Trenger virkelig råd fra dere!

Nordlandsjentan

Elsker forumet
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Februarbarna 2023
Hei!
Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, og trenger råd fra dere. Vi ble gravide i Mai i år, men etter ca 11 uker endte det dessverre med missed abortion. Siden vi dette skjedde ble arbeidsplassen informert, da det ble noen dager borte fra jobb.

Vi skal bruke IVF ved neste forsøk. Dette medfører reisevei, og ca 1 uke med behandling med tanke på uthenting av egg, og innsetting. Det bør vel nevnes at vi er ett lesbisk par, og det er min partner som skal gå gravid.
Gjennom bioteknologiloven må begge parter være tilstede under behandlingen for at man skal være juridisk sett bli foreldre. Klinikken vi bruker sier de sykemelder begge partene under behandlingen.

Utfordringen er: Skal jeg informere arbeidsgiver at vi skal forsøke på nytt, og at jeg kommer til å bli sykemeldt innen kort tid. Er vanskelig å gi en eksakt dato, da dette kan variere. Hva sier dere?
 
Jeg hadde ei kollega som var i ganske lik situasjon som dere. Hun var helt åpen om det og fortalte hvorfor hun plutselig ble borte. Hun fortalte det til hele teamet da, og møtte bare forståelse.

Helt greit begge deler tenker jeg. Og om du vil dele det med bare leder, alle eller ikke i det hele tatt. Du kan jo bare si at du har noe som skjer på privaten som gjør at du plutselig blir borte med en sykemelding :) De har ikke rett på å få vite mer.
 
Det er ingen som har noe med hvorfor man er sykemeldt, og de har ikke lov til å spørre. Jeg ville valgt basert på egne følelser.

Men er du helt sikker på dette med at begge må være tilstede? Med corona fikk ikke jeg ha med meg noen inn på klinikken i det heletatt, hverken til uttak eller innsett, det virker rart om det skal være forskjell på det.
 
Hei!
Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre, og trenger råd fra dere. Vi ble gravide i Mai i år, men etter ca 11 uker endte det dessverre med missed abortion. Siden vi dette skjedde ble arbeidsplassen informert, da det ble noen dager borte fra jobb.

Vi skal bruke IVF ved neste forsøk. Dette medfører reisevei, og ca 1 uke med behandling med tanke på uthenting av egg, og innsetting. Det bør vel nevnes at vi er ett lesbisk par, og det er min partner som skal gå gravid.
Gjennom bioteknologiloven må begge parter være tilstede under behandlingen for at man skal være juridisk sett bli foreldre. Klinikken vi bruker sier de sykemelder begge partene under behandlingen.

Utfordringen er: Skal jeg informere arbeidsgiver at vi skal forsøke på nytt, og at jeg kommer til å bli sykemeldt innen kort tid. Er vanskelig å gi en eksakt dato, da dette kan variere. Hva sier dere?
Jeg tenker at dette er helt opp til dere selv som de andre skrive her:) Gjør det som føles riktig for dere, og fortell eller ikke fortell til de dere vil :joyful: Masse lykke til! :Heartred
 
tenker at det har litt med hvordan arbeidsgiver er også. hvis du har en god arbeidsgiver så er det fint å kunne fortelle det, slik at de kan ha forståelse for hva som skjer uten at det blir spekulasjoner.
det er dog ikke alle arbeidsgivere som syns det er like stas med sykmelding.. så er en vurderingssak :) uansett, lykke til :)
 
Det er ingen som har noe med hvorfor man er sykemeldt, og de har ikke lov til å spørre. Jeg ville valgt basert på egne følelser.

Men er du helt sikker på dette med at begge må være tilstede? Med corona fikk ikke jeg ha med meg noen inn på klinikken i det heletatt, hverken til uttak eller innsett, det virker rart om det skal være forskjell på det.

ja, var Korona når vi hadde forsøk nr 1 og da måtte begge være tilstede.
 
Det er jo direkte diskriminerende. Er dette i Norge eller i utlandet?

Det er i Norge. Men fikk ikke være med inn på «oprasjonsrommet» grunnet corona.
Dette er en privatklinikk om det har noe å si.

Men hvis du ser på hvordan helseforetakene har håndtert covid-19 på, så ser man store forskjeller. Bare se på det med å ha med seg partner under fødsel, der var det store ulikheter i Norge.
 
ja, var Korona når vi hadde forsøk nr 1 og da måtte begge være tilstede.
Så lenge papirene var skrevet under, så var det ok privat til oss. Partner fikk ikke lov til å være med på behandlingsrommet heller. Fikk være med på ultralyd i uke 8 da. Ved offentlig forsøk tidligere var det også ok, så lenge samtykkeskjema var signert.
 
Back
Topp