Trengs juniorseng/barneseng - eller er det bare å gå rett på 75*200?

dirgni

Andre møte med forumet
...Grunnen til spm er: husker ikke vi hadde disse uttrekk-sengene/korte sengene selv da vi var barn. Vi gikk fra sprinkel til enkel med vanlig lengde.. Nå må snart storebror (som er en lang 2.5-åring) gi fra seg sprinkelsenga til lillebror og vi leiter etter ny seng ... tips/erfaringer mottas med takk :-)

Eldste(4,5) her gikk fra sprinkelseng til vanlig seng :) Han var 2,5 når han byttet, det gikk kjempe fint :) Han har stompa seng :) Yngste(2 år og 2mnd) gikk fra sprinkelseng til juniorseng, en fra IKEA med sauer på. Mest fordi det er sengehest på den, men også fordi jeg syns den er veldig fin :) Hu var 21mnd da hu byttet. Hu ligger fremdeles urolig så syns det er greit å ha sengehesten der så hu ikke faller på gulvet.

Gikk rett fra sprinkelseng til vanlig "voksenseng", ja. For min gutt var det helt unødvendig med juniorseng. Hadde sengehest på voksensengen, så ingen problem overhodet. Hadde vært bortkastede penger for vårt vedkommende med juniorseng.

Gått fra sprinkel til 90×200 med en gang vi

Sofie gikk rett fra sprinkelseng til vanlig seng da hun var 3,5 år. Da hadde vi skrudd ned fronten på senga rundt treårsalderen så hun allerede var vant til frihet (klatret aldri ut). Bruker sengehest på senga, så ikke dyna faller i gulvet, og dermed har vi jo en ekstra sengeplass. Veldig greit å ha dersom vesla er syk eller utrygg og vil sove hos oss, så kan en av oss sove i hennes seng. Andre ganger har man kanskje overnattingsbesøk og har da en sengeplass til osv.

min første fikk 90*200 rett etter sprinkelsenga :)

Vår gikk fra sprinkelseng til barneseng i voksenstørrelse, tror den er 90*200, men voksenseng er det ikke, den ser ut som en brannbil. Vi ønsket seng i full størrelse så det skal være mulig for en voksen å strekke seg ut der, enten mannen følger ham tilbake fra do og sovner der, eller en av oss rømmer fra den noe overfulle dobbeltsenga med fire mennesker i og heller vil sove i en brannbil

Ser ikke behov for juniorseng hvis man har plass til stor seng. Greit å ha muligheten for at en voksen kan bytte seng, eller legge seg ned med barnet. Vi kjøpte brimnes brisk på IKEA, som kan slås ut til dobbeltseng ved behov. Så vi har i prinsippet et ekstra gjesterom i tillegg til sovesofaen i kjelleren. Har på sengehest for syns skyld, men hun ligger helst i feil ende. Ramler ut iblant, da bare krabber hun opp igjen. Tok av sida på sprinkelsenga da hun begynte å klatre over, så hun ble tidlig vant med frihet, var vel ikke 2 engang...

Spørs vel hvor stor plass du har? Jeg er veldig fornøyd med at juniorsengen gir litt bedre plass, og mye bedre muligheter for innredning på vårt barnerom. Når vi får bedre plass kommer jeg heller til å prioritere seng som har overnattingsmuligheter for venner.

Tusen takk for svar, alle sammen! :) Vi har plass nok til "voksenseng", så tror nok vi ender opp med det. ;) Følte oss bare så unormale, siden "alle" vi kjenner kjøper juniorseng først..

Valgte jr seng her, men da fordi det ikke var plass til vanlig :-P

Her har vi nylig gått fra sprinkelseng til voksenseng (120x200), snuppa er 2,5 år :)

Hadde gått rett til vanlig seng, og heller fått tak i sengehest dersom dere trenger det... Blir fort mye nok utstyr som skal stables bort etterhvert:/

Vi skal kjøpe junior seng pga plass. Er så mye absolutt skap av organisering som skal til hvis vi skal ha voksen seng. Og vil ikke det før jeg er gravid igjen i så fall. Vi har veldig små soverom ( men stor stue)

Jeg er veldig glad i juniorseng, de blir så små i det store sengene :p
Så passer det veldig bra inn med innredningen av barnerommet :)

Last edited:
Her er snuppa 1,5 år men må bytte fra sprinkelsenga si når baby kommer til høsten. Altså før hun er 2 år. Usikker her også men tror vi går for en vokseseng fra IKEA. Synes som en over sier at en to åring blir så liten i en vanlig seng:P og selv om vi har plass til vanlig seng blir det så god plass med mindre seng. Overnattingsmuligheter har vi i kjellerstua. Men kun hatt 1 overnattingsbesøk på over 2 år her i huset:P alle i familien bor i gå avstand

Vi gikk fra sprinkelseng til 90*200 seng. Hadde ikke behov for juniorseng. Sørget for å kjøpe en skikkelig madrass, slik at vi voksne kunne sove i den.

Vi gikk rett fra sprinkel til 90*200 seng. Han har kun rammemadrass, og har ikke falt ut en eneste gang.

Back
Topp