Trenger tips til å bytte fra sprinkel til junior seng

arleen

Glad i forumet
Skulle gjerne fått lillegutt på 2 til å overta juniorsenga nå slik at vi kan få sprinkelsenga til prinsessa som kommer om ca 6 uker. Men han nekter å sove i den, har prøvd men ender med desperat fortvila hyling. må si at storsøstera brukte sprinkelseng til hun var 3,5 og da var det helt greit å bytte til junior når vi fikk lillegutt så har liksom ikke hatt dette problemet tidligere.
Det begynner jo å nærme seg nå så jeg tar gledelig i mot alle tips og råd, og om ikke annet går så må vi velbare anskaffe oss ei sprinkelseng til.

Vi skiftet med hyl og skrik rett før jul.
Da hadde han sovet på soverommet våres i 1,5 mnd, så mulig derfor det ble mye hyling.

Vi la blant annet en madrass ved siden av sengen hans, som vi lå på til han sovnet.
I begynnelsen måtte jeg sitte på madrassen med hodet hans i fanget til han sovnet. Han nektet å legge seg i den nye sengen.
Så kunne vi etterhvert flytte oss over i hans nye seng, der jeg satt med hodet hans i fanget til han sovnet.

Flyttet meg etterhvert ned på madrassen mens han ble liggende i sengen. Brukte vel 1-1,5 uke på å komme oss her.
Brukte vel en uke til før jeg kunne gå ut av rommet uten hyl og skrik.

Lykke til!

Har ei jente selv på 2 år, å hun trivest sann i sprinkelsengen sin, at vi bare har kjøpt en ny en til junior![:D]
Skal sies at hun aldri har klattret ut av sengen, så veldig praktisk for mor og far[8D]

Hoho, masse hjelp i svaret mitt[:D]

ORIGINAL: *Sookie*

Har ei jente selv på 2 år, å hun trivest sann i sprinkelsengen sin, at vi bare har kjøpt en ny en til junior![:D]
Skal sies at hun aldri har klattret ut av sengen, så veldig praktisk for mor og far[8D]

Er i grunnen dette jeg også heller mest mot siden han heller aldri har prøvd å klatre ut av og legger seg så greit til for å sove der[:)].

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Huff, det der kan ikke være lett.
Vi var veldig heldige der. Der vi bodde frem til oktober i fjor, hadde vi en gjesteseng stående på rommet til Andrea. En dag på sommeren krevde hun bare plutselig å sove i den [8|] Og etter det har hun sovet i stor seng... Hun var nesten 2 år da hun byttet.

Har dere plass til å ha juniorsenga stående på soverommet hans, så kan dere jo evt prøve det. Kanskje han bare finner ut at han vil det selv (?)

Han har hatt begge sengene stående på rommet sitt i ei uke nå, og finnes foreløpig ikke interessert men det kan jo kanskje plutselig skje.

Vi hadde ingen problemer vi heller, men det tror jeg kommer av at han er heeeelt avhengig av ett kosepledd som han må ha med seg overalt. Så det gikk veldig greit for oss [:)]

2 åringen vår byttet fra sprinkelseng til junior seng for snart en måned siden. Hun var selv med å skru ned sprinkelsengen og bære den ut, og hjalp pappan å skru sammen stor-jente-senga etterpå. Her var det veldig stas. Vi har foreløpig ikke nevnt et ord om at babyen skal få den gamle sengen, bare at hun har fått ny.

Vi må fortsatt sitte inne hos henne til hun sovner, så hun ikke flyr ut. Men det er jo ikke noe problem da hun sovner på et kvarter. Hender hun står opp på natta, og da må vi følge henne inn igjen og sitte der til hun sovner igjen. Det hender det kan være en tidkrevende jobb da... [8D] Men slik vi ser det er det ikke noe bedre alternativ at hun står i sprinkelsenga å hyler...

Hun hadde heller aldri klatret ut av sprinkelsenga.

Kanskje har vi vært heldig med så lett overgang? jeg har desverre ikke noe godt råd til deg... lykke til

Sander fekk juniorseng i november/desember. Han er 2,5 år og det gjekk heilt fint! Vi måtte male om juniorsenga han skulle få, for den hadde vi arva og var rosa.. Han fekk vere med pappaen sin å male og syns det var kjempestas! Han har og fått klistra på litt klistermerker.  Her veit han at babyen skal få sprinkelsenga og syns det er heilt greit. Trur han syns det er stas å kunne få sove i litt "voksen-seng". :)

MEn som nokon over her nevnte,so er det nok lurt å få gutten til å være med på det som skal skje. Kanskje få hjelpe til med å skru sammen senga og evt få pynte den litt slik han vil. Om det ikkje funkar, så er han kanskje ikkje klar til å gje slepp på sprinkelsenga enno.

Om dere tenker at babyen skal ha sprinkelsenga, så må dere prøve igjen snart så ikkje det blir for tett oppi at nyebabyen kjem. Her var eg kanskje litt vel tidleg ute med å la sander få juniorsenga. Men så lenge han var klar for det sjølv so var det ingen problem.

Lykke til![:)]

Det er jo anbefalt at hvis en kommende storesøsken skal gi bort noe eller ofre noe til en mindre søsken så bør det gjøres lenge før den minste overtar. på den måten føler ikke kommende storesøsken seg nedprioritert eller tilsidesatt på noen måte. Jeg tror det er sårt for dem å gi bort noe som føles så trygt til noen andre. Og siden det nå bare er 6 uker igjen, så ville jeg heller vurdert enda en sprinkelseng. Her i huset har vi i allefall hatt det sånn at snuppa selv har fått vært med på å bestemme når hun skulle slutte med smokk, når hun skulle slutte med bleie og når hun skulle bytte seng. Hun har tatt initiativ til alt det og vi har fulgt opp. Jeg tror det er viktig at de føler seg klar til det selv, og får være med på å bestemme.

Vi byttet for ca 6 måneder siden, da vi flyttet inn i dette huset her. Han var også en som trivdes i sprinkelsenga og som aldri klatret utav, så vi var veldig spente. Det vi gjorde for at han skulle syns det var stas og spennende var at han fikk være med å "velge" senga, vi bestemte jo, men han fikk følelsen av at det var han som gjorde det. Og så kjøpte vi ny dyne og nytt sengetøy(sengetøyet fikk han også velge selv, ble "Biler".

Når vi kom hjem var han med pappaen og skrudde ned den gamle senga og sette opp den nye, og så fikk han leke i senga litt før han la seg. Han syns alt i alt at dette var kjempestas! Han fikk all oppmerksomheten den dagen og vi gjorde det til en litt stor greie at han var blitt en så stor gutt, så det gikk veldig problemfritt for oss [:)]

Håper dere finner en løsning som passer for dere [:)]

Dattra vårres likte heler ikke storjente senga.. :/
Vi bytta etter jul, når vi kom heim fra ferien..
Da var hu me å satte opp senga, og fikk leke å styre i den før hu skulle sove..'
Men lillejenta sover ikke noe godt i den senga:(
Hun voknet tre-fire ganger om natten og sto opp i hall seks-seks tiden hver morgen..
Var også umulig å få henne til og ta førmiddagsluren sin i denne senga...
Hu var grise trøtt og forferdelig i fem tiden hver dag, og det gikk utover nattesøvnen igjen:(

Så tilslutt så satte vi opp reise senga inne hoss henne, å nå sover hun som en liten engel eigjen;)
Har diskutert med helsesøster å litt slik, å d beste for ingrid er å få sove i reiseseng intil videre, kanskje vi prøver med stor jente seng utover sommeren igjen:)

ORIGINAL: *Sookie*

masse hjelp og få her også:)
men kjøpte ny sprinkeseng på bruktbutikken da til 150 kr så det var ikke store utgiften[8|]

Hva med å gjøre juniorsenga myye mer attraktiv en sprinkelsrnga.? Pynte den opp med bamser, fargerike tepper, sengehimmel og slikt. De har så mye stilig tilbehør på IKEA f.eks [:)]

takk for alle tips[:)]

Får prøve ut litt nå og håpe at noe funker, hvis ikke så blir det nok ei
sprinkelseng til.

ORIGINAL: arleen

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Huff, det der kan ikke være lett.
Vi var veldig heldige der. Der vi bodde frem til oktober i fjor, hadde vi en gjesteseng stående på rommet til Andrea. En dag på sommeren krevde hun bare plutselig å sove i den [8|] Og etter det har hun sovet i stor seng... Hun var nesten 2 år da hun byttet.

Har dere plass til å ha juniorsenga stående på soverommet hans, så kan dere jo evt prøve det. Kanskje han bare finner ut at han vil det selv (?)

Han har hatt begge sengene stående på rommet sitt i ei uke nå, og finnes foreløpig ikke interessert men det kan jo kanskje plutselig skje.

Prøv å kanskje ta han med på å skru ned sprinkelsenga og kun ha den store senga igjen på rommet hans?gjør senga litt spennende med tøft sengetrekk e.l? Prøv å forklare/spørre om han ikke synes babyen i magen heller skal få babysenga og at han som skal bli storebror kan sove i stor seng osv. Har god erfaring med å ta han med på de forandringene vi gjør hvertfall, som da å skru ned sprinkelsenga f.eks.

Vi må få vår 3 åring til å gi slipp på både sprinklerseng og alle dynene, men han sa selv hindagen "me stor gutt, me ny seng når lillebror komme ut magen mamma"[8D]. Så håper problemet er løst, han får iallefall ny til 3 årsdagen den 17.feb...skal få være med å velge ut en seng selv.

Skjønner godt problemet og syns du har fått mange gode svar.

Her stod stor-jente-senga på rommet i et halvt år uten noen som helst interesse. Jeg hadde ikke noe behov for å mase henne over heller. Spurte henne iblant om hun ønsket å sove i den men nei hun skulle sove i "senga si".. Så plutselig 1 nyttårsdag skulle hun sove i stor jente seng og har siden også gått over til stor jente pysj (todelt pysj som hun tidligere bare kledde av seg så snart hun kom i senga...). I og med at hun valgte alt selv har hun sovet hele natta, noen ganger må hun ha nattlys men ellers er hun så fornøyd og babyen kan visst få den andre. Første natta og tiden i ny seng ble viet masse oppmerksomhet i form av skryt til den store jenta, dukker som skulle sove sammen med henne, den store bamsen (og hele bamsekollonien), nytt sengetøy og hele leksa. For henne var det den mest naturligste tingen i verden å bytte over-just the way I like it! Måtte bare bleieavvenningen gå like greit til sommeren *grøss* eller smokkeslutten... hjelpes meg!

Jeg er også motstander av å tvangsinføre overflyttinger som dette da det er en stor overgang for barna, spesielt nå før babyen kommer. Her har vi veldig fokus på at hun skal ha det vante og ikke føle at babyen tar hennes ting. Så bør pakke bort sprinkelsenga nå, så skal babyen sove i kurv før hun tar over sprinkelsenga etterhvert. Blir vel nok omveltninger å ikke være familiens minste lenger også.

Og så lenge de sover godt i sprinkelsenga og ikke stuper ut av den hadde jeg bare vært glad til. FInn.no har garantert en billig om ikke gratis sprinkelseng til dere.. Evnt noen venner som er ferdig med sin seng..? De sengene har jo evig langt liv så er maaange i omløp[;)]

Her fikk mini helt nytt rom, han stor trives, nå har han snart sovet i jr sengen sin i 1 uke.Vi har enda ikke hatt hjerte til å ta fra han flaske på kvelden vi da[:-], så vi går opp på rommet og gir han falska ogsitter ved siden av han til han sovner. Etterhvert har vi planer om å av vende han med at vi sitter der, men gjør det i starten[:D] Det har gått kjempe fint forresten [:D]

Back
Topp