Trening i graviditet

BabyApril22

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Er det noen her inne som trener styrketrening eller kondisjonstrening nå under graviditet?

Jeg er fremdeles veldig dårlig og blir veldig dårlig av stress, så trening er nok utelukket enda i 1. Trimester, men håper jo at formen skal være stigende etterhvert. Jeg har trent mye tidligere (ikke siste halvåret/da har det vært sporadisk), men har jo de siste ukene vært mer eller mindre "sengeliggende". Har noen andre likevel fått mer overskudd etterhvert og begynt rolig med trening?

Tips til hva slags øvelser dere har gjort og hvordan dere har lagt opp treningen? :D
 
Jeg har trent som før, kjenner etter men nå i første trimester har ikke kroppen gitt signaler på at den ikke liker trening. Beskjeden jeg fikk av legen var å trene som før, men med fokus på å vedlikeholde og ikke øke. Kjører helkroppsprogram medstandardøvelser som knebøy, markløft etc. Har vært oppblåst så dropper hip thrust, og merker at pulsen er litt høyere, så løper litt roligere intervaller enn tidligere, men kjører rolig langkjøring som før, merker bare at jeg puster mer. Har lagt til litt flere øvelser for kjerne og hofte. Følger treningstimene på sats som før, men her ser jeg at man må tilpasse etterhvert utover i graviditeten.
Håper formen kommer seg sånn at du får trent, jeg merker i alle fall at det gir meg overskudd. Fikk AI til å sette opp liste over gravidvennligw styrkeøvelser jeg tenker jeg går over til ettersom behovet for tilpasning kommer
 
Jeg kjøpte Pia Seebergs program «Trening for Gravide», som man kan bruke gjennom hele graviditeten. Så langt er jeg veldig fornøyd! Ellers blir det yoga/pilates for gravide videoer på YouTube, svømming og turgåing her Tar det litt an på dagsformen for tiden, men håper andre trimester blir fullt av energi!
 
Jeg har trent både styrke og kondisjon som før. Gravid eller ei skal man selvfølgelig kjenne etter. Ingen øvelser på magen eller rygg har blitt utelatt for min del. Intervall-løp var det som kjentes best ut for meg, over alt annet (ligge, sitte, stå og gå var vondt siste pr. mnd med første).

Jeg tenker at hver person kan forsette som de har gjort, så lenge det kjennes greit ut på kroppen. Så kan det variere fra dag til dag hvordan man føler seg.

Har man trent mindre/lite før eller har lyst til å starte med nye øvelser, tenker jeg det er fornuftig å starte med lav belastning og helle flere repetisjoner, for så gradvis å øke vekten når det kjennes riktig ut.

Det er ikke dumt å ha ekstra fokus på bevegelighetstrening - tøye hofteleddsbøyer, siden av hofter, korsrygg osv. Knipeøvelser er også en fordel å gjøre endel.
 
Blitt litt mindre trening de ukene her pga mye kvalme og uggenhet, men satser på at det blir bedre snart. Trente styrketrening gjennom hele forrige svangerskap, til dagen før fødsel :) Planen er å gjøre det samme nå også. Trener styrkeløft, foreløpig ingen justeringer i program. Kjenner kroppen min meget godt, og hva som kjennes riktig og ikke riktig ut. Forrige gang kuttet jeg enkelte øvelser, f.eks hipthrust fordi det ble ubehagelig (akkurat nå hadde jeg den ikke i programmet uansett, men er skikkelig sensitiv i den regionen nå så den hadde vært no go nå også), og endret noe på belastning, men ble også sterkere i flere øvelser underveis i svangerskapet. Er veldig godt trent fra før av:headphone:
 
Etter at jeg gikk masse ned i vekt i 2021, har jeg trent veldig mye. Mest løping og styrke 6 dager i uken. Så er vant til å trene mye. Men har hatt en del løps relaterte skader det siste halvannet året, så har blitt mindre løping og mer sykling. I tillegg til en operasjon av begge armene jeg var igjennom i mars. De første par ukene av graviditeten var jeg fullstendig tom for energi. Har kun gått rolige turer på 5-12 km. Syklet litt. Men mye mindre. Ingen styrketrening. I dag har jeg trent styrke igjen. Vanlig helkroppsprogram som jeg alltid har trent. Det gikk veldig fint. Blir mer andpusten og høyere puls enn vanlig og blir fort svimmel når jeg reiser meg opp fra matta. Ellers ingen plager under trening. Målet er å bli løpbsr igjen. Vil gjerne løpe under svangerskapet så langt det lar seg gjøre, men er redd den økende kroppsvekten vil øke belastningen på skadeutsatte ledd. Så jeg tar det rolig. Om jeg kan løpe/gå om hverandre så er det helt ok så lenge jeg opprettholder en grei kondisjon og generell fysisk form. :happy093 Er forresten 6+3 nå.
 
Er det noen her inne som trener styrketrening eller kondisjonstrening nå under graviditet?

Jeg er fremdeles veldig dårlig og blir veldig dårlig av stress, så trening er nok utelukket enda i 1. Trimester, men håper jo at formen skal være stigende etterhvert. Jeg har trent mye tidligere (ikke siste halvåret/da har det vært sporadisk), men har jo de siste ukene vært mer eller mindre "sengeliggende". Har noen andre likevel fått mer overskudd etterhvert og begynt rolig med trening?

Tips til hva slags øvelser dere har gjort og hvordan dere har lagt opp treningen? :D
Jeg trente fram til uke 6 cirka, nå har jeg vært dårlig i et par uker - å har fått gjort svært lite. Men håper det snart går over så jeg kan begynne å være litt mer aktiv igjen :) Hvis ikke kommer jeg til å bli gal:smiley-ashamed005
 
Jeg trener som før, løper 3-4 ganger i uka, hvorav to dager med høy intensitet/intervall. De andre dagene går jeg tur. Så lenge jeg er i aktivitet er jeg ikke så kvalm, så jeg har trent til tross for kvalmen. Blir dårlig etterpå, men ikke egentlig verre enn jeg er uansett. Jeg kommer til å fortsette å løpe så lenge det føles bra!
 
Back
Topp