Trening/aktivitet etter fødsel

Missy95

Elsker forumet
Julikulene 2020
Vet at man helst skal vente med ordentlig og tung trening Til gjerne minimum 6 uker etter fødsel. Men hva med annen trening/aktivitet?

Jeg har vært ganske så stillesittende hele svangerskapet pga bekkensmerter og hyperemis. Og kjenner nå på et behov for å komme meg ut. Jeg sliter fortsatt med bekkenet så blir sjeldent mer enn en trilletur på Max 30 min, men skulle gjerne ha trent opp bekkenet til å kunne gå lenger da jeg lengter etter turer i skogen :bag: Er det for tidlig å starte med enkle bekkenøvelser? (Er nå 16 dager siden fødsel) Og hva med knipeøvelser, kan jeg starte med dette?

Finner ingen svar på dette og vil jo ikke ødelegge kroppen når den nå prøver å komme seg etter en fødsel. Så hva slags aktivitet/trening er innenfor?
 
Ettersom jeg har forstått kan man begynne med bekkenbunnstrening i form av kniping med en gang, spesielt om man opplever lekkasje. Skal være forsiktig med all magetrening hvertfall første 6 uker, lengre om man har rectus diastase. All styrketrening som fører til lekkasje eller diastase skal unngås. Men gradvis øke trilleturene og forsøke kanskje mer grusvei enn asfalt ville nok jeg begynt med :)
 
Knipeøvelser er i alle fall innafor å sette igang med! Det burde man vel egentlig ikke ta pause fra heller.
Bekkenøvelser vet jeg ikke med.
 
Knipeøvelser er noe alle bør gjøre, både før og etter fødsel. Annen trening ville jeg ventet med (bortsett fra gå tur).

Jeg fikk undersøkt bekkenbunnsmuskulaturen og magemusklene på noe som heter bekkensjekken 6 uker etter fødsel. Da fant vi ut at noe av bekkenmuskulaturen ikke var sterk nok enda og jeg fikk god opplæring i hvordan jeg skulle knipe effektivt og riktig for å styrke dette. Jeg hadde nemlig knipt feil. Hadde også litt skjedefremfall på den ene siden, men at dette kunne trenes opp med riktig knipetrening. Magemusklene var gått sammen igjen, men da de fortsatt "gav litt etter" ved trykking, ble jeg anbefalt på bakgrunn av det og fremfallet å ikke trene øvelser som gir buktrykk eller hvor buktrykk brukes aktivt, da det ville kunne gjøre alt verre.

Derfor tenker jeg at gi kroppen din tid til å hente seg inn. 6 uker er ingenting, og hvis de ukene er med på at du ikke trener på deg varige skader pga for tidlig og tyngre trening/aktivitet, da er det vel verdt litt utålmodighet?
 
Man blir vel anbefalt å vente i omtrent 12 uker med mageøvelser? Eller kanskje er det bare ifbm KS?
 
Back
Topp