Trening for å forebygge bekkenløsning?

Stella82

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Eg har jo fått bekkenløsning relativt tidleg og blitt sjukemeldt i begge dei To første svangerskapa.

Er det noko trening ein kan gjere for å styrke bekkenet?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Finnes det ikke styrkeøvelser man kan gjøre altså? Er også nysgjerrig på dette, siden jeg hadde antydninger sist gang..
 
Jeg fikk flere øvelser av fysioterapauten min i forrige uke. Den type øvelser jeg kan gjøre på treningsmatten min. Kanskje du finner bilder av øvelser hvis du søker på nettet etter bekkenbunnstrening eller noe slikt.
 
Slet med bekkenet sist og var både hos manuellterapeut og fysio, husker ikke konkrete øvelser, men det gikk mye på utside lår/rumpe. Sterke muskler rundt bekkenet vil jo hjelpe å stabilisere, vær forsiktig med øvelser der man bruker muskulaturen på innsiden av lårene til å presse lårene sammen, da disse er festet i symfysen og ''drar'' denne ''fra hverandre''. Litt ullent minne ang dette, men sikkert mye fin info på nett med øvelser man lett kan gjøre hjemme :)
 
Bekkenløsning tidlig kommer av hormonene som gjør bekkenet løsere. Derfor kommer smertene.
Vær forsiktig med store skritt, knebøy, utfall og husk å løft riktig. Om ikke får vi feil belastning.

En god øvelse kan være å ligge på rygg med føttene i 90 grader ned i gulvet og armene ned langs kroppen. Løft rumpen så høy du kan og stram rumpen og bekkenet.
Løft opp 12 - 15 gang, ta en pause eller gjør andre øvelser og gjennta denne øvelsen 1 - 2 ganger til :)
 
Gode tips! :)
 
Jeg har lånt en bok på biblioteket som heter Smart Mamma, som inneholder mange øvelser. Mange av øvelsene er de samme som min fysioterapaut har gitt meg, men mye nytt også :)
 
Man kan merke det tiiidlig! Var plaget med symfysesmerter fra uke 9 med førstemann, nå kom det tidlig i uke 4, bare litt småvondt hittil.
 
Back
Topp