Trenger tips til billige, sunne middager

Poohbear

Forelsket i forumet
til 5 personer, gjerne retter som kan lages på forhånd, fryses og tas opp på travle dager. ;-)
Vi bruker altfor mye penger på mat, enda vi prøver å velge de billige alternativene. :-/
Og jeg er så dårlig på å finne gode sunne middager som ikke koster så mye, eier ikke oppfinnsomhet :-P

Blir takknemlig for alle bidrag :-)

Laksefilet med sitronpepper, kokte poteter, brokkoli og rømme. Tar kort tid å lage og koster vel ca 150 kr for en middag til 5

Pai er alltid en slager her i huset. Tar som oftest bare det vi har i kjøleskapet. Men en god grunnoppskrift er ferdig paideig (lettvint), hiver i sopp, purreløk, paprika, skinke/stekte kyllingbiter/bacon og en saus av 3 egg og matfløte over og topper med ost. Like god kald som varm og kan fryses :)

Fiskegrateng
Pølsegrateng
Kyllingfilet i biter, ris, brokkoli og gulrot
Laksefilet og grønnsaker
Stekt torsk/sei og grønnsaker

Kjøttgryte! Pleier å putte litt gulrot og squash i for å få litt mer grønnsaker, og bytter ut litt kjøtt med bønner. Også sopp og mais er et must :-)

I sparetider går det mye i grønnsaksgryter og supper her. Rotgrønnsaker holder godt og er billig mat. Også varierer vi med ulike typer kjøtt. Koteletter skåret opp i biter er godt selv når det er kokt lenge, for eksempel :)

Lapskaus med pølser, pitabrød med kjøttsaus og diverse grønnsaker, tomatsuppe med egg og pølsebiter, blomkålsuppe med ekstra blomkål og bacon, lasagne med baguetter og salat, fiskegryte med lett matfløte, potet, gulrot og brokkoli, pølsewok (pølse, kokt pasta og brokkoliblanding i en wok. Ungene her er ikke så glad i vanlig wok)

Driver å skeiver liste over middager som vi kan lage hjemme, er nettopp begynt, men her kommer det jeg har fått med, kanskje er der noe inspirasjon å hente? Selv om jeg er håpløs på "sunn mat"
- Fiskegrateng
- Pølsegrateng
- Koteletta, brunsaus, potet, tyttebær, løk og sopp
- Kyllingfilet, ris, brokkoli og gulrot
- Kyllingvinga og potetbåta
- Kyllinglår, ris og saus
- "Kyllingtaco"
- Oksesmåsteik, potet og gulrot
- Hjemmelaga pizza
- Pølse og potetmos
- Pølse og spagetti
- Middagspølse i brunsaus
- Risgrøt
- Rømmegrøt
- Smørgrøt
- Pannekake og bacon
- Lapskaus
- Pinnekjøtt m/tilbehør
- Ribba m/tilbehør
- Feskbolla i hvitsaus, potet og bacon
- Feskkaka i brunsaus og potet
- Feskpudding, macaroni å raspa gulrot
- Feskkaka, macaroni og smelta ost
- Tomatsuppe m/ost og rundstykke
- Tandori
- Stekt torsk m/tilbehør
- Lettsalta torsk m/tilbehør
- Salt uer m/tilbehør

Driver å skeiver liste over middager som vi kan lage hjemme, er nettopp begynt, men her kommer det jeg har fått med, kanskje er der noe inspirasjon å hente? Selv om jeg er håpløs på "sunn mat"
- Fiskegrateng
- Pølsegrateng
- Koteletta, brunsaus, potet, tyttebær, løk og sopp
- Kyllingfilet, ris, brokkoli og gulrot
- Kyllingvinga og potetbåta
- Kyllinglår, ris og saus
- "Kyllingtaco"
- Oksesmåsteik, potet og gulrot
- Hjemmelaga pizza
- Pølse og potetmos
- Pølse og spagetti
- Middagspølse i brunsaus
- Risgrøt
- Rømmegrøt
- Smørgrøt
- Pannekake og bacon
- Lapskaus
- Pinnekjøtt m/tilbehør
- Ribba m/tilbehør
- Feskbolla i hvitsaus, potet og bacon
- Feskkaka i brunsaus og potet
- Feskpudding, macaroni å raspa gulrot
- Feskkaka, macaroni og smelta ost
- Tomatsuppe m/ost og rundstykke
- Tandori
- Stekt torsk m/tilbehør
- Lettsalta torsk m/tilbehør
- Salt uer m/tilbehør
Her var det masse inspirasjon :-D Tusen takk! :-)

Tusen takk alle sammen :-D

Back
Topp