Trening etter keisersnitt

jentungen79

Glad i forumet
Når kan man begynne med det? :) snakker håndball, styrke og kondisjon! Jeg er superklar, men får mange reaksjoner på at det er for tidlig. 7 uker siden nå.

De aktivitetene du nevner er det ALT for tidlig for. Etter KS deler man tilhelings- og opptreningsfasen inn i tre: første 6-12 uker: lav aktivitet, ingen trening av betydning. Tur i rolig gange, forsiktig husarbeid, ingen tunge løft, lav anstrengelsesgrad. Gradvis økning til moderat aktivitet fra 6/12 uker - 6/9 mnd: moderat aktivitet; rolig trening, unngå svært tunge løft, normalt husarbeid, tur i rask gange, forsiktig styrketrening, unngå belastninger som hopp eller strekk av kroppen. 6/9 mnd og frem til ett år: normal aktivitet (dvs den aktiviteten man bedrev før graviditet). Fortsatt kan såret lugge og man skal da lytte til kroppen og tilpasse aktiviteten. Etter ett år skal man være så og si restituert. 

Dersom man er topptrent vil man kunne strekke grensene nærmere fødsel, dersom man er i dårlig form vil det ta lengre tid. 

tja..følte meg selv i form etter 6 uker og begynte å trene hjemme, sit-ups osv rundt den tiden..lurer på om man egentlig skal vente til etter 3 mnd kan du ikke bare bestille time hos legen for helsesjekk og spørre der om alt er ok for å begynne igjen?

Denne gangen, etter vaginal fødsel, var jeg på håndballtrening 5 uker etter fødsel. Men med elsdtemann da jeg hadde tatt keisersnitt ventet jeg 3 mnd før jeg begynte igjen (hadde forsåvidt ikke noe valg, da vi ikke hadde noen håndballtreninger i mai, juni og juli). Følte meg heeelt klar etter de 3 mnd og kunne sikkert starta opp litt før egentlig, men man skal jo ikke trene magemusklene da før 12 uker etter (er i hvert fall det jeg fikk beskjed om).

Denne gangen da det bare gikk 5 uker, var det nok litt i tidligste laget, men det gikk greit, spilte kamp 8 uker etter fødsel og DET var helt jævlig. Hadde vondt i bekkenet i to dager etterpå;S

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:
De aktivitetene du nevner er det ALT for tidlig for. Etter KS deler man tilhelings- og opptreningsfasen inn i tre: første 6-12 uker: lav aktivitet, ingen trening av betydning. Tur i rolig gange, forsiktig husarbeid, ingen tunge løft, lav anstrengelsesgrad. Gradvis økning til moderat aktivitet fra 6/12 uker - 6/9 mnd: moderat aktivitet; rolig trening, unngå svært tunge løft, normalt husarbeid, tur i rask gange, forsiktig styrketrening, unngå belastninger som hopp eller strekk av kroppen. 6/9 mnd og frem til ett år: normal aktivitet (dvs den aktiviteten man bedrev før graviditet). Fortsatt kan såret lugge og man skal da lytte til kroppen og tilpasse aktiviteten. Etter ett år skal man være så og si restituert. 

Dersom man er topptrent vil man kunne strekke grensene nærmere fødsel, dersom man er i dårlig form vil det ta lengre tid. 

Oi dette var ikke jeg klar over, ikke de fleste leger heller er jeg redd.... 

Oj, litt godt å se hvor lenge man faktisk burde vente med ting. Jeg har kjent smerter i såret hver gang jeg har forsøkt meg på trening. Hadde jo store planer om å være i full gang med slikt nå, men da må jeg bare vente og ta det neste år...

Jeg hadde treningsfri i 16 uker etter keisersnitt og sterilisering. Var ikke snakk om at jeg ikk støvsuge engang i løpet av den tiden.

Det er sååååå mye som er kuttet i og sydd i inni der at det er virkelig ikke vits i å risikere noe som helst så tidlig.

Back
Topp