Trening etter 6 uker

RosaPanteren

Andre møte med forumet
I dag er lillegutt 6 uker og jeg vil gjerne starte å trene litt. Men hva kan jeg trene nå og hva må jeg vente med?  Er det noen som har funnet et svar på dette?

lurer jeg og... er det noe man IKKE bør gjøre enda?

Det er jo individuelt, og avhenger av om du hadde noen plager under graviditeten. Ved normale svangerskap skal kroppen være klar for trening etter 6 uker og det er i utgangspunktet ingen begrensninger. Dette er jo noe man kan ta opp ved 6 ukers kontrollen av seg selv,. Jeg trener som før da jeg ble gravid, dvs løper, trener styrke og er med på saltimer på treningssenter. Jeg begynte 5 uker etter fødsel med joggeturer. Godt å være i gang igjen!

Ifølge spedbarnsboken er det visstnok begrensninger frem til 3 mnd etter fødselen, men det sto litt diffust der synes jeg. Jeg skal ikke til fastlegen på kontroll, derfor spør jeg her.

da jeg  var innlagt på føden måtte vi i møte me fysioterapaut som fortalte om opptrening av kroppen og div. hun sa man skulle trene opp bekkenbunnen først med knipeøveleser mange gang om dagen. og helst ikke trene magemuskler og styrketrening de 3 første mnd... pga etter en fødsel er bekkenmusklaturen helt slapp og d er jo den som holder alt inni kroppen..

Det kommer vel helt an på hvilken form man var i før fødsel og hvor mye man trente da. Derfor er alle forskjellige, og det beste rådet er jo å spørre på sin egen 6 måneders kontroll som er viktig at man tar. Greit å få sjekket at alt er i orden igjen etter fødselen! Jeg har ei venninne som er fysioterapeut, og hun driver blant annet med trening av gravide. Hun sier at det bare er å begynne å trene igjen etter 6 uker så sant alt er i orden. Selvfølgelig starter man ikke å løfte super tunge vekter, man må jo på mange områder starte litt på nytt.

Noen skal være forsiktig med mageøvelser da det kan ta lang tid før musklene der gror sammen. Jeg var hos fysioterapaut sist uke, og hun kjente på magen min og sa at det var godt på vei til å gro sammen så jeg kunne trene hva jeg ville, men hos mange kunne det ta 1- 1,5 ÅR får det hadde grodd helt sammen! Så veldig individulet ja..

Mange må være forsiktig med magen, da magemusklene har delt seg på midten hos mange. Forsøker du å ta situps og det buler ut på midten skal du vente.
Ellers må enn vell lytte til egen kropp - en kjenner seg selv best. Her har jeg tatt opp treningen som normalt etter fire uker sist, fem uker denne gangen. Ikke hatt noen problemer med dette. Gir bare maaaasse ekstra overskudd! Husk at om du ammer må du drikke masse, og spise godt ved trening, viktig å ikke slanke seg når en ammer!
Mange treningsenter har jo også mor barn trening, med ekstra fokus på kroppen etter fødsel. Kan jo være en ide og sjekke ut om du er usikker?

Takk for svar! :)

Jeg skal på sykehuset og sjekke stingene og da ser de om alt er i orden der nede, og ikke har vi klart og bestemme oss for noe prevensjon, så derfor dropper jeg fastlegetime.

Back
Topp