Trening: barn 6-8 år

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Disiplintrening:
Hvor harde godtar du at andre er mot dine barn?/ hva legger dere i ordet disiplin?

Jeg skal sette opp et treningsopplegg for barnepartiet mitt frem til vinterferien tenkte jeg, og håper kanskje noen kan komme med litt tips og inspirasjon:)

Dette er taekwondo trening, og det bør innebære en del disiplin.

Siden det er mange foreldre her, ønsker jeg å høre hvor harde dere godtar at andre, lærere og instruktører, er mot barna deres. Og hva dere ville ha forventet ved en trening som er basert på disiplin :)

Last edited:
Jeg ville forventet at man følger den disiplinen som er i taekwondo!
Den kan jo til tider være hard men tror barna lærer utrolig mye av det!

Men også viktig at treneren ser på barna når det kanskje er på tide å leke litt. Og at man tilpasser treningen litt hvis det er noen som sliter veldig men skal jo samtidig ikke gå utover de andre!

Siden det er så store individuelle forskjeller så blir det vanskelig å svare men hvis jenta mi en gang skulle begynne på noe slikt hadde jeg forventet dette! Men dette er jo også basert på at jeg har trent det selv og hvert med på mange barnetreninger ;-)

Jeg tenker at de må lære seg og følge disiplinen som er i taekwondo. Jeg som Shadow sier over her trur at barn har godt av det og lærer mye av det.

Jeg husker at min ballettlærer var veldig streng, men har da ikke tatt skade av det :) Og som jeg sier til frøkna når hun er på balletten, nå hører du på læreren og følger de beskjeder. Og det syntes hun er helt greit selv. Nå er mi straks 8 :)

Hva mener du med harde?

Blir vel mer riktig å bruke streng kanskje, med det mener jeg i henhold til å gjøre som de får beskjed om.
Man skal f.eks ikke snakke uten tillatelse fra instruktør under trening, og de som ikke har fulgt dette har gjerne måtte ta pushups, situps eller spensthopp (som også er et krav til graderingene)
På slutten av treningene har vi ofte lek som en "belønning". Er det for mye tull iløpet av treningene rekker vi det ikke, og dette får de beskjed om underveis i treningen også.

Ang hvor hard er det litt vanskelig noen ganger og vite hvor hardt jeg skal presse dem, med tanke på å utføre teknikker osv riktig.

Vi har fått gode tilbakemeldinger fra både foreldre og mastere, men noen mener vi bør være strengere og andre mener vi er for strenge :p

Hva legger dere i ordet disiplin?

Kanskje lettere å svare på det enn å måtte tenke på hva slags trening det er :)

Hva legger dere i ordet disiplin?

Kanskje lettere å svare på det enn å måtte tenke på hva slags trening det er :)
Disiplin er jo rett og slett og lære seg og få evnen til å utføre handlinger under ledelse av andre.
Har litt problemer med å si hva jeg mener, så fant denne teksten her, og det er som jeg skulle sagt det selv. Vet ikke om jeg svarer på det du spør om, men når vi først var inne på det med disiplin;)

"Hvorfor er disiplin nødvendig?

Disiplin viser barnet hva som er akseptabel oppførsel og er derfor ikke til å komme utenom i oppdragelsen.

Ved å sette grenser fortelles barnet hvordan man oppfører seg i samfunnet og hva som forventes av barnet. Samtidig lærer barnet selvdisiplin. Alt dette er i nødvendig for at barnet etterhvert skal lære å ta ansvar.

Disiplin er vanskelig å gjennomføre fordi den krever konsekvenser. Det er nytteløst å oppdra barnet hvis noen regler gjelder den ene dagen og andre regler den neste. Inkonsekvens og manglende disiplin kan gi forvirrede, rotløse barn som hele tiden tester deg ut for å finne ut hvordan verden fungerer.

Konsekvens kan være meget krevende, særlig hvis du er trett og bare har lyst til å la det hele gå sin gang. Til dette er det ikke annet å si enn at det å være foreldre er en jobb som varer 24 timer i døgnet. Det er en stor støtte og moralsk hjelp hvis dere i forkant har snakket om hvordan dere vil ha det. Slik kan dere støtte hverandre i de situasjoner der det er fristende å gi etter for barnet simpelthen for å få fred."

Må jo legge til at siden du er en som trener andres barn, så gjelder ikke siste avsnitt og det er desto viktigere at dere er 100% konsekvente slik at barna til en hver tid vet hva de har og forholde seg ril og at de aldri føler urettferdighet. Petter gjorde det forrige gang og da måtte han gjøre slik og Ole gjorde det samme neste gang, men han slapp... Det funker ikke. Unger husker....

Jeg blir ofte oppgitt over dårlig ledelse i barneaktiviteter. Mange barn som bare tuller, bråker og forstyrrer og ikke blir rettet på. Det bør kunne forventes at de står/sitter i ro når de skal og venter på tur, at de er stille når beskjeder gies, at de gjør det de skal.

Jeg jobber i bhg og selv to og treåringer klarer å forholde seg til dette i korte perioder - men det forutsetter at den voksne engasjerer. At de ikke "detter ut" av kjedsomhet. Underviser i dans og har også hatt noen barnekurs. Vær forberedt og hold det gående, ikke la de stå å vente på hva som skal skje videre. Greit å måtte vente på tur, men er det mange så del opp i grupper så køen ikke blir så lang. Detter noen ut så hent de inn igjen med en gang. Det er den feilen jeg ser oftest, treneren er opptatt så barna erfarer at der bare er å tulle rundt fordi ingen har tid til å rette på de allilevel. Her ber jeg gjerne foreldrene vente på gangen dersom barna ikke klarer å holde fokus - det hjelper. Jeg ber de gå å tisse før vi begynner og det er kun drikkepause når jeg sier det. Ellers er det ofte barn løper fram og tilbake for å "si noe til mamma" eller drikke eller på do osv.

Det er stor forskjell på en 6åring og en 8åring også.
For meg er det greit at en trener er streng - så lenge det er for å oppnå noe positivt!

Det er stor forskjell på en 6åring og en 8åring også.
For meg er det greit at en trener er streng - så lenge det er for å oppnå noe positivt!

Aldersforskjellen merkes veldig godt på de små ja. Hehe :)

Begynner jo å kjenne de litt nå og, og det merkes godt forskjell på gutter og jenter og på samme alder ;)

Back
Topp