Trening i første trimester

Malla90

Andre møte med forumet
Hva tenker dere om trening tidlig i svangerskapet? Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på å jogge eller tung styrketrening, da jeg har lest så mye forskjellige meninger om det. Det er såklart veldig sunt og viktig med mosjon, men i risikosvangerskap frarådes det og hvordan kan man vite om man selv er i den kategorien så tidlig? Er veldig bekymret for SA og selv om jeg vet at man ikke kan gjøre noe feil, tror jeg at jeg underbevisst er redd for å gjøre noe som jeg kan anklage meg selv for i ettertid. Er 5+3 i dag :)

Hva tenker dere om trening tidlig i svangerskapet? Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på å jogge eller tung styrketrening, da jeg har lest så mye forskjellige meninger om det. Det er såklart veldig sunt og viktig med mosjon, men i risikosvangerskap frarådes det og hvordan kan man vite om man selv er i den kategorien så tidlig? Er veldig bekymret for SA og selv om jeg vet at man ikke kan gjøre noe feil, tror jeg at jeg underbevisst er redd for å gjøre noe som jeg kan anklage meg selv for i ettertid. Er 5+3 i dag :)
Jeg trener, men litt lettere enn vanlig. Dvs jeg løfter litt lettere på styrketrening og løper litt saktere når jeg løper. Er sikkert ikke farlig å trene som normalt heller, men føler meg litt tryggere så lenge jeg tar det rolig. Blir jeg veldig sliten avslutter jeg bare treningsøkten. Tenker at så lenge jeg lytter godt til kroppen bør det går fint.

Trener som normalt første trimester kroppen er veldig flink til å si ifra hva som er ok og ikke. Men dette er ikke tiden for å maxe i styrke, heller vedlikeholde det man har, kjøre litt lettere vekter men flere repetisjoner. Trente styrke hele forrige svangerskap, med unntak av ett par uker med bekkenløsning.

Løper som vanlig jeg hvertfall. I de 2 andre svangerskspene har jeg slitt tidlig med veldig bekkenløsning å brukt krykker så litt forebygging nå:)

Hei☺️ Jeg trener styrke, men har droppet joggingen til fordel for elipse og roing. Min kjære samboer ønsker ikke at jeg skal "løpe ut egget" ;) Hehe.

Vet at etter hjerte begynner å pumpe så er det dumt hvis du får for høy puls for lenge, siden babyen sitt hjerte pumper veldig fort :) også skal man ikke bære tungt med magemusklene :)

Jeg trente som vanlig - og også enda hardere etter jeg ble gravid(for å henge med resten av laget). Løp, løftet tunge vekter ala 100+kg i markløft og 80kg+ i knebøy osv. Og spilte hockey frem til sesongen var ferdig, da var jeg 26 uker på vei. Jeg har ikke hatt en eneste plage i svangerskapet og føler meg ikke gravid, og har også liten mage som ikke er så veldig i veien, bruker samme klær som før osv, og er i uke 33. Jeg tror jeg kan takke treningen for det :) ikke vær redd for å trene, om kroppen er vant til det! Har nå gått ned 20-30 kilo på de tyngste øvelsene, men det er mest for å være på sikre siden :)

Jeg trente som vanlig sist svangerskap. Det med å trene magemusklene stopper greit av seg selv når magen blir for stor. Hadde siste trening 2 1/2 uke før fødsel

Jeg trener som normalt, kroppen sier ifra hvis jeg tar det for hardt. Jeg sliter med mange blodtrykksfall i løpet av dagen så hvis jeg får for høy puls går det rundt for meg :p Både løper og trener styrke.

Back
Topp