Trenger tips om soving!

InisNaGall

Blir kjent med forumet
Vi har en baby på 11 uker, til nå har vi ikek hatt noen rutiner på soving, verken dag eller natt. Føler at tiden er inen for det. Syns han er mye våken til å være så liten (han er født 5 uker før tiden også). Virker som han gjør alt for å ikke sove noen ganger. I natt sovnet han ikke før 03, og da hadde han bare sover 3 timer de siste 17 timene! Når han da sovnet sov han bare til 06 og skulle ha mat.

Vet ikke om han blir overtrøtt og ermed ikke sovner?? Han ligger å spreller med armer og bein og puster veldig fort, virker som om han er stresset nesten. Tar jeg han  opp å legger han på brystet så roer han seg og sovner, og legger jeg han i senga som er vi tilbake til start igjen...

Har så lyst til å ha litt tid på kvelden alene med samboer, og få lille Herman til å legge seg i 19-21 tida, men nå virkjer det håpløst...! Skal vi bare bite i det sure eple å legge han og la han grine seg i søvne???

Slik som han er nå, med lite soving, så lurer jeg på om han vil sovne igjen etter måltidene hvis jeg legger han for natten så tidlig som 19?!

Trenger noen gode råd her!!!

Dette er noe jeg også trenger tips om.
Jeg vet iallefall at hvis vesla blir overtrøtt er ho veldig vanskelig å få til å sove, da ligger ho bare å gråter for full hals. Ho pleier å klø seg i øynene når ho begynner å bli trøtt så jeg prøver å få ho til å sove når jeg ser at ho begynner med det. Søvn avler søvn, så hvis ho først sovner tidlig på kvelden så pleier ho å sove hele natta. Våkner kun når ho skal ha mat, men da sovner ho rett etterpå igjen. Prøvd med en koseklut som lukter deg/dere? Det hjelper her :)

Hei! Tror det er viktig at du begynner med noen faste rutiner. Gjør det samme hver kveld. Her starter vi kveldsstelle kl 18. Bading eller vask med klut, litt kos på stellebordet. Så er det mat og i seng. Petter sover 18.30-19 hver kveld. Han får ikke sove lenger enn17.30 hvis han har en dupp på ettermiddagen. Til og begynne med hadde jeg han i vognbagen på stua. Selv om han var våken lå han i dagen. Tok han opp å roet han ned hvis han ble urolig..Lå han ned i baggen igjen når han var rolig. Slik at han forsto at det var sovetid. Nå sovner han av seg selv i senga. På natta anbefaler jeg å ha det mørkt og kaldt på rommet, ikke slå på lyset når du gir mat. Ingen prating og dulling. Og rett tilbake i senga etter mat. De skjønner fort at det er natt;) Dette er ting som fungerer for oss! Deilig med litt tid for seg selv på kveldstid, så Stå på. Det er litt jobb et par uker, men det er verdt det;)

Alle babyer er forskjellige og alle foreldre er forskjellige, der må man huske på når man skal begynne å lage rutiner :-)
Finn noe som passer for deg og din baby, slik at kvelden og legging blir noe positivt og hyggelig. Men det som er fasit for alle småtroll er at de må være god og mett rundt legging og at de føler seg trygg med mamma og pappa tilstede, de trenger nødvendigvis ikke være trett når de skal legges :-) 
Hos oss er det kjempe viktig at lillemann får seg en liten hvil fra 17-18, ellers blir han bare overtrett og sinna. Når han da våkner synger vi, koser, pludrer osv (viktig her at pappa får litt alenetid siden han har vært på jobb). Så bader vi han, gir han en porsjon grøt og en flaske med melk. Når han er god og mett legger vi han i våken tilstand i senga så han sovner inn av seg selv. Vi legger ham ned, synger en sang å sier god natt å gir han smokk og kosen sin. I begynnelsen var han mye urolig og gråt, men da gikk vi bare inn, ga han smokken, strøk han på kinnet å sa godnatt (varte i en uke hvor han var urolig). Å nå når vi legger han sovner han nesten med en gang. Legger han alltid mellom 19.30 og 20. Aldri etter kl 20. 
Tror det er viktig med et fast tidspunkt rundt legging hver kveld. Få dekt det sosiale behovet hans løpet av dagen med kos, mat, sang, dialog osv. Når du begynner med kveldstellet hans så fortell han at nå snart skal han legge seg, selv om han ikke skjønner hva du sier, hører han tonefallet ditt og ser urtykkene dine og dette blir etterhvert noe han forbinder med at han skal legge seg, slik forbereder du han til kvelden :-) Selv om de er så små så skjønner de veldig mye. 

Lykke til, det kan være slitsomt, men sånn er det nå bare ;-)

Takk for tips. Vi prøver nå på tredje kvelden... Ikke veldig lyst til å sove, men vi tar han ikke ned. Jeg legger meg heller litt tidligere og gir han litt mer mat i senga. Vi står på å håper det betaler seg...!

har du lest denne artikkelen?
http://www.dagbladet.no/a/20440289/

Babyer trenger nok mye søvn, så hvis han bare hadde sovet 3 timer, så må han vel være trøtt tenker jeg.
men hvordan er det med f.eks luft i magen? jeg vet ihvertfall at hvis jenten min tilsynelatende sover, jeg legger henne ned og hun våkner, så er det en ekstra rap som må til før hun finner roen.
andre ganger tenker jeg at hun er litt "kvalm" eller uvel kanskje fordi jeg har hipset for mye på henne rett etter måltidet for å få en rap. hun liker ikke å ligge på ryggen da så det hjelper hvis jeg legger henne på siden. (snur henne på rygg når hun har sovnet godt)
jenten min roer seg veldig og sovner fort hvis hun ligger med fjeset inntil noe, feks en bamse eller klut.

hun har ikke særlig rutiner på soving på dag. hun sliter mye med luft i forbindelse med måltidene, så det er litt avhengig av dem hvordan det går med sovingen. men prøver å legge henne for kvelden rundt kl 19. hvis hun tar seg en lur i 17-18 tiden så vekker jeg henne kanskje 18.15 slik at hun er litt våken og får kjenne at hun blir litt trøtt og sulten før kvelds og leggetid

leggerutinene her kom "av seg selv". først lå vi henne i 21-22 tiden. så bli hun tidligere og tidligere trøtt . nå legger hun seg i 19 tiden og sover til hun blir sulten vanligvis mellom 5 og 7 en gang avhengig av hvor mye hun spiser til kvelds.
hvis hun våkner "tidlig" som i 1-2 tiden så prøver jeg å gi henne smokken istedetfor å løpe lage melk til henne (hun får mme). smokken har hun som regel vært fornøyd med og sover noen timer til før hun vil ha mat.

tja...håper dette var noe til hjelp, men kanskje det bare var fjas fra min side hehe. lykke til ihvertfall :)

Back
Topp