne skulle hatt mer overskudd.

Back
Topp