Trenger tips/hjelp til aktiviteter sammen med 1,5 åring.

Aravis

Elsker forumet
Jeg går hjemme med veslegutten på dagtid (jobber kun kveld) og trenger litt tips til hva vi kan gjøre sammen.. Han har tidligere vært veldig flink til å leke alene, finner frem ting i lekekassa og koser seg med det.. Jeg er med og bygger duplo o.l. Bøker er han IKKE interessert i, kun for å bla i dem. VELDIG fort, uten å se på bilder.

Han sier utrolig lite. Nå om dagen, sier han stort sett bare Hei, Oj og kake. [&:] Vi trener på ord hver eneste dag!! Før sa han mamma, pappa, pus ++++ alt er borte etter en liten sykdomsperiode i julen.

Men ja, tilbake til saken. Han kjeder seg. Mye. Jeg ser det på han at han blir rastløs, liker ikke leke alene lenger osv. Jeg har vært utrolig mye syk i det siste, så jeg eier ikke energi. Han virker ikke seg selv om dagen i det hele tatt, så jeg må prøve å finne på noe som han liker..

Mye mulig det er tenner på vei, for han har jo ikke fått ei eneste tann enda heller. Jeg er rimelig frustrert om dagen, og ser frem til høsten, da han forhåpentligvis skal i barnehage..

Skal også sies at vi er ute minst en time hver dag, etter sovingen hans på dagtid. Nå har det vært så sterk vind i det siste, så vi har ikke hatt mulighet til å være ute.. Frustrasjonen er stor!!

Er det åpen barnehage der du bor? Det har vesla her stor nytte av...egentlig jeg også, godt å komme ut å treffe andre voksne[:)]. Vi tegner litt, ellers så synger vi litt, hun hører på kråkestemmen min;-), herjerleker litt. Er på besøk til folk vi kjenner, drar på kafe. Mary er 17 mnd nå.

ORIGINAL: Galleri

Er det åpen barnehage der du bor? Det har vesla her stor nytte av...egentlig jeg også, godt å komme ut å treffe andre voksne[:)]. Vi tegner litt, ellers så synger vi litt, hun hører på kråkestemmen min;-), herjerleker litt. Er på besøk til folk vi kjenner, drar på kafe. Mary er 17 mnd nå.

Ikke noen åpen barnehage som jeg vet om, gitt.. [&:]
Vi synger og danser vi også. Han er veldig glad i musikk. Hopper i sengen vår og koser oss. [:)]

Hva med å bake? Tegne? Ake?
Ser dere bygger duplo og er mye ute. Kanskje kjøpe noen dyr til duplon så kan du lære han hva dyrene heter og hva lyder de lager?
Aner jo ikke hvor du bor. Men her har vi badeland, eventyrfabrikken, åpen barnehage.
Jeg har ikke fått prøvd det ut ennå (litt vanskelig med en på 4,5mnd og en på 17mnd) men har nå store planer da [:)]

For det første; at ord og ordlyder plutselig kommer bort er en helt normal språkutvikling[:)] Og for det andre, så ikke tenkt begrensninger. Tenk at en 1,5 åring kan gjøre akkurat det samme som alle andre kan-så lenge det legges til deres nivå. [;)] Tegn, mal, bake, brodere (også for tøffe gutter), pusle, legge nabbi, ut å se på dyr, bekker, sjø og biler?
Er det noe han interesserer seg veldig for, så spill på det. Er detf.eks tog, så lager dere tog av boller, tegner tog, maler tog og pusler med tog? bare for å få han i snakk og at det blir noe positivt ut av det, sånn at det frister til gjentagelse. da får han nok til å bryne seg på etterhvert, tror jeg.

Har ikke lest hva de andre skriver her da men hva med å være ute å leke noen timer hver dag? Er jo mye å se på/gjøre for en liten gutt ute...
Ellers kan dere jo tegne, male, pussle, bake, kanskje han skulle fått noen nye leker(om han ikke har masse fra før da[;)]) - her er garasjen til bilene en stor hit for tida...Ungen her går i bhg 3 dager i uka, og det ser jeg han både liker/trenger. Tenker at du kanskje skulle se om du evt "finner" noen andre som går hjemme i nærheten av der du bor, siden det ikke er noe tilbud om åpen bhg, så kan han leke med andre unger?[:)]

Tusen takk for svar, alle sammen. [:D] Tenkte på å kjøpe sånn modelleire, så har vi kanskje litt mer utvalg. I dag er ikke været så ille, så vi skal ut og leke etterpå [:D]

Vi har ei på 16 måneder, og her og hos ungene i barselgruppa/ går det mye i

"rollekek" av typen
- lage mat i lekekjøkkenet
- leke med dukker/bamser (kle av og på/ skifte bleie osv. -men trenger en del hjelp med det da)
- skru og snekre (verktøysettet i plastikk fra IKEA er visstnok supert)
- kjøre rundt på lekebil

- klatre på alt som kan klatres på (lekematte, sofa, stoler), krabbe gjennom stoff-tunell, inn i store pappesker, gjemme seg bak gardiner/møbler osv.

Og togbana i barnehagen er visstnok veldig populær om dagene.

Som JeanetteR skriver "Tenk at en 1,5 åring kan gjøre akkurat det samme som alle andre kan-så lenge det legges til deres nivå." 
At lekekjøkken anbefales fra en alder på 3år+ er jo bare tull! [:D] 

Dra i bassenget, ta en bytur, dra på besøk, male, bake, aketur... Hvis jeg har minsten på 1,5 hjemme, så er han med på alle ærender, han er fornøyd med det [:)]

Er det ingen tilbud i kommunen din feks svømming, lesestund, lekestunder, sang for småttiser? Eller om det er andre mammaer hjemme med sine små, så kan dere jo møtes så barna kan leke litt sammen? Sosialisering med jevnaldrene blir jo viktigere og viktigere nå, kanskje han hadde hatt glede av det?[:)]

Ellers har du jo fått masse tips som dere kan gjøre hjemme da.. Men har han fargeblyanter feks? Det er veldig stas her hvertfall..

Ingen plass dere kan dra å se på dyr eller noe en gang i blant da? Det var stor stas å dra på gårdsbesøk for min gutt hvertfall [:D] Lekeland om det finnes?

Er og  hjemme med eldstegutten (han er 22mnd nå).

men når han var på alder med din var fingermalng og rabling med blyanter kjekt, å blåse såpebobler som han fanget fenget han bra.

Få ut litt energi med å dra inn madrasser på stuegulvet og hopp og herje litt [:)]

nå har jo min 1,5åring en storesøster på 3 år da, derfor blir hu dratt med på allslags. Men favorittaktivieter er

leke at vi lager mat(på rommet)
leke hytte(tepper over stoler osv)
leke med dukker(kanskje litt typisk jente å digge det da)
leke med hundene
"hjelpe" meg å vaske
fortelle eventyr med stor innlevelse(ikke fra bok. 3 bukkene bruse er populær!)
ut å leke
leke med vann i vasken
klistre klistermerke
male
tegne
gå i badehallen
lekeplassen
tur i skogen(begynner å bli flink på ulent terreng, det kom seg veldig fort!)
bake/lage mat -- en seriøst populær aktivitet[:D]
"hjelpe" meg med alt mulig, vaske klær osv, dekke på osv.
og mest av alt: Koooose kose kose[:D][:D]

Back
Topp