Trenger tips til planting :)

Babyglede

Elsker forumet
Har tenkt å lage skikkelig frukt/grønnsakshage, men trenger litt råd.

Skal kjøpe drivhus, og har 8 mål hage, så har igrunn plass til det meste, men ønsker tips om hva som egner seg?

Om sommeren er det veldig varmt her, om høsten regner det masse, og om vinteren er det fort 25 minusgrader og mye snø.

Så hva passer å plante, og når på året må det plantes?

Vil råde deg til å gå på ett skikkelig gartneri å få hjelp der. Skal dere plante på alle 8 målene ville jeg fått en gartner til å komme hjem til dere å hjulpet dere. 8 mål er mye!

Her kan du jo både ha poteter, bringebær, jordbær, stikkelsbær, rips, solbær, urtehage, drivhus med agurk, tomater og paprika. Du kan ha maisplanter, reddiker, neper, salater, blomkål, brokkoli, hodekål osv osv osv... Fantasien som stopper deg.

Det første du bør gjøre er å finne ut hvor stort område du vil bruke, tegn ett kart over området og skisser inn de forskjellige tingene du vil ha.

8 mål er mye!
Vi har en stor frukthage med frukttrær og bærbusker.
Så ville jeg hatt ett drivhus med typ tomater, agurker ol.
Så får jeg en liten del av jordet til gubben hvor han pløyer opp og vi setter MYE poteter, og så litt blomkål og gulrøtter.
Salat, reddiker etc har jeg i plantekasser:)

Pallekarmer der du sår reddik, gulrot, div salater, div urter, sukkererter..+++ brokoli, blomkål, purreløk, løk++

En liten potetåker.

Jordbæråker

Noen squasj planter

Bærbusker

Frukttrær

Og drivhus med tomat, agurk, paprika, chilli

Back
Topp