Trening i første trimester

happyness

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Hei.
Jeg lurer på hva og hvordan dere trener i første trimester.
Er det noe man bør unngå?
spes med tanken på at man er kvalm og uggen, skal man da presse seg igjennom en hard styrketrening eller bør man gjøre noe annet?

Det lurer egentlig jeg også litt på. Hadde liksom planer om å ta av meg noen kilo før jeg ble gravid, men det kan jeg jo bare la vær nå. Men har jo en drøm om å holde meg litt aktiv allikevel

Turer!! I fjell,skog og mark.. Må benytte naturen før det blir masse snø. Ellers trener jeg vanlig styrketrening :) men jeg er fin i formen da, bortsett fra en vond rygg som jeg har slitt med siden forrige svangerskap ;)

Jeg trener yoga, styrke og går mye tur, tror ikke jeg kommer til å gjøre så mye mer enn det. Sykla til jobben i dag (2 mil), men tror ikke jeg gjør det mer, kjente jeg ble så engstelig og stressa for å falle, og i tillegg fikk jeg veldig høy puls i de tunge bakkene. Etter å ha googlet litt, forstår jeg det slik at man skal trene med lav/moderat puls, ikke over 80% av makspuls, så da blir sykling til jobben litt heftig :)

Forrige svangerskap jogga jeg, men når jeg startet å kjenne på svimmelhet så var det på tide å kaste inn håndkle slik det er anbefalt.
Så ble det gåturer i stedet (etterhvert vagging) :-)

Jeg kom aldri i gang med løping igjen etter fødselen og nå er jeg gravid igjen, så kun gåing denne gangen og velger tempo etter hvor mye som kjennes greit.

Jeg meldte meg på FemiLøpet i går (Ekeberg, Oslo, 5km i oktober) og fant i dag ut at jeg har en liten spire. Men jeg kommer til å fokusere en del på gåing og kanskje noe jogging, men jeg er i elendig form ettersom jeg ikke har trent særlig siden eldstemann ble født.

Jeg har hørt om damer som har trent masse under graviditeten, men jeg tror det kommer an på hvor god form du er i når du blir gravid. Som det nevnes, man skal helst ikke over 80% av makspuls og lytt godt til kroppen. Litt er bedre enn ingenting, alt hjelper til når babyen skal ut :)

I utgangspunktet trener jeg som vanlig de første mnd. Etter hvert kommer jeg til å red. vektene under styrketrening for ikke å skade bekkenbunn, bekken osv. og red. intensiteten under kardio.

Viktigst av alt, lytt til kroppen underveis og ta signalene den gir ☺

Kommer til å trene slik det føles greit. Styrketrening og jogging forhåpentligvis. Jogget nesten ei mil forrige uke, var sliten, men tok gode pustepauser og gåpauser :-)

Jeg skulle helst ned 5kg, hehe. men den gang ei, trener stortsett styrke 2 ganger uken, men føler jeg blir ekstra varm/svimmel og fikk så utrolig halsbrann. men legen har jo sakt at man skal trene normalt men bare ikke presse seg mer enn normalt. jeg er så redd når eg trener magen, redd eg tar for hardt i og skal skade noe :P men høres ut som de fleste her gjør alt som før egentlig da.

Trente litt for hard styrke i dag tidlig. Da ble jeg kvalm og svimmel, så man kjenner nok det at man ikke kan gå for hardt ut! :-)

Er det noen som trener Zumba her? Har trent det og Sh'bam noen dager i uka i noen mnd før jeg fant ut jeg var gravid. Blir jo rimelig svett og sliten etter hver økt og ble litt skeptisk til å trene det nå, men det er jo så moro! :p

Er det noen som trener Zumba her? Har trent det og Sh'bam noen dager i uka i noen mnd før jeg fant ut jeg var gravid. Blir jo rimelig svett og sliten etter hver økt og ble litt skeptisk til å trene det nå, men det er jo så moro! :p

Jeg tipper du kan fortsette med det siden det er en aktivitet kroppen din er vant til :) tror greia er at du ikke plutselig skal begynne med ny hard trening etter du har funnet ut at du er gravid.

*sniker* man kan trene det meste I svangerskapet bortsett fra øvelser som legger trykk på bekken muskelatur og korsrygg. For eksempel beinpress er en øvelse man må unngå :)

Ellers er det mye man kan gjøre så lenge det ikke føles ubehagelig og er vondt. Det er også en viss makspuls man ikke må gå over når man er gravid men husker ikke den sånn I farta nå :)

*sniker* man kan trene det meste I svangerskapet bortsett fra øvelser som legger trykk på bekken muskelatur og korsrygg. For eksempel beinpress er en øvelse man må unngå :)

Ellers er det mye man kan gjøre så lenge det ikke føles ubehagelig og er vondt. Det er også en viss makspuls man ikke må gå over når man er gravid men husker ikke den sånn I farta nå :)
Men hva med å trene magemusklene på apparater med vekt på,er det greit ?

Men hva med å trene magemusklene på apparater med vekt på,er det greit ?
Nei det ville jeg ikke tro fordi magemusklene kan faktisk slite slik at de ikke trekker seg sammen igjen etter fødselen. Det er noe jeg bare tenker sånn på toppen av hodet. Men vet det er mange som trener magen med ball og uten vekter hvor dette går kjempe bra :)

Sist svangerskap trente jeg knebøy helt frem til fødselen uten noe problem. Så lenge en ikke prøver seg på noe maksløft, men tar hensyn til kroppen, så går det helt fint.

En skal forsøke å unngå øvelser hvor en ligger på ryggen og trening av de rette magemusklene når en kommer til andre/tredje trimester. I første trimester kan en derimot trene som før.

Nei det ville jeg ikke tro fordi magemusklene kan faktisk slite slik at de ikke trekker seg sammen igjen etter fødselen. Det er noe jeg bare tenker sånn på toppen av hodet. Men vet det er mange som trener magen med ball og uten vekter hvor dette går kjempe bra :)
Ja eg tenkte også litt på det, men så var det noen som sa at det ikke var før babyen var blitt så stor at det ville skade bekkenet. Er ikke alltid like lett å vite hva som er greit og ikke, vil jo ikke gjøre noe skade.
Kanskje ta av litt vekter i forhold til før er bedre

Sist svangerskap trente jeg knebøy helt frem til fødselen uten noe problem. Så lenge en ikke prøver seg på noe maksløft, men tar hensyn til kroppen, så går det helt fint.

En skal forsøke å unngå øvelser hvor en ligger på ryggen og trening av de rette magemusklene når en kommer til andre/tredje trimester. I første trimester kan en derimot trene som før.
Eg tenker at å øke vekt ikke er så gunstig, heller gå litt ned. men jo kanskje man kan trene mage som før er greit. eg vet ikke :P akkurat denne uken har eg ikke orket noe, ligger å syter på sofaen i stedet, er så kvalm at jeg sliter med å få i meg mat og drikke. men eg vil jo ikke falle helt vekk fra treningen

Ja eg tenkte også litt på det, men så var det noen som sa at det ikke var før babyen var blitt så stor at det ville skade bekkenet. Er ikke alltid like lett å vite hva som er greit og ikke, vil jo ikke gjøre noe skade.
Kanskje ta av litt vekter i forhold til før er bedre
Det er først når magemuskelaturen har sklidd fra hverandre grunnet babyens størrelse, at en skal unngå å trene magen. Det vil si de rette magemusklene som en bruker ved for eksempel situps. Kjernemuskelatur kan en trene hele svangerskapet. Det vil si at for eksempel plankeøvelser er fint å trene.

Back
Topp