Jenta mi ble nettopp 4 år og nekter å slutte med bleie så her sliter vi veldig med bleieslutt. Hun vil ikke sitte på potte, i tillegg er hun redd for doen å nekter å sitte på den selvom vi har kjøpt sånn doring til barn. Vi motiverer daglig, men vil ikke presse henne hvis hun ikke vil. Hun skjønner at hun er stor jente nå og at hun er for stor til å bruke bleie, men allikevel klarer hun ikke å gå på potta. De få gangene hun sitter på potta så klarer hun ikke å tisse eller bæsje. Prøver også å motivere henne med klistremerker for hver gang hun gjør noe på potta, men det hjelper ikke. Hun kan også være vanskelig å skifte bleie på fordi hun av og til nekter å skifte bleien. Har kjøpt fine truser for å motivere henne, men til ingen nytte. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger derfor tips til hva jeg kan gjøre!
Jeg ville ha droppa tema helt frem til sommeren og så latt henne vært naken ute. Oppdaga at der var kjekkere å gå på do ute enn inne. Potta er altså med i bilen og å gå på do på den ute ble mitt som et eventyr.
Vi hadde bleieslutt i fjor sommer/høst, men så skjedde det så mye endringer at alt gikk i lås. Fra å ikke ha bæsja i bleia siden han var halvannet så gikk alt i bleia og han ble ulykkelig. Så lot vi det gå noen måneder uten å ha det som tema. Deretter begynte preppinga. Når du har lyst skal du få lov til å slutte med bleier. Plutselig bestemte han seg for at han ville slutte i februar og for vår del visste at vi ikke ville klare det før påske. Ikke nok fridager. Så da begynte vi alle om å snakke om påsken og han gledet seg stort.
Poden synes det er latterlig kjedelig å gå på do. Så vi innførte et klistremerke system. For hver gang han satte seg på do eller potte, uavhengig av om det kom noe eller ikke fikk han et klistremerke. Vi tegnet et skjema sammen og hvis det ble fylt opp av klistremerker den dagen fikk han velge en premie. Vi kjøpte inn paw patrol sko, genser, badeskum og bilvinduskjermer. Ting han uansett ville ha fått, men nå med heltene i paw patrol på. I tillegg hadde vi hell med at Fantorangens påskeepisoder med påskeprompeballonger. Hver gang han satt på do blåste vi opp ballongen og lagde prompelyder med den eller slapp den fritt i rommet.
Vi skrudde opp varmen og lot han gå naken nedentil. Følger han fast på do. I begynnelsen hvert kvarter, så hver 30 min når det ikke er uhell i mellom, så økte vi gradevis på. Fokuset lå ikke på gå på do, men på nå er det klistremerketid. Slutta med klistremerker når skjema med påskedagene var slutt, men det henger oppe ennå som bevis på alt han har fått til. Hver gang vi har og hadde besøk ble det vist frem av poden.
Vi snakker også hvordan det kjennes ut som når man må på do. Det ble plutselig klart for oss at det var litt vanskelig å forklare og sette ord på. Så hver gang vi måtte på do selv så ble det annonsert og forklart hvordan det føltes.
Alle uhell damøtes med: oisann, uhell kan skje og ikke med oppgitthet. Av og til litt vanskelig og vi har måttet jobbe med oss selv litt her.
Lykke til! Det løsner sikkert snart for dere, men det er utrolig tøft når det står på.