Trening i første trimester

Furutre

Glad i forumet
Oktobergull 2022
Aprilspirene 2025
Noen av dere som trener?
Jeg startet å trene på senter like før sommeren, og vil gjerne fortsette. Hva er viktig å tenke på, hva skal man ikke gjøre osv? Merket i dag at intervaller var ganske uaktuelt, ble så fort andpusten :)
 
Det viktigeste er å ta hensyn til kroppen og endringene som skjer både inni og utenfor. Jeg trener helt som normalt, men måtte Google i dag da jeg ble litt uvel etterpå og da sto det at gravide ikke bør ha mere enn 164 i puls, det har jeg bare av å gå en rolig tur med hunden, men jeg vet ikke om det er noe å følge. Den siste uken har jeg hatt flere treningsøkter med nesten 200 i puls og det hadde jeg forrgje svangerskap også, så der står på listen min over ting å spørre jordmor om. Men om noen vet så tar jeg gjerne imot info om det!

På styrkeøvelser så ville jeg stoppet om noe ikke føles bra, og selvfølgelig tatt hensyn til magen når den kommer.
 
Jeg jogger tre ganger i uken. Jeg prøver å ha max 150 i puls. Noe som har funket bra for meg så lenge jeg spiser og hviler nok etterpå.

Jeg trener også styrke, da passer jeg bare på å ikke løfte alt for tungt.☺️
 
Jeg løper ca tre ganger i uka og har 1-2 styrketimer. Har også lurt litt på dette med trening og svangerskap om hva som er anbefalt og ikke. Har googlet meg frem til at man kan trene som man normalt pleier og lytte til kroppen :) Men også lest at man skal drive med mer vedlikeholdstrening og ikke pushe seg altfor mye. Men aner ikke helt hva som stemmer :hilarious:
 
Trener kondisjon og styrke opptil fem ganger i uken. Første trimester fortsetter jeg som før jeg var gravid så lenge formen er god. Forrige gang jeg var gravid fikk jeg bekkenløsning i uke 20. Da ble kondisjon og styrke treningen byttet ut med svømming og gåturer. Klarte å gå tre km daglig frem til uken før fødsel, mer enn det klarte ikke bekkenet. Så planen er å trene så langt det lar seg gjøre for så å trappe ned intensiteten på treningen jo lenger jeg kommer, også kjenne hva kroppen klarer :)
 
Jeg trener noe, men skal prøve få til 3-4 økter i uka igjen. Jeg har hørt/lest(men har ingen konkrete kilder) at nyere forskning viser at man kan trene helt som før så lenge man lytter til kroppen sin. Det er vel ingen øvelser man ikke kan gjøre så lenge man tar hensyn og stopper dersom noe er ubehagelig/vondt. Og alle gravide bør trene noe, det er godt for både kroppen og den lille spiren. Det er jo forskjell fra person til person hvor godt man kjenner kroppen sin, jeg ville nok ha tatt det mer forsiktig hvis jeg ikke kjente min egen kropp og hva jeg tåler på forskjellige øvelser.

Ooog en annen ting, det er veldig viktig å drikke nok, vi gravide svetter ofte mer(fikk jeg høre av en fødselslege).
 
Jeg trener ca 4 ganger i uka. Gjør som flere andre her og fortsetter som før, men er oppmerksom på signaler fra kroppen. Trener både styrke og løping. Kjenner jeg er glad jeg har som rutine å trene på morgenen, for herregud så sliten og trøtt jeg er etter jobb:rolleyes:
 
Jeg trente mye sist svangerskap, men sluttet å jogga da det ble for mye sammentrekninger at jeg ble redd ganske kjapt. Byttet ut jogging med mer styrke med bare kroppsvekt og fjellturer. Er vel noe med at du ikke skal over 80% av makspuls. Eller inn for mye i oransje sone hvis du har pulsklokke. Men på slutten kom jeg ikke opp i puls uansett for magen tok for mye av lungekapasiteten :hilarious:
 
Jeg har trent hard styrketrening i over 10 år. Men nå når jeg ble gravid trener jeg ikke lenger. Kjenner jeg holder på å svime av så fort jeg får puls. Så jeg tørr rett og slett ikke.
 
Back
Topp