Trenger tips til innredning av bad!

Fragaria

Første møte med forumet
Hei!

Vi skal montere vask på et baderom og vil gjerne ha noen tips til hvor det blir best å plassere vasken mtp. stellerutine!

Vi venter vårt første barn i midten av mars, så alt dette er nytt for oss, og vi har begrenset erfaring med hva som funker/ikke funket ved stell. Så blir glade for tips og synspunkter!

Fra før av er det kun et dusjkabinett på badet, derfor må vi montere vask. Siden dette badet er nærmest soverommene i huset ønsker vi å rigge det opp til stellerom som kan brukes på natta.

Vi har to valgmuligheter:

1) Sette inn en stor vask hvor det er plass til å skylle/vaske hele baby oppi vasken, men hvor det ikke er plass til å ha stellebord rett ved siden av. Stellebordet må da stå to-tre skritt unna vasken og langs en annen vegg.

2) Sette inn en litt mindre vask (bredde 60 og dybde 36) hvor stellebordet kan stå rett ved siden av, men da blir det ikke like god plass til å skylle/vaske baby i vasken.

Hva ville dere ha valgt? Grunnen til at jeg gjerne vil ha en stor vask er at jeg ser for meg at det ved bleieskift kan være lettvint og mer skånsomt å skylle stumpen til babyen i vasken istedenfor å tørke med kluter ol. Hvis vi velger alternativ 1 ser jeg da for meg at vi tar av bleie, bærer baby bort til vask og skyller/vasker, og deretter bærer baby over på stellebordet (det er som sagt kun snakk om et skritt eller to). Men er dette en praktisk måte å gjøre stellet på? Eller er det bedre å gå for alternativ 2 med stellebord rett ved siden av vasken og bruke vaskeklut?

Jeg ville gått for alternativ 2 og hatt vasken rett ved. Vi har «liten» vask og det er ikke noe problem å skylle en liten stump i den likevel :)
Veldig greit å ha vasken i umiddelbar nærhet av stellebordet syns jeg

Jeg ville absolutt valgt alternativ to, men kansje installert en sånn "hånddusj" til å vaske stumpen med om dere trenger det. da slipper dere ha hele babyen oppi vasken, og har dere da stellebord med badebalje i tillegg, så blir jo den også enkel og fylle med en sånn en :)

Jeg tenker da også litt fremover, med tanke på at man aldri skal gå fra et barn på stellebordet, og at det kan være hendig å ha vasken innenfor rekkevidde med tanke på det.

Veldig greit å ha tilgang til vann mens man står ved stellebordet/med en hånd på babyen.
Begrenset hvor mye man føler det enklest å skylle fremfor å vaske og på natta skifter man ikke mer enn man må.
Synes hånddusj var et godt tips

Jeg ville helt klart gått for alternativ nummer to. Det er uansett kun en ganske kort periode det er aktuelt å skylle babyen under vasken. I alle andre situasjoner er det gull å ha rennende vann rett ved – til å vaske egne hender, væte kluter til å vaske øyne, ører osv.

Jeg har kanskje hatt behov for å skylle baby to ganger, og da skylte jeg bare i dusjen. Ellers syntes jeg det er vel så praktisk og skånsomt å bruke myk engangsklut/vanlig klut og vann. Vi har stellematte på vaskemaskinen helt tett inntil vasken og det funker supert. Praktisk med rennende vann rett ved uten å måtte flytte baby, både til væting av kluter og vasking av hender.
Ville nok gått for alt 2, 60 cm er omtrent det vi har og opplever ikke at den er liten.

Alt nr 2. Vi hadde vask som ikke var større en ett A4 ark og greide å vaske rompa til lillegutt oppi. Beina utfor, rompa oppi under vannet :)
Det å ha til gang til vann er mest praktisk. Er ikke alltid man må vaske rompa under vann, praktisk å ha muligheten men ved vært skift kan være utrolig upraktisk, spesielt når de blir litt større og feks ikke vil

Back
Topp