Trenger tips til bleieslutt!!

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Jenta mi ble nettopp 4 år og nekter å slutte med bleie så her sliter vi veldig med bleieslutt. Hun vil ikke sitte på potte, i tillegg er hun redd for doen å nekter å sitte på den selvom vi har kjøpt sånn doring til barn. Vi motiverer daglig, men vil ikke presse henne hvis hun ikke vil. Hun skjønner at hun er stor jente nå og at hun er for stor til å bruke bleie, men allikevel klarer hun ikke å gå på potta. De få gangene hun sitter på potta så klarer hun ikke å tisse eller bæsje. Prøver også å motivere henne med klistremerker for hver gang hun gjør noe på potta, men det hjelper ikke. Hun kan også være vanskelig å skifte bleie på fordi hun av og til nekter å skifte bleien. Har kjøpt fine truser for å motivere henne, men til ingen nytte. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger derfor tips til hva jeg kan gjøre!

Har dere forsøkt å be barnehagen om hjelp? De kan bruke litt "se på de andre barna som ikke bruker bleie"-psykologi :)

Jobbe med å gjøre doen trygg. Tegne på dolokket som er oppe med Whiteboard tusjer mens hun sitter feil vei på do. Blå konditorfarge i do, så blir det grønt når hun tisser. Kanskje det blir Orange om du bruker rød.

Tror fokuset bør ligge mer på hvordan hun skal å tørre å gå på do. Har du spurt hvorfor hun ikke vil gå på do og hvorfor hun synes den er skummel?
Ja det tror jeg også å det er noe vi jobber med nå. Hun sier hun er redd for å falle nedi doen. Vi har forklart henne at hun ikke faller nedi, og at vi kan holde henne i hendene om hun ønsker det, men det hjelper ikke og hun er fortsatt redd for den.

Jeg måtte faktisk tvinge datteren min, for hun tisset gjennom alle klærne sine. Alt ble bløtt, bleia tok bare en liten del. Jeg ble så lei at jeg kjøpte et lekesett hun ville ha og satte det oppå skapet på doen. Tok henne på do ofte og alltid etter måltid da jeg visste hun måtte. Vi hørte på musikk og prøvde å få henne til å glemme hva hun gjorde. Så en dag kom det. Men de første dagene måtte jeg holde henne fast, og det var ikke så kjekt men vi måtte.

Ja det tror jeg også å det er noe vi jobber med nå. Hun sier hun er redd for å falle nedi doen. Vi har forklart henne at hun ikke faller nedi, og at vi kan holde henne i hendene om hun ønsker det, men det hjelper ikke og hun er fortsatt redd for den.
Doring for barn? Eller en dosete som har både stor og liten ring? (Clas Ohlson har)

Er det riktig doring? Her har de forskjellige meninger så måtte kjøpe egen doring til 3 åringen for at han skulle tisse på do innimellom(han bruker fortsatt bleie). Eldste så ifra selv når hu var ferdig med bleie, vi ble anbefalt å ikke tvinge noe frem. Den muskelen som gjør at man kan holde igjen er ikke ferdig utviklet når vi blir født så det er noe som kommer etterhvert og i forskjellig tempo, i sjeldne tilfeller så kommer den ikke i det hele tatt og lege må kontaktes. Men har bhg sagt noen bekymring over bleieslutt? Jeg har sett barn som ikke har sluttet før de er nærmere 4.5 år uten at det gjorde noe.

Når min eldste ikke vil har vi i perioder hatt på bleie mens han sitter på potta eller doen, så fjerner vi bleien etterhvert. Håper det løser seg hos dere!

Er det riktig doring? Her har de forskjellige meninger så måtte kjøpe egen doring til 3 åringen for at han skulle tisse på do innimellom(han bruker fortsatt bleie). Eldste så ifra selv når hu var ferdig med bleie, vi ble anbefalt å ikke tvinge noe frem. Den muskelen som gjør at man kan holde igjen er ikke ferdig utviklet når vi blir født så det er noe som kommer etterhvert og i forskjellig tempo, i sjeldne tilfeller så kommer den ikke i det hele tatt og lege må kontaktes. Men har bhg sagt noen bekymring over bleieslutt? Jeg har sett barn som ikke har sluttet før de er nærmere 4.5 år uten at det gjorde noe.
Hvordan riktig tenker du? Det er en liten doring til barn hun har.

Nei det er ingen bekymring fra de ansatte i bhg ang. bleieslutt, men vi har flere perioder der hun nekter å skifte bleie når hun f.eks. har bæsjer og hun blir fort sår. Vi klarer alltid å skifte bleien, men det må mye motivasjon og forklaring før vi får gjort det. Skal sies at vi ikke har det sånn hver gang da. Også syns jeg hun begynner å bli stor jente nå at det er på tide med bleieslutt egentlig for lenge siden. Men jeg er ikke for å tvinge henne til bleieslutt så vi tar det så klart i hennes tempo. Og jeg skal snakke med de ansatte i bhg om de kan hjelpe oss.

Her måtte faktisk bhg ta jobben for vi hadde det på samme måte. Så fulgte vi opp hjemme når barnet var tryggere på doen i bhg. Her var også barnet redd for å tisse på seg feks i bilen og når vi var ute osv.
De hadde "doparty" med de andre som skulle lære seg å gå på do, fikk kaste bleiene i en bleiebøtte selv nær de kom i bhg om morgenen, fikk klistremerker, skru på vannet når en av de andre skulle tisse osv.

Hvordan riktig tenker du? Det er en liten doring til barn hun har.

Nei det er ingen bekymring fra de ansatte i bhg ang. bleieslutt, men vi har flere perioder der hun nekter å skifte bleie når hun f.eks. har bæsjer og hun blir fort sår. Vi klarer alltid å skifte bleien, men det må mye motivasjon og forklaring før vi får gjort det. Skal sies at vi ikke har det sånn hver gang da. Også syns jeg hun begynner å bli stor jente nå at det er på tide med bleieslutt egentlig for lenge siden. Men jeg er ikke for å tvinge henne til bleieslutt så vi tar det så klart i hennes tempo. Og jeg skal snakke med de ansatte i bhg om de kan hjelpe oss.
Eldste sin var fra biltema men det var feil mønster for nr 2 sin del. Så han har en med biler fra obs. De begge har valgt selv for å gjøre det lettere for dem, eldste var også redd for doen. Men bare plutselig slapp det med potta og med den doringen hu hadde valgt så var doen også grei.
Har samme problem med nr 2 ang å bli sår. Må nesten jakte på han for å få skifter bleie.

Samme greia her med eldste på 4 - snart 4.5 år. Kan til nøds av og til gå på potte (do på en skikkelig god dag). Funker ikke med klistermerker eller andre former for belønning. Funker ikke å prate med han om det, han er overbevist om at alle andre i bhg går med bleie. Har prøvd uten bleie, da har han uhell. Men får han springe naken ute om været tillater det så spør han ofte om å få tisse på plenen så han klarer å kjenne at han må tisse. Men å faktisk gå på do eller gi beskjed at han må gidder han rett og slett ikke. Vurderer å være være tom for bleier en helg slik at han er nødt til å bruke do. Evt kun få på bleie på natt

Toåringen får se på iPad når hen sitter på potta, har dere prøvd det? Dere kan jo vise et spesielt program som hun kun får se når hun sitter på do? :)

Her har jeg en 4 åring som vi tok bleia fra når han var nesten 3 1/2 år. Grunnen var han pakket ned lekene sine for å ta de med å bæsje :p var litt uhell de første dagene men etter det var det så å si ikke uhell fram til han ble storebror. Nå sliter vi med nattbleie og spesielt det at han ikke vil tisse på do om morgenen så her skal vi prøve tøybleier fordi der kjenner man at man tisser på en helt annen måte enn i papirbleier. Fått tips fra flere om dette. Da blir de ofte mer obs på når de tisser og det føles litt eklere når de blir våte og det «motiverer» de til å bruke do/potte fordi det er mindre ekkelt. Må legge til at han plent nektet å gjøre nr 2 på do fordi han er redd for ett eller annet som han ikke vil si, men da får han bare på seg en bleie.

Jenta mi ble nettopp 4 år og nekter å slutte med bleie så her sliter vi veldig med bleieslutt. Hun vil ikke sitte på potte, i tillegg er hun redd for doen å nekter å sitte på den selvom vi har kjøpt sånn doring til barn. Vi motiverer daglig, men vil ikke presse henne hvis hun ikke vil. Hun skjønner at hun er stor jente nå og at hun er for stor til å bruke bleie, men allikevel klarer hun ikke å gå på potta. De få gangene hun sitter på potta så klarer hun ikke å tisse eller bæsje. Prøver også å motivere henne med klistremerker for hver gang hun gjør noe på potta, men det hjelper ikke. Hun kan også være vanskelig å skifte bleie på fordi hun av og til nekter å skifte bleien. Har kjøpt fine truser for å motivere henne, men til ingen nytte. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger derfor tips til hva jeg kan gjøre!
Jeg ville ha droppa tema helt frem til sommeren og så latt henne vært naken ute. Oppdaga at der var kjekkere å gå på do ute enn inne. Potta er altså med i bilen og å gå på do på den ute ble mitt som et eventyr.

Vi hadde bleieslutt i fjor sommer/høst, men så skjedde det så mye endringer at alt gikk i lås. Fra å ikke ha bæsja i bleia siden han var halvannet så gikk alt i bleia og han ble ulykkelig. Så lot vi det gå noen måneder uten å ha det som tema. Deretter begynte preppinga. Når du har lyst skal du få lov til å slutte med bleier. Plutselig bestemte han seg for at han ville slutte i februar og for vår del visste at vi ikke ville klare det før påske. Ikke nok fridager. Så da begynte vi alle om å snakke om påsken og han gledet seg stort.

Poden synes det er latterlig kjedelig å gå på do. Så vi innførte et klistremerke system. For hver gang han satte seg på do eller potte, uavhengig av om det kom noe eller ikke fikk han et klistremerke. Vi tegnet et skjema sammen og hvis det ble fylt opp av klistremerker den dagen fikk han velge en premie. Vi kjøpte inn paw patrol sko, genser, badeskum og bilvinduskjermer. Ting han uansett ville ha fått, men nå med heltene i paw patrol på. I tillegg hadde vi hell med at Fantorangens påskeepisoder med påskeprompeballonger. Hver gang han satt på do blåste vi opp ballongen og lagde prompelyder med den eller slapp den fritt i rommet.

Vi skrudde opp varmen og lot han gå naken nedentil. Følger han fast på do. I begynnelsen hvert kvarter, så hver 30 min når det ikke er uhell i mellom, så økte vi gradevis på. Fokuset lå ikke på gå på do, men på nå er det klistremerketid. Slutta med klistremerker når skjema med påskedagene var slutt, men det henger oppe ennå som bevis på alt han har fått til. Hver gang vi har og hadde besøk ble det vist frem av poden.

Vi snakker også hvordan det kjennes ut som når man må på do. Det ble plutselig klart for oss at det var litt vanskelig å forklare og sette ord på. Så hver gang vi måtte på do selv så ble det annonsert og forklart hvordan det føltes.

Alle uhell damøtes med: oisann, uhell kan skje og ikke med oppgitthet. Av og til litt vanskelig og vi har måttet jobbe med oss selv litt her.

Lykke til! Det løsner sikkert snart for dere, men det er utrolig tøft når det står på.

Jeg tok truser inni bleia for at hu skulle kjenne på hvordan det er Når trusa blir våt.

Og etterhvert bare Truse, da skjedde ting fort

Back
Topp