Trening 2. Trimester

010000100

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
I dag hadde jeg første treningsøkt på nesten 7 uker. Noe av energien har kommer tilbake men tydeligvis ikke alt. Jeg forsøkte meg på 30 min jogging som ble mest rask gange. Deretter 30 styrke men det var vrient å bedømme hvor tungt det kunne være.

Er det noen der ute som har trent tunge vekter før svangerskap? Da tenker jeg egen kroppsvekt på stang for f.eks Knebøy eller markløft. Jeg finner ikke noe fornuftig informasjon på hvor tungt jeg kan trene nå. Noen som har noen tips? Satser på å trene styrke 30min 4 ganger i uken fremover.

Jeg har trent tung styrke før svangerskapet og har og kommer til å trene styrke nå.. Jeg hadde veldig lite energi de første ukene, så merker nå at styrken har tapt seg.. Jeg trener tungt så lenge jeg ikke merker noe ubehag, så er jeg ekstra påpasselig med teknikk, spesielt kontroll på rygg, redd for å gjøre noe skade her.. Tror du må bare prøve deg fram ift hva du synes er greit.. De anbefaler jo gravide å trene styrke, men kanskje ikke like tungt (ha to reps å gå på) i så fall ikke tyngre enn før...Så blir ingen maks løft her i nærmeste framtid.
Håper virkelig jeg klarer å fortsette med trening i mange mnd framover :-)

Jeg er vant til å trene tung styrke, men har nå gått over til å ta mange reps isteden for å ha så mye vekt. Du vil uansett merke at det justerer seg selv. Legen min sa at jeg ikke skulle gå over 80-90 % på hverken kondisjon eller styrke, så når jeg løfter så stopper jeg (som regel) når jeg har ca en til repetisjon "inne". Det hjelper også å gjøre øvelsene sakte, da blir det naturlig nok tyngre.

Eksempelvis øk for meg:

Løpe 12 min stigningsløp (løper så mye jeg klarer, men tar det ikke så tungt om jeg må gå litt fort isteden)
Oppvarming knebøy, 3 sett av 8-10 reps på 40 kg (har tidligere liggi på minst 60 kg med 4 reps her)
Oppvarming mark, 3 sett av 8-10 reps på ca 50 kg (har tidligere liggi på 70-80 med 4-6 reps her)
Skråbenk med manualer, 10 kg i hver hånd eller noe (har tidligere brukt å trene benkpress på 30-40 kg, men dette har blitt vondt i ryggen, i tillegg til at det gir mye press på buken)

Jeg ville fortsatt med å trene styrke, prøve seg fram og ta mange og langsomme reps, så går det nok bra :)
Løping vil jo også justere seg selv, og så er det jo viktig å ikke går for høyt i puls/bli for varm, da babyen ikke kan fjerne varmen på samme måte som oss :)

God trening!

Back
Topp