Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Kjære deg,Hei
Jeg har en jente på 5 år som daglig har uhell i bhg og hjemme med urin og avføring.. føler vi har prøvd alt…. Har noen gode tips vi og bhg kan prøve som kan hjelpe henne…
Alt dette er prøvd.. nå har vi godt for å ikke snakke om det ikke nevne det… det går helt fint når hun er med meg men når faren kommer hjem blir det illeKjære deg,
Det høres virkelig utfordrende ut, både for deg og din lille jente. Jeg forstår godt at dette kan føles som en stor bekymring for dere begge. Husk først og fremst på at dette er ganske vanlig blant små barn, og det finnes flere ting dere kan prøve for å gjøre situasjonen bedre.
Husk å være tålmodig og gi mye kjærlighet og støtte gjennom denne tiden. Dette er en fase som de aller fleste barn vokser av seg. Stå på, du gjør en fantastisk jobb som forelder!
- Rutiner: Forsikre dere om at hun har regelmessige toalettbesøk gjennom dagen. Dette kan hjelpe med å etablere en rutine og gjøre henne mer bevisst på kroppens signaler.
- Spill og motivasjon: Prøv å gjøre toalettbesøkene til en positiv opplevelse. Det kan være spill eller bøker som kun er tilgjengelige på toalettet, eller en belønningskort hvor hun får klistremerker for hvert vellykkede toalettbesøk.
- Samtaler: Snakk med henne på en rolig og forståelsesfull måte om hva som skjer, og forsikre henne om at det er helt ok å ha uhell, men at det er fint å prøve å bruke toalettet.
- Samarbeid med bhg: Det er viktig at barnehagen støtter opp under det dere gjør hjemme. De kan tilrettelegge for regelmessige toalettbesøk og gi positiv oppmerksomhet rundt toalettbruk.
- Klær: Sørg for at hun har klær som er enkle å ta av og på, slik at hun kan handle raskt når hun føler behovet for å gå på toalettet.
- Helseundersøkelse: I noen tilfeller kan det være lurt å konsultere med en helseprofesjonell for å utelukke eventuelle medisinske årsaker.
Er faren streng med jenta når dette skjer? Redsel/stress kan føre til b.a. ufrivillig vannlating. Sikkert fint å ikke legge mye vekt på det, slik som du sier. I hvert fall ikke bli sint på henne men heller gi masse belønning når hun ikke har uhell ila dagen.Alt dette er prøvd.. nå har vi godt for å ikke snakke om det ikke nevne det… det går helt fint når hun er med meg men når faren kommer hjem blir det ille