Trenger tips til rask middag i travle hverdager

DeUtroligeÅrene

Glad i forumet
To dager i uken jobber jeg seinvakt og er ikke hjemme før halv seks og seks.
Men middag må man jo ha, hva slags rask og enkel men samtidig god middag kan man lage?
Gjerne noe som kan lages dagen i forveien eller som kan fryses og bare ta opp derifra (som f.eks innbakte pølser, innbakt pizza)

jeg eier ikke fantasi når det gjelder mat så trenger mange forslag.

kjøttboller o pasta.. tar vel max ti minutter[:D] de bruker vi som kjapp middag når mannen lager middag.. kok kjøttbollerne og så kok pasta o sleng på ketchup o litt grønnsaker[:D]

Pølsegrateng, fiskegrateng, kylling og ris/pommes frites/potetmos. Om du lager litt store porsjoner og fryser, er det bare å varme opp når du kommer hjem igjen.

kjøp ferdig lapskausblanding[:)]
stek opp bacon og putt i gryta, evt kan du ha pølser oppi. ferdig på ti min.

Wok med kylling, reker eller biff biter er jo fort gjort da [:)]
Ostesmørbrød, omelett, speilegg, stekte poteter og kjøttpølser, wienerpølse og potetmos......

(kopiert fra et innlegg jeg har på nov09)
veldig glad i kylling og ris. (4 pers - men jeg lager det til oss 2 og spiser på kvelden også)

Har enten ferdigrenset kyllingbiter, 4 kyllingfileeter i biter som man steker ferdig, eller grilla kylling man renser selv i biter.
Koker 6 porsjoner med hurtigris.
Koker ca. ferdig amerikansk grønnsaksblanding
6-10 egg lages eggerøre av
(sambo er allergisk mot kylling, så når han skal ha lager jeg med svinekjøtt i stedet)

Stekes sammen til slutt i panne, men må stekes i flere omganger
Ha i kjøtt først, så ris, så grønnsaker og til slutt eggerøra.. ellers blir egget bare for mye stekt.
stekes i bra med olje og med norsk grillkrydder og paprikakrydder. Skal bli passe bra oransje.
Kan også ta på mer krydder når man spiser og ha på mindre under steking, så kan unger spise med god samvittighet.
Serveres med en gang, eller kan fryses ned, settes i kjøleskap. Varmes/stekes senere eller lign.
Perfekt for besøk, kosekveld, jentekveld osv... Og VANVITTIG GODT!!!

Litt dårlig bilde men:

Ja også

Gratinerte pølser

Jeg forsteker grillpølser litt i panna først. Legger de oppi pølsebrød, helst store uten frø.
Tar på f.eks: paprikabiter, tomat, løk, purre, tacosaus, jalapeños, agurkmix osv
og en haug med ost på toppen. Jeg danderer de i selve forma liksom.
Stekes i ovnen til de blir passe på 200grader. Tipper de står 20min ihvertfall. Litt etter hvor godt
stekt man ønsker osten. Veldig godt og alle kan få på det de har lyst til.
Kan spises med kniv og gaffel sikkert.. men jeg spiser i handa som vanlig pølse og brød og har godt med tørkepapir ved siden av.

pasta carbonara, koker pasta og lager sausen(pose), som skal koke i 1 min[;)] steker bacon ved siden av. er kjempegodt, og ikke så veldig tungt når det blir så sent

Er veldig mye som kan lages i forveiene og settes kaldt eller fryses.

Feks i dag skal vi ha hjemmelaget pizza, som jeg bare har tatt opp fra fryseboksen, og satt inn i ovnene.
Når jeg lager pizza, lager jeg alltid dobbelt opp, og fryser.

Alt av gryteretter og pastasauser kan man lage i forveien, og ha i kjøleskapet.
Så varmer man bare opp, mens man koker pasta eller ris.
Hjemmelaget potetmos kan også lages i forveien.

Lasagne kan halvstekes, og settes kaldt/fryses.

Pastasalat med kylling/skinke, kan lages i forveien og settes kaldt.
Trenger jo ikke varmes en gang. (dersom du liker mye grønn salat, så kan du ha det i rett før du spiser, så den ikke blir dvask)

ORIGINAL: Skravlemor

pasta carbonara, koker pasta og lager sausen(pose), som skal koke i 1 min[;)] steker bacon ved siden av. er kjempegodt, og ikke så veldig tungt når det blir så sent

What? Pasta carbonara er jo kjempetungt [:-] Føler at magen min er helt død etterpå.

Glemte supper!

Alt av supper kan lages dagen før (eller på formiddagen)
Linsesuppe, grønnsaksuppe, tomatsuppe, kyllingsuppe osv osv.
Så bare varmer man opp (og har evt litt brød til)

Supper er SÅ undervurdert!!!

Back
Topp